Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
19 besök senaste veckan (174 totalt) |
Hur är det nu?
Om man går upp i storlek på kolv dimensionen på bak broms oken kommer dom då bromsa mer eller mindre än innan? Alltså samma fram bromsar och samma antal med kolvar bak men bara ändrar dimensionen på kolvarna. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Trycket i bromsledningen verkar på en större yta och ger därmed upphov till en större bromskraft för samma pedalkraft. Den ökade kolvarean innebär även ett större deplacement så ett längre slag på pedalen för samma kraft.
Med fast tryckbalans mellan fram och bak (statisk balans i form av kolvareor i huvudcylinder/bromsvåg etc) så kommer den ända med ökad kolvarea att ta en ökad andel av bromskraften. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Hur mycket mer tryck blir det på bromsskivorna med 2-kolvs ok om man ökar dimension på kolvarna från 36 till 42mm eller ända till 46mm ?
Funkar en simpel bromsreduceringsventil på bromsröret bak för att återgå till standard trycket på beläggen? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
19 besök senaste veckan (174 totalt) |