Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 43, 44, 45
205 besök senaste veckan (123234 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Troligen för att det sitter en CV-knut (kulknut) med mycket plunge (axiell rörelse) där, då kommer kulorna behöva lite mer utrymme och de korslagda banorna gör att de "möts" i tre par så skruvarna får flytta lite på sig.
Glöm inte att köpa rätt bananbrickor för skruvarna så du slipper läckage runt fettkoppen.

Tror du har rätt i att det blir för mycket jobb att styra med orginal ECU, har man dessutom ingen bil att kolla signaler på så är det ännu värre...
Troligen så kommer du betydligt snabbare dit du vill genom att styra den direkt med MAXX ECU, det du tappar är tempmodellen som rampar ut om det blir för varmt men känner jag dig rätt så kommer du ändå inte använda den.

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Troligen för att det sitter en CV-knut (kulknut) med mycket plunge (axiell rörelse) där, då kommer kulorna behöva lite mer utrymme och de korslagda banorna gör att de "möts" i tre par så skruvarna får flytta lite på sig.
Glöm inte att köpa rätt bananbrickor för skruvarna så du slipper läckage runt fettkoppen.

ok, bra svar. Alltid intressant lära sig mera. Jag var dock mera nyfiken om någon visste om detta var unikt för tidiga årsmodeller av e46 330 , långloppan e46 325i har inte detta utseendet på drivaxlar. Jag behöver inte köpa M3 drivaxlar utan det passar även från andra modeller. Priserna är dock kring 100 euro oavsett.

MaZ skrev:

Troligen så kommer du betydligt snabbare dit du vill genom att styra den direkt med MAXX ECU, det du tappar är tempmodellen som rampar ut om det blir för varmt men känner jag dig rätt så kommer du ändå inte använda den.

Jag kommer nog bara logga tempen och lägga någon larmnivå skulle jag tro. Skulle temperaturen bli hög så går det ju montera externt oljekyl och ansluta via hålen för påfyllning/tömmning.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Eftersom man inte kan mäta direkt på lamellernas yta så har man en beräkningamodell för hur mycket energi man stoppar in i kopplingen kontra hur mycket tid det går (värmeavledning) och sen anpassar man användningen om det börjar bli för varmt.
Den beräkningsmodellen "tempmodellen", tar skitlång tid att ta fram men den kommer som sagt bara att vara ivägen för dig.

BMW 330i -05
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Temp modellen är ju också till för att grejerna ska hålla hela garantitiden också, för hela populationen. Det handlar ju om att erbjuda prestanda men samtidigt inte drunkna i klagomål.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Ja för orginalinstallationen är den ju såklart extremt motiverad.

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Jag fick både ledlager och M3 drivaxeln i veckan.4st M12.

Vänster m3 drivaxeln var rätt längd och splines. Men ABS kransen har större diameter än min orginal. Jag skall prova att lossa ABS sensorn och se om den får plats i övrig, då kanske man kan distansera ut ABS sensorn.

En annan detalj var diametern på ytan som jag mäter på med skjutmåttet. Den är samma mellan m3 och 330i. men mindre på e39. Tror dock det mest är en skyddsgrej för inte smuts och vatten skall komma in i hjullagret . och har ingen bärande funktion.

330 drivaxeln passar på F80 diffen förutom den assymetriska delningen. vore ju perfekt man kunde hitta en drivaxel som passar direkt. ELLER byta hjulsidan sidan på m3 drivaxeln till 330i.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Kan du inte byta medbringare i diffen kanske?

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

Cammo skrev:
Kan du inte byta medbringare i diffen kanske?
Nope, 330 medbringarna passar inte alls, fel längd och diameter.

Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Passar E46 M3 axeln mot klumpen?

M3 (E36 och E46) och Z4M hjullagerhus+hjullager är ju större än E46 icke M... Går ju att byta hela rasket, borde gå att hitta. Det är klart, det blir ju mycket grejer liksom - men också skönt med "bolt-on" den dagen något ger sig.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

SevenEight skrev:
Passar E46 M3 axeln mot klumpen?

M3 (E36 och E46) och Z4M hjullagerhus+hjullager är ju större än E46 icke M... Går ju att byta hela rasket, borde gå att hitta. Det är klart, det blir ju mycket grejer liksom - men också skönt med "bolt-on" den dagen något ger sig.
E46 M3 drivaxel passade direkt mot F80 M3 diffen.

jag skall provmontera drivaxeln mot mina 330 hjulnav med abs sensorn bortagen, det blir först om några dagar.

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Jag skriver inte mycket här, men alltid en tråd värd att läsa och lära av. thumbs up

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Jag skriver inte mycket här, men alltid en tråd värd att läsa och lära av. thumbs up
Tack för det. Det är lägre tempo iår. Jag reser mycket i jobbet för tillfället.

Jag fick hem bakre bromsok från bmw F serie Msport. Dom är nästan bolt-on på e36/e46. bara en övergång från M12x1.5 på oken till M10 på spindeln. (eller borrar upp hålen i spindeln)

Sedan byter man till bromskivor från bmw E60 535d som är 345 x 24mm, kostar bara 70 euro för 2st!
Så blir diameter och tjocklek också rätt. Och parkeringsbroms fortsätter funka. Allt för kunna uppfylla kraven för SFRO ombyggt fordon.

Allt enligt: https://youtu.be/eo9ckFPWZnY?si=UK1BetFfWe0Qg8yU

M12x1.5 till M10 inserts.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Tar man ur ABS givaren så passar E46 M3 drivaxlarna fint på 330 hjulhubbarna . ABS kransen hamnar fint i center av hålet för ABS givaren så med en distansring kommer nog det funka också. Det är samma antal tänder 48st på både 330 och M3 abs ringarna.

Provmontering av F serie bromsok på orginal 320x22 mm skivor. Man behöver nog kapa lite i bromskölden för att få dit dom större E60 535d skivorna sedan.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Jag har fått ytterligare en vänster e46 M3 drivaxel och kunde nu mäta avståndet imellan när dom är helt inpressade och horisontella mot varandra. 350mm. Aktiva diffen är 310mm bred så det finns gott om plats.

Två spacers mellan drivaxlar och diffens medbringare behöver tillverkas men dom kommer vara olika tjocka så det tar jag när diffen kommit på plats och jag kan mäta.

Fick även hem två e60 535d bromskivor, (345x24mm) totalt 85 euro med frakt ! Och dom passade fint med en 5mm spacers bakom och lite kapning i bromskölden.

Bromsoket linjerar mycket bra och bromsbelägget täcks in perfekt både ytter och inre del.

Och allting ryms även i mina 17" fälgar.

Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016

Tänk på att du förlorar 5mm navstyrning när du har 5mm spacer bakom bromsskivan

Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

zmicke skrev:
Tänk på att du förlorar 5mm navstyrning när du har 5mm spacer bakom bromsskivan
jo vet om det, jag skall fixa några ringar. I youtube videon använder han asymmetriska M12/M10 inserts/bussning. Men det verkar inte behöva vara asymmetriska. En M12/M10 övergång räcker bra.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Förutom bromsarna så krävs även att styrninginrättning/rattstång för bilen skall gå att registera som ombyggt fordon. Jag tänkte passa först byta till Volvo elservopump som stöds av Maxxecu. Men en ännu smidigare lösning vore elservo direkt på kuggstången som bmw har bl.a på sena e90. då slipper man oljebehållaren, servopump och alla slangar och kylrör.

Lite mera mek med CAN styrning men jag såg att patrik skoog hittat en lösning med standalone styrning av elservot. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1785626#1785626

Det är trångt mellan motor och kuggstång på e46an, osäkert om elservot ryms. Går väl bygga neråt en bit om det behövs.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Nu är bakbromsarna klara. E60 535d skivor + F serie Msport bromsok.

Orginal slangarna tog i dämparen. så jag beställde 550mm långa med 20 graders banjo från speeding.

Jag borrade upp orginal fästöron på spindeln från 10 till 12mm
Bromskivan fick jag svarva ner ytterdiameter från 345mm till 340mm pga det tog i lite i bromsoket. på bilden syns även hur bromskölden är nedkapad i djupled.

Bakom skivan sitter en 5mm spacers från j-spec. uppsvarvad innerdiameter från 72.56mm till 75mm. Den behövs för skivan skall hamna centrerat i bromsoket.

Jag tillverkade även en lite navring i plåt som sitter mellan bromskivan och yttre delen av naven så bromskivan centrerar ordentligt. Gjorde den av en bit 76mm avgasrör och knackade på plats.

Jag har ju ingen koppling längre nu med 8hp lådan. Så jag pluggade hydralanslutningen till den, annars rann det från röret till slavcylindern(som ej är kvar) när man fyllde upp behållaren.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 43, 44, 45
205 besök senaste veckan (123234 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande