Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Bilen klar från bautaservice :-)
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38, 39   >>
77 besök idag (79005 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:
Bilen är på storservice sen ett tag nere hos AH Racing, jag har haft ett kass halvår och inte haft någon jättesaknad av att komma ut o köra. Koppling, tryckplatta, stödlager utgående axel, pinning av kylrör, bromsoksfix (dvs kolvtätningar), fix lite oljeläckage från oljepåfyllningsröret med mera och en riktigt ordentlig "spanner check".

Har kommit fram till att vi ska ha garage ute vid huset på Djurö/Värmdö. Söker därför tips på "totalentreprenad" på ett dubbelgarage. Jag har inte hälsan att ha bygget på mina axlar. Någon som har egen god erfarenhet av bra firma?

Tråkigt att höra, vi har saknat dig på slalomtävlingarna. Hoppas det lättar upp framöver.

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

dubbelpost

Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Jag har inga direkta mått att delge men om du inte är bunden till begränsningar i bygglov osv så ta till lite extra. Att ta till nån meter extra är en ganska liten extrakostnad på totalkostnaden. Mitt garage som jag inrett i en ladugård är ganska stort men den delen där jag har bilar är lite för smalt. Jag skulle vilja ha utrymme så att det går att ha bilens dörrar öppna helt utan att vara rädd för att de ska slå i nåt. Längden, minst en meter fritt både framför och bakom. Och glöm inte att räkna med arbetsbänkar. Det är den som stör i mitt garage.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Anders Litto skrev:
Jag har inga direkta mått att delge men om du inte är bunden till begränsningar i bygglov osv så ta till lite extra. Att ta till nån meter extra är en ganska liten extrakostnad på totalkostnaden. Mitt garage som jag inrett i en ladugård är ganska stort men den delen där jag har bilar är lite för smalt. Jag skulle vilja ha utrymme så att det går att ha bilens dörrar öppna helt utan att vara rädd för att de ska slå i nåt. Längden, minst en meter fritt både framför och bakom. Och glöm inte att räkna med arbetsbänkar. Det är den som stör i mitt garage.

Tack för lite mått-tankar 📐

Vargön
Här sen Feb 2003

Mitt garage är ca 6x7 meter meter invändigt. Stort nog för att förvara två mindre bilar och skruva på en av dom med den andra upptryckt mot väggen så mycket som möjligt. Jag hade gärna haft en meter till på varje håll för att ha mer marginal mellan bilarna och till förvaring.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Mitt garage är ca 6x7 meter meter invändigt. Stort nog för att förvara två mindre bilar och skruva på en av dom med den andra upptryckt mot väggen så mycket som möjligt. Jag hade gärna haft en meter till på varje håll för att ha mer marginal mellan bilarna och till förvaring.

8m på bredden känns som det vore najs. Djupet är jag lite osäker på om man tänker arbetsbänk o högar med hjul längs bortre väggen. Räcker 7m?

Lattjat lite med onlineverktyg, här en all-in
https://www.lundqvisttravaru.se/produkter/villa/villapriser/?t=b160ed8 . . . .

Att ett tvåbilsgarage blir större än huset hur man än gör kommer jag inte runt

Alunda
Här sen Mar 2003

Magnus Thomé skrev:
Mats Karlsson skrev:

8m på bredden känns som det vore najs. Djupet är jag lite osäker på om man tänker arbetsbänk o högar med hjul längs bortre väggen. Räcker 7m?

Finns väl en grundregel om man är bilentusiast.
Boytan är alltid mindre än garaget
Hittills inte träffat någon som sagt att den har för stort garage.

Göteborg
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:

Bygg med inrett loft (inkl vatten + toa) på ovanvåningen så har du en gästdel... lättare att motivera ytan ibland då kanske om barnen eller andra besökande kan ha egen separat bodel thumbs up

Så gjorde en kompis när de byggde större garage (10x7m om jag minns rätt) och det blev både estetiskt och praktiskt väldigt bra!

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag går i samma tankar som du Magnus. Hoppas kunna gjuta innan årsskiftet. Men det återstår att se. Har inte bestämt mig övht för planlösning eller storlek.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=127784&postdays=0&posto . . . .

Arvika
Här sen Aug 2006

Mitt garage är 7x8,4m med övervåning. Med arbetsbänkar, verktygsvagnar, motor i stativ, kompressor, förvaringsskåp och allt annat som blir i ett mekgarage är det för litet för att jobba med två bilar.
Ganska bra för att jobba med en bil eller att förvara två.
En meter framför och bakom bilen som någon skrev tycker jag är för lite, det är knappt att domkraften får plats om man har en större.

Kuriosa är att garaget inreddes till boende till en början så vi hade någonstans att ta vägen medan stugan revs och jag byggde huset. Min dotter levde till och med sina första månader där och kökskaklet sitter fortfarande kvar som ett minne.

Övervåning är ovärderligt för att få bort saker under tiden bilen är sprängd i sina beståndsdelar men samtidigt tar trappan yta och sen är den åtminstone i mitt fall på bekostnad av takhöjd för lyft.
Sett till mina behov idag byggde jag åt skogen för litet garage för 15år sedan.
Men tur för dig Magnus så hålls du inte med lika många gamla bilar som jag.

Fick bygga ytterligare ett dubbelgarage till vidbyggt huset som i huvudsak används till förvaring av sovande projekt. Och sen hyra ett par platser på det.

Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008

Instämmer med Thomas, du saknas på PCS slalomen
Jag tycker lövångersbyggs hemsidas "Rita eget" är väldigt smidig.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Simon S skrev:
Instämmer med Thomas, du saknas på PCS slalomen
Jag tycker lövångersbyggs hemsidas "Rita eget" är väldigt smidig.

Körde deras 3D-bygg också nu thumbs up Klart lägre pris 🤷‍♂️

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

För några år sen byggde vi ett förråd/garage till byns idrottsklubb. Det var Lövångers trä vi handlade av. Mycket smidigt med moduler som sammanfogades. Så en byggsats från dem blir nog bra! Gjuten platta med syll som modulerna ställdes på. Vi var några gubbar som monterade och hade väggarna på plats efter några timmar.

Vad gäller mått runt bilen håller jag med den som skrev att en meter framför och bakom bilen är för lite. Jag var inne på minimimått när jag skrev det.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Mats Karlsson skrev:

7 meter i längd är alldeles för lite, men det ser man ju lätt med svaren efter i tråden.

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag ritade upp lite snabbt hur ett 7x8 meter garage invändigt mått och hur en 996:a får plats i det med gång utrymme runtom. Längst har jag ritat in 800 mm bred arbetsbänk/förvaring.

Sen får man väl räkna med att justera positionen på bilen utefter vad för jobb som ska göras men om det är enkla saker som byte av däck etc så räcker det nog till.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
[img]https://rejsa.nu/im/user/395/2025-06-11-08-35-06_magnus_garage.jpg [/img]

Jag ritade upp lite snabbt hur ett 7x8 meter garage invändigt mått och hur en 996:a får plats i det med gång utrymme runtom. Längst har jag ritat in 800 mm bred arbetsbänk/förvaring.

Sen får man väl räkna med att justera positionen på bilen utefter vad för jobb som ska göras men om det är enkla saker som byte av däck etc så räcker det nog till.

8 x 8 verkar bra

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Photoshop

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Jag har 8m brett och 10m långt. Bredden är tillräcklig för att kunna ha dörrar öppna trots hyllor på en sidan och bänk på den andra. Kraftiga hyllor för förvaring är guld värt för att hålla golvet rent. Får in tre bilar, däckmaskiner och en massa skrot runtikring (typ 4 motorer, svets delar i lastpallar med kragar på)

Nu har jag rätt små bilar men en 996.a är inte jättestor den heller.

Jag har med infart på kortände så egentligen blir det 4-bilsgarage om man ska vara noga. Har avvarat en plats till att ha yta samt framförallt däckmaskiner.

Bor längs vägen till Lunda. Så om du skulle få tid och möjlighet kan du titta förbi. Har ett par lyftblock för porsche jag tror du var intresserad av liggandes också

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Jag har 8m brett och 10m långt. Bredden är tillräcklig för att kunna ha dörrar öppna trots hyllor på en sidan och bänk på den andra. Kraftiga hyllor för förvaring är guld värt för att hålla golvet rent. Får in tre bilar, däckmaskiner och en massa skrot runtikring (typ 4 motorer, svets delar i lastpallar med kragar på)

Nu har jag rätt små bilar men en 996.a är inte jättestor den heller.

Jag har med infart på kortände så egentligen blir det 4-bilsgarage om man ska vara noga. Har avvarat en plats till att ha yta samt framförallt däckmaskiner.

Bor längs vägen till Lunda. Så om du skulle få tid och möjlighet kan du titta förbi. Har ett par lyftblock för porsche jag tror du var intresserad av liggandes också

thumbs up

Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag skulle dimensionera bredden på följande vis: Vänster plats blir mekplats. Där skall bilen kunna stå med båda sidors dörrar helt öppna. Till höger om den öppna högerdörren utrymme på bredden för en bil, frigång mot höger vägg beror på om man vill kunna öppna högra bilens högerdörr eller inte. På längden skulle jag först ta till bilens längd plus en meter. Jag ser att många säger plus två meter. Jag lyfter själv sällan från framför/bakom så det är olika. Bortom en tänkt linje bil + en meter ytterligare 1,5-2 m garagedjup för arbetsbänk längs bakväggen. Den bänken är ju bara några meter så det finns mycket utrymme längs bakväggen för däck och annan förvaring.

Guson

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
1m per ruta

Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Bilen klar från bautaservice :-)
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38, 39   >>
77 besök idag (79005 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande