Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
11 besök idag (374 totalt) |
Det blev en GR Yaris, igen - men det var inte helt enkelt.
Det är en lång historia om hur det gick till innan det blev just den här GRY:n, så jag besparar er detaljerna. Men till slut blev det alltså en GR Yaris -24 DAT. Efter att jag hämtade ut bilen den 30/5 blev det snabbt bråttom att åtminstone få in lite inkörningsmil och fixa det mest kritiska inför Timeattack på Mantorp Park den 25-28 juni. Att en jobbresa på ungefär en vecka kom emellan hjälpte inte direkt heller. Men jag hann ändå med att fixa: * R-däck: Nankang CR-S 245/40 R17 på Protrack One 17x9" ET45-fälgar * Goodridge stålomspunna bromsslangar runt om * Endless MA45B-belägg runt om * BCB-bromsok: kolvar, packningar och dammskydd runt om * Motul RBF700 bromsvätska * Pinbultar fram (hann tyvärr inte montera bak) * Kapade hattarna på originalbultarna så de passade med de längre pinbultarna 😅 * Camberbultar fram - gav dock bara drygt -2.5° camber, vilket var alldeles för lite * Rycka baksätet * Montera LiPo batteri Det blev lite stressigt, och jag hann absolut inte modda bilen till att vara konkurrenskraftig i Challenge-klassen. Nya GRY med automatlåda går tyvärr inte in i Club-klassen p.g.a. vikt/effekt-förhållandet. Typiskt, jag som ville köra denna i Club. Men jag vill absolut inte vikta upp bilen. Så det fick bli Challenge. 🤷♂️ Reglerna är tyvärr lite konstiga, enligt mig, i Timeattack serien. Hade min bil varit 4 år äldre hade det gått bra att köra i Club. Vilket hade varit betydligt roligare. Men ska försöka ha kul i Challenge med. Men det är nog 99.99% att jag blir sop-sist. 🤦♂️ ⸻ Onsdag-Torsdag Vi kom ner till The Box (hotellet) på onsdag kväll, tog det lugnt, och åkte till banan på torsdagen. Grymt väder och fina förhållanden. Första passet gick åt till att bromsa in beläggen, sedan försökte jag öka tempot pass för pass. Jag gillar att jobba mig upp gradvis, särskilt i en bil som är rätt ny och dessutom med helt nya bromsar - jag ville verkligen känna att allt funkade perfekt. Och det gjorde det faktiskt. Inte så snabbt, men mekaniskt satt allt som det skulle. Men det här var också min första körning för året - och rosten märktes. Allt var fel 😄 Bromspunkter, spårval, gaspåslag... ja, ni fattar. Det gick sakta. Jag upplevde också att fjädrarna/dämparna var för mjuka för bana, och -2.5° camber räckte inte alls. Jag fick inte rätt greppkänsla i kurvorna. ⸻ Fredag Fredagen bjöd på regn - vilket jag i ärlighetens namn såg som en fördel. Med 280 hk och fyrhjulsdrift var jag lite mer konkurrenskraftig jämfört med bakhjulsdrivna bilar på 400-460 hk. Inte för att det direkt hjälpte resultatmässigt 😅 men jag gillar att köra i regn. Det gav mig en bra chans att träna på att ligga på greppgränsen, och ABS:en fick jobba - vilket var nyttigt både för inkörning och för att känna in bilen. ⸻ Lördag Lördag var det mulet och det bjöds på lätt duggregn fram och tillbaka fram till efter kvalen, då vädret klarnade upp lite. Jag passade på att åka med André ("Gunsmoke") i ett uppvärmningspass i hans GRY. Han kör en betydligt styvare setup jämfört med min i princip originalbil. Och vilken skillnad! Man kände greppet direkt i första kurvan från passagerarsätet. Det var riktigt intressant. Styvare chassi = mycket bättre greppkänsla, helt klart. Det var en enorm skillnad mot min. Gällande min egen körning så gick det sakta bättre, men blev aldrig riktigt bra. Jag skyller på för mjukt chassi och för lite camber o effekt ![]() Han också med att väga bilen. 1280 KG utan förare, med 25% soppa. Då lättat ca -19kg (Batteri + baksäte). ![]() ![]() Lite bilder från bromsjobbet med. Allt med bromsarna funkade klockrent. Och är det något jag är bra på så är det bygga temp i bromsarna. Men ingen missfärgning av ok:en eller annat problem efter ca 100 varv på 3 dagar på Manrop. 👍 ![]() ![]() ![]() _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Snygg bil!
Är det "GR FOUR"-Yarisen? Isåfall tampades han och jag lite till och från när det regnade under onsdagens trackday, kul att se hur balanserade och styva GR Yaris är om man tänker på att de i standardutförande/icke-GR är typ vad hemtjänsten kör (inget illa menat, såklart). När det sedan blev torrt och han laddade på gick det som utav helvete, det var som att ha en chihuahua på metamfetamin bakom sig i backspegeln ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Tack. ![]() ![]() _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Hur gick det på tävlingen då? Blev du sist som du trodde? Eller lyckades du med sista 10-dels procenten få till det?
Jag tycker du ska vara stolt som får till en körning efter att bara ägt bilen nån månad. Bra gjort. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Tack, men jo jag kom sist ![]()
Tycker den funkade bra. Inte som G87:ans låda som jag tyckte var klockren, med fullt tillräcklig. Och känns bra att ha automat på bana att slippa oroa sig för money shift. Jag körde med paddlarna hela tiden. Den gör som man vill och växlar inte upp trots varv-stop. Enda jag kan anmärka på var att i bland blev det some ett "glapp" när man bromsade växlade ned och sedan på gas igen. T ex ut på målrakan upplevde jag det. Dvs uppe på 4:an innan, bromsade växlade ned till 3:an sedan 2:an och full gas, var en lite fördröjning innan kopplingen tog kändes det som. Men man kan hantera det. Blir intressant och se om det kommer någon mjukvara till lådan med. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
11 besök idag (374 totalt) |