Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 103 besök senaste veckan (43038 totalt) |
Det beror på hur du placerar vågarna... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Jag tänker att enklaste sättet för att få två stycken vågar med maxvikt 180kg att få maxvikten 360kg är att helt enkelt ställa de ovanpå varandra. Enkelt och smidigt. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
Eller så lånar du riktiga vågar av nån snäll kollega. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||||
Vet du nån som har? ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
Nu har jag vägt bilen igen, och igen...
![]() Med två badrumsvågar, frikopplade krängningshämmare och skakande/rullande så väger bilen bara mer för varje vägning. ![]() ![]() Det här är senaste resultatet och det sista jag kommer att försöka med den här metoden: ![]() Stämmer ungefär med reggad tjänstevikt, ![]() ![]() Men viktfördelningen är ju bra iaf. På vänster bak blir egenfrekvensen 1.74 Hz om MR0,85
Nästa steg: Bättre vågar... kanske. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
Compomotive ML 15x8 med slitna R888R 225/50
![]() Compomotive CXR 13x8 med fräsha ZZR vägde 13-nånting KG, så enkla 24Kg att tjäna (speciellt som det är ofjädrad vikt!). Motorhuven vägde 5kg, jag trodde den var tyngre. ![]() Jag vet inte vad jag kan lätta utan att göra radikala ingrepp (eller dyra ingrepp) _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
Nästa fråga, vad är en vettig insugstemp på en turbomotor?
![]() I helgen körde jag en sväng i +13grader, först några mil så allt blev "genomvarmt" och sen hemåt med lite mer forcerad framfart (låga växlar för att få varv på motorn och kanske lite mer avgastemp som värmer upp). Allt loggades såklart. Ligger jag och småfiser så låg insugstempen hyfsat stabilt på ~30grader, men sen när jag växlade mellan att gasa på, bromsa in, gasa på igen, så steg tempen och låg hyfstat stabilt på 38grader. Nu fungerade pumpen till IC'n, men det känns ändå högt? ![]() Jag borde kanske mäta tempen på kylvattnet, det får komma "sen". Kanske större vattenkylare, för den som sitter på är inte stor? Eller är det rätta att överge vattekyld-IC och gå på detta: https://www.coolexperts.co.uk/produc _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
Två centrumkåpor till fälgarna har försvunnit, som ett test 3D-printade jag två för att se om de sitter kvar.
Inte någon tid nerlagd på att få de "snygga", utan bara ett test av måtten. Den ena är original, den andra är 3D-printad, vilekn som är vilken får församlingen gissa. ![]() ![]() ![]() De satt kvar på 6-milaturen i helgen. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
Jag är en snäll kollega, med vågar ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||||
Det sägs att Westfield-åkare behöver köpa två kepsar varje sommar, andra säger att det är en förbrukningsvara och ett annat läger säger "-Fäst ett gummiband i bågen, och andra änden i kepsen".
Det enda jag vet är att det är första i år, och andra totalt. Titta och njut: _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
Det hände mig en gång i SuperFemman men jag åkte tillbaka och hämtade den för jag gillar den kepsen.
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||
Eller så kör man med en fin skinnluva ![]() då minskas ju draget bakom nacken också. ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||||
Jag tror jag skrivit det innan, jag fick en skinnluva men jag gillar den inte. Den liksom "blåses" upp istället och skapar vindbrus som låter en faslig massa. Men nu tror jag inte att den jag fick var av den dyrare varianten (snarare 99:- från Temu ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
Jävla skit... gånger tre.
1. Söndagstur, såg inte ett nersänkt brunnslock och det slog i ordentligt trots att det inte gick fort. Vad som var värre var att höra nåt metallist studsa upp mot underredet några gånger. ![]() Ett stopp för att kolla om något var skadat, om något fattades, osv men såg inget. Åkte tillbaka för att titta vad det var som studsat upp men såg inget. 2 Någon kilometer hemifrån hördes ett konstigt ljud som kom och gick, det lät som metall gnuggades mot metall och följde motorvarv och inte fart. (hörs kanske bäst 8 sekunder in) Upp med bilen på pallbockar, hittade vad det var som studsade upp mot underredet för när jag skulle ta loss nosen fattades den undre skruven som håller nosen. Snurrar jag på generatorn går den ibland hur bra som helst, ibland med lite "gnissel". Generatorremmen var dessutom inte fräsch längre, så en ny sån ska inhandlas i vilket fall PK4 780 satt på, men 6 spårigt både på generatorn och vev. Jag vet inte hur varm en generator blir, men den här var 10 minuter så varm att jag precis kunde hålla handen på den. Kanske kunde ana ett visst glapp, men det kanske var mer för för att jag önskade mig ett tydligt fel än att det glappade. Nåja, tur jag har att göra... ![]() 3 ... tar det sen när jag har tid... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
"-Tid är inget man har, det är något man tar sig." var det en vis person som sa någon gång. Iaf i helgen fick bilen flyga: ![]() Tanken var att i verkstan är golvet slätare än hemma, kanske iaf. Men det finns iaf mer plats runt bilen och det är ju ett bra skäl. 2fast4u lånade ut vågar! ![]() Men vad hjälpte det när bilen (och jag) är en tjockis: ![]() ![]() Sedan sista vägningen med badrumsvågar så har det tillkommit ~20liter bensin. Vikten ovan är med mig sittandes i bilen, men den är vägd på alla möjliga sätt, utan person i, med förare och passagerare, osv. Den är rullad och gungad på otaliga gånger, så det här är en så perfekt vägning det kan bli. Jag började skruva lite på fjädersätena men saknade en C-nyckel för små fjädrar så jag gav upp efter ett tag, men det blev lite bättre iaf. Räknar jag på en fjädrad vikt vänster bak på 205kg (-däck, fälg, hub, bromskiva, etc) så blir egenfrekvensen strax under 1,8Hz med 200 fjädrar samt MR på 0,85. Jag vill kliva upp lite på egenfrekvensen, någon som har tips på vad jag ska sikta på? ![]() Själv funderar jag på 2,2-2,4, bara för att se hur jag upplever skillnaden men jag vet inte alls om det är vettigt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
Kvällens roliga:
![]() Lite kablar har legat och gnagt på generatorremmen, eller om det kanske är tvärtom. Fixat nu iaf. Med sidan på bilen borta är det föredömligt enkelt att nå generatorn. ![]() ![]() Nu ska bara nosen på, bilen ner från pallbockar och sen blir det en provtur utan sida och motorhuv för att se att det är fixat. Låter iaf inget i garaget längre. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 103 besök senaste veckan (43038 totalt) |