Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 277 besök senaste veckan (8756 totalt) |
Verkligen en inspirerande race rapport och kul läsning.
![]() Hur går du vidare nu? Är det bara tack och hej. Sen inget mer? Eller blir det en styrning till nästa säsong? Kanske ger det kraft till att fixa iordning 944:an? Vi vill gärna ha en fortsättning av dina upplevelser. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Jag köpte en integralhjälm när jag köpte 7'an, och råkade ut för samma fenomen. Till min hjälm (Sparco RF-5w) finns det spoliers att köpa som minskar lyftet drastiskt. ------------------------ Låter som en utmärkt upplevelse! Tack för att du delar. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Fick samma problem med min OMP när jag hyrde Formel Vee första gången, följde med en sån liten spoiler som man limmar på och det löste det helt ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Lysande bra racerapport! Rolig läsning!
![]() ![]() ![]() Och klart inspirerande. Egentligen borde man (alltså jag) släppa vinnarskallen då och då och lägga lite tid/pengar på att testa andra klasser och bilar. Har varit sugen på att köra Legend och någon form av Formel-bil ett tag, men Clubman ligger ju egentligen närmare till hands. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Jösses vad coolt att hamna på rejsas förstasida
![]() ![]() ![]() Det låter konstigt att det kommer från mig men jag tror att man mår bra att exponera sig mot nya utmaningar ![]() För egen del är det väl lite "tack och hej". Jag har inte möjlighet att skaffa en bil till som det ser ut nu, så då blir det att plocka ihop 944:an och köra (jag trivs och har kul med den). Kan ju förstås avslöja att jag har surfat runt lite och hittat att en PRC med Honda maskin hade nog varit intressant att göra en resa med. Fast det är ju om drömmarna får löpa fritt... ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Jag har tittat på såna ett tag och varit och provsuttit en.
Jag hade börjat spara ihop pengar till den men jag hade oflyt med mina hundar så minst70 gick till veterinärkostnader. Men jag borde provköra innan jag köper för jag får precis plats. Fruktansvärt mycket bil för pengarna. Erland _________________ Erland Cox |
||||
Mmmm.. jag har inte haft lust att skriva något på ett tag, har nog haft att göra att jag inte känt att jag har haft något att skriva om. Men nu
![]() Det var en kväll under sportlovet som jag började titta på serien "Senna" på Netflix. De första avsnitten kretsar kring hur Ayrton försöker hitta en bil att köra med. Dagen efter ringer min telefon och det är Stefan Mumm. Han berättar att det finns en clubman bil som inte kommer kunna köras av ägaren kommande säsong, dessutom finns "#72" som han driver, till förfogande. Han undrar om jag är intresserad att köra? Det är inte utan att man känner sig ytterst priviligierad att få ett sådant erbjudande. Jag behövde tänka på saken. Jag har en egen räserbil som jag har velat få startklar i ett par år och med ytterligare "distraktioner" kommer det ta ännu längre tid ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Under påskhelgen väntar jag på att få bekräftelse på vilken dag jag ska infinna mig för invägning. Stefan ringer men istället och låter meddela att bilen inte kommer vara startklar till KM1. Väldigt trist tycker vi bägge. Nu rör vi oss i clubracingkretsar där mycket av framdriften baseras på tjänster och välvilja så att gorma och föra liv om vad som var sagt är det liksom inte läge för. Vi är överens om att vi bör ha en plan-B som innefattar ett pass innan SSM så jag får värma upp ordentligt innan "skarpt läge". Så plan B kristalliseras och siktet är ställt att träna på en kvällskörning på Sturup. Här flyter en annan detalj upp till ytan som belyser att man kör på klubbnivå. Min fru kommer troligtvis behöva jobba helgen för SSM vilket gör att jag behöver stöttning med att ha koll på sonen. Mina närmsta vänner som jag brukar kunna få med på tävlingar ska tydligen renovera på hus eller åka iväg på barnrelaterade aktiviteter, så de kan jag inte räkna med. Men så pratar jag med Isobel, en tjej som jag känt sedan hon föddes och som nu blivit 16 och har blivit djupt intresserad i Formel 1. Dotter till våra bästa vänner och lite av en storasyster till min son så är hon given kandidat att följa med tillsammans med sonen. Hon är väldigt taggad att få vara med som teammedlem. Och så närmar sig träningsdagen på Sturup och jag känner mig tvungen att höra av mig till Stefan för en avstämning. Jodå, det ska bli åka av, fast det behöver ju vara med en ändring. #72 är fortfarande inte tävlingsklar och kommer ej heller bli det, så jag får snällt finna mig i att få köra #71. Inte mig emot, det är i mina ögon nära nog en identisk bil men jag behöver se om jag passar. Det blir en tur till Stefan med sonen för att passa in körställningen för mig. När jag kommer hem igen anmäler jag mig till Svenskt Sportvagnsmeeting 2025 i klass Clubman ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Kul med lite glada tillrop
![]() Jodå, det blev lite tränat i tisdags trots allt. Ett par timmar innan träningen slog jag en signal till Stefan för att snabbt stämma av, främst då det förelåg risk för regn vilket hade gjort träningen hyfsat meningslös. Jag får då reda på att han sliter förtvivlat med en strejkande logger. Då känner jag mig lite hjälplös då jag behöver hämta avkomman på fritis innan jag kommer vidare. Efter upphämtningen kör vi mot Stefan, får han ihop bilen så är han inte ensam att lasta och vi kan få kört, resonerar vi. Väl på plats provas logger från den andra bilen och som visar sig ha liv i sig. Då ska vi bara lasta.. eller.. Karossen behöver monteras på men den har varit isär för förstärkning och målning. Den passar inte ihop så det blir en stund att justera innan allt kan monteras. Ja, det skulle ställas däcktryck och spännas hjul också innan vi äntligen kunde lasta. Jag och sonen bränner iväg till Sturup och ca 18:20 är jag anmäld för träningen. Stefan kommer strax efter, jag byter om, bilen rullas ut och startas. Efter alla om-och-men så blir det en upplevelse i sig att racingklädd kliva ner i sittbrunnen med armbågarna över huvudet och sätta fast ratten ![]() ![]() Så bär det ut på banan. Vi har inga större ambitioner att sätta varvrekord, Stefan har urskuldat sig med att det är fel utväxling för banan och vi har äldre slicks på. För egen del vill jag bara återbekanta mig med bilen och bygga en känsla för den. Jag tycker Sturup är lite läskig bana vilket antagligen har att göra med min olycksstatistik där. Så av den anledningen tänker jag inte utmana ödet och riskera en dyr avåkning innan den riktiga tävlingen. De första varven växlar jag lite för att komma in i den h-växlade dog-lådan som manövreras med vänster hand. Det går fort och sedan lämnar jag bilen i 3:an för att få in flytet i banan. Loggern blinkar ilsket och varnar om dåligt oljetryck men Stefan har försäkrat mig om att det kan man ignorera då denna loggern inte blivit kalibrerad för denna motor, så jag litar på honom. Det är någon stans här jag brister ut i ett glädjeskratt för det är en helt fantastisk känsla att krana på så webrarna sjunger och uppleva den nakna fartkänslan. Sedan går jag över till att växla ner och utmana greppet i utgångarna. Men nu börjar det också komma regnstänk på visiret. Faktiskt första gången jag upplever det i en tävlingsbil. Jag har undrat hur det är och fick svar på att min Hedtec fungerar bra att få undan vatten och att den immar inte när man har farten uppe ![]() ![]() ![]() ![]() Fortsättning följer... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 277 besök senaste veckan (8756 totalt) |