Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 36, 37, 38, 39 >> 77 besök idag (79005 totalt) |
Tråkigt att höra, vi har saknat dig på slalomtävlingarna. Hoppas det lättar upp framöver. ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jag har inga direkta mått att delge men om du inte är bunden till begränsningar i bygglov osv så ta till lite extra. Att ta till nån meter extra är en ganska liten extrakostnad på totalkostnaden. Mitt garage som jag inrett i en ladugård är ganska stort men den delen där jag har bilar är lite för smalt. Jag skulle vilja ha utrymme så att det går att ha bilens dörrar öppna helt utan att vara rädd för att de ska slå i nåt. Längden, minst en meter fritt både framför och bakom. Och glöm inte att räkna med arbetsbänkar. Det är den som stör i mitt garage.
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Tack för lite mått-tankar 📐 _________________ ![]() |
||||
Mitt garage är ca 6x7 meter meter invändigt. Stort nog för att förvara två mindre bilar och skruva på en av dom med den andra upptryckt mot väggen så mycket som möjligt. Jag hade gärna haft en meter till på varje håll för att ha mer marginal mellan bilarna och till förvaring.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
8m på bredden känns som det vore najs. Djupet är jag lite osäker på om man tänker arbetsbänk o högar med hjul längs bortre väggen. Räcker 7m? Lattjat lite med onlineverktyg, här en all-in https://www.lundqvisttravaru.se/prod Att ett tvåbilsgarage blir större än huset hur man än gör kommer jag inte runt ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Finns väl en grundregel om man är bilentusiast. Boytan är alltid mindre än garaget ![]() Hittills inte träffat någon som sagt att den har för stort garage. _________________ Stefan Söderstedt |
||||
Bygg med inrett loft (inkl vatten + toa) på ovanvåningen så har du en gästdel... lättare att motivera ytan ibland då kanske om barnen eller andra besökande kan ha egen separat bodel ![]() ![]() Så gjorde en kompis när de byggde större garage (10x7m om jag minns rätt) och det blev både estetiskt och praktiskt väldigt bra! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Jag går i samma tankar som du Magnus. Hoppas kunna gjuta innan årsskiftet. Men det återstår att se. Har inte bestämt mig övht för planlösning eller storlek.
![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Mitt garage är 7x8,4m med övervåning. Med arbetsbänkar, verktygsvagnar, motor i stativ, kompressor, förvaringsskåp och allt annat som blir i ett mekgarage är det för litet för att jobba med två bilar.
Ganska bra för att jobba med en bil eller att förvara två. En meter framför och bakom bilen som någon skrev tycker jag är för lite, det är knappt att domkraften får plats om man har en större. Kuriosa är att garaget inreddes till boende till en början så vi hade någonstans att ta vägen medan stugan revs och jag byggde huset. Min dotter levde till och med sina första månader där och kökskaklet sitter fortfarande kvar som ett minne. ![]() Övervåning är ovärderligt för att få bort saker under tiden bilen är sprängd i sina beståndsdelar men samtidigt tar trappan yta och sen är den åtminstone i mitt fall på bekostnad av takhöjd för lyft. Sett till mina behov idag byggde jag åt skogen för litet garage för 15år sedan. Men tur för dig Magnus så hålls du inte med lika många gamla bilar som jag. Fick bygga ytterligare ett dubbelgarage till vidbyggt huset som i huvudsak används till förvaring av sovande projekt. Och sen hyra ett par platser på det. ![]() _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
Körde deras 3D-bygg också nu ![]() _________________ ![]() |
||||
För några år sen byggde vi ett förråd/garage till byns idrottsklubb. Det var Lövångers trä vi handlade av. Mycket smidigt med moduler som sammanfogades. Så en byggsats från dem blir nog bra! Gjuten platta med syll som modulerna ställdes på. Vi var några gubbar som monterade och hade väggarna på plats efter några timmar.
Vad gäller mått runt bilen håller jag med den som skrev att en meter framför och bakom bilen är för lite. Jag var inne på minimimått när jag skrev det. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
7 meter i längd är alldeles för lite, men det ser man ju lätt med svaren efter i tråden. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() Jag ritade upp lite snabbt hur ett 7x8 meter garage invändigt mått och hur en 996:a får plats i det med gång utrymme runtom. Längst har jag ritat in 800 mm bred arbetsbänk/förvaring. Sen får man väl räkna med att justera positionen på bilen utefter vad för jobb som ska göras men om det är enkla saker som byte av däck etc så räcker det nog till. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
8 x 8 verkar bra _________________ ![]() |
||||
Jag har 8m brett och 10m långt. Bredden är tillräcklig för att kunna ha dörrar öppna trots hyllor på en sidan och bänk på den andra. Kraftiga hyllor för förvaring är guld värt för att hålla golvet rent. Får in tre bilar, däckmaskiner och en massa skrot runtikring (typ 4 motorer, svets delar i lastpallar med kragar på)
Nu har jag rätt små bilar men en 996.a är inte jättestor den heller. Jag har med infart på kortände så egentligen blir det 4-bilsgarage om man ska vara noga. Har avvarat en plats till att ha yta samt framförallt däckmaskiner. Bor längs vägen till Lunda. Så om du skulle få tid och möjlighet kan du titta förbi. Har ett par lyftblock för porsche jag tror du var intresserad av liggandes också _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
![]() _________________ ![]() |
||||
Jag skulle dimensionera bredden på följande vis: Vänster plats blir mekplats. Där skall bilen kunna stå med båda sidors dörrar helt öppna. Till höger om den öppna högerdörren utrymme på bredden för en bil, frigång mot höger vägg beror på om man vill kunna öppna högra bilens högerdörr eller inte. På längden skulle jag först ta till bilens längd plus en meter. Jag ser att många säger plus två meter. Jag lyfter själv sällan från framför/bakom så det är olika. Bortom en tänkt linje bil + en meter ytterligare 1,5-2 m garagedjup för arbetsbänk längs bakväggen. Den bänken är ju bara några meter så det finns mycket utrymme längs bakväggen för däck och annan förvaring.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 36, 37, 38, 39 >> 77 besök idag (79005 totalt) |