Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
How tires perform on track as they wear
11 besök senaste veckan (369 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Noterade denna korta artikeln. Har inte läst den än då jag är på språng - men frågeställningen är ju onekligen intressant...

https://grassrootsmotorsports.com/articles/how-optimize-tires-quicker-laps-and-longer-life/

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Bara på länken så beskrivs beteendet av Kumho V70A K61, första halvan av mönsterdjupet försvinner på första timmen, sen tar det fyra timmar till innan mönstret är "slut". Och prestandan upplevs konstant, värmecykler jobbar emot mindre rörelser i mönstret.
Det finns de som påstår någon tiondel eller två snabbare de första varven från färskt, men jag har aldrig hört om erfarenhet av hyvlat mönster, då teorin skulle vara att färska med 2-3mm mönster borde optimera bägge, färskt gummi och små rörelser.
Men jag har inte ens märkt skillnad på V70A mönster och slicks (samma dimension och gummiblandning), så man behöver vara bra chaffis för att nyttja så små skillnader.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Är ju intressant att se hur prestandan är när de slits. Det jag har läst är att när däck slits så sjunker temperaturen då rörelsen i gummit blir mindre med lägre mönsterdjup. Vilket de också hävdar i artikeln. Slitna däck tar nog längre tid att värma upp men håller också fler varv innan de överhettar vilket troligen märks mest på gatdäck.

Sen är ju prestanda när det är blött en helt annan sak då det nog är tvärtom att nya däck är bäst om det är stående vatten, är banan bara lite fuktig fungerar nog slitna däck bra med. Men slitna däck på torr bana funkar bra.

Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Jag tror att många tror att däck tappar grepp när det slits och så är det väl kanske, men det behöver inte vara direkt avgörande.

När jag tävlade i SSK-seriens Yokohama Cup, som det då hette, på 90-talet lämnade vi in däcken och fick dem avsvarvade halva mönsterdjupet, typ. Sen körde man hela säsongen på en uppsättning däck. Kändes ju sådär när man lekte för skattade pengar, att sabba nya däck, men det funkade...

När jag åkte Superkart hände det att man plockade fram nåt set som körts och sen legat ett par år när det var dags för uppstart av säsongen. Efter ett par varv var de igång, ungefär som man förväntade sig. Men försiktighet förespråkas de första varven...

Men som du skriver Andreas, vid regn är det nåt helt annat.

Men man blir ju lite brydd när F1-killarna klagar på däcken efter ett halvt kvalvarv...

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Däck för banåka
11 besök senaste veckan (369 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande