Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -DAT -24 - Race-rapport R5+6 Scandinavian TA
43 besök senaste veckan (1501 totalt)
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 294


Trådstartare
Toyota GR Yaris -DAT -24 - Race-rapport R5+6 Scandinavian TA

Det blev en GR Yaris, igen - men det var inte helt enkelt.

Det är en lång historia om hur det gick till innan det blev just den här GRY:n, så jag besparar er detaljerna. Men till slut blev det alltså en GR Yaris -24 DAT. Efter att jag hämtade ut bilen den 30/5 blev det snabbt bråttom att åtminstone få in lite inkörningsmil och fixa det mest kritiska inför Timeattack på Mantorp Park den 25-28 juni.

Att en jobbresa på ungefär en vecka kom emellan hjälpte inte direkt heller. Men jag hann ändå med att fixa:

* R-däck: Nankang CR-S 245/40 R17 på Protrack One 17x9" ET45-fälgar
* Goodridge stålomspunna bromsslangar runt om
* Endless MA45B-belägg runt om
* BCB-bromsok: kolvar, packningar och dammskydd runt om
* Motul RBF700 bromsvätska
* Pinbultar fram (hann tyvärr inte montera bak)
* Kapade hattarna på originalbultarna så de passade med de längre pinbultarna 😅
* Camberbultar fram - gav dock bara drygt -2.5° camber, vilket var alldeles för lite
* Rycka baksätet
* Montera LiPo batteri

Det blev lite stressigt, och jag hann absolut inte modda bilen till att vara konkurrenskraftig i Challenge-klassen. Nya GRY med automatlåda går tyvärr inte in i Club-klassen p.g.a. vikt/effekt-förhållandet. Typiskt, jag som ville köra denna i Club. Men jag vill absolut inte vikta upp bilen. Så det fick bli Challenge. 🤷‍♂️

Reglerna är tyvärr lite konstiga, enligt mig, i Timeattack serien. Hade min bil varit 4 år äldre hade det gått bra att köra i Club. Vilket hade varit betydligt roligare. Men ska försöka ha kul i Challenge med. Men det är nog 99.99% att jag blir sop-sist. 🤦‍♂️



Onsdag-Torsdag

Vi kom ner till The Box (hotellet) på onsdag kväll, tog det lugnt, och åkte till banan på torsdagen. Grymt väder och fina förhållanden.
Första passet gick åt till att bromsa in beläggen, sedan försökte jag öka tempot pass för pass. Jag gillar att jobba mig upp gradvis, särskilt i en bil som är rätt ny och dessutom med helt nya bromsar - jag ville verkligen känna att allt funkade perfekt.

Och det gjorde det faktiskt. Inte så snabbt, men mekaniskt satt allt som det skulle.

Men det här var också min första körning för året - och rosten märktes. Allt var fel 😄
Bromspunkter, spårval, gaspåslag... ja, ni fattar. Det gick sakta.

Jag upplevde också att fjädrarna/dämparna var för mjuka för bana, och -2.5° camber räckte inte alls. Jag fick inte rätt greppkänsla i kurvorna.



Fredag

Fredagen bjöd på regn - vilket jag i ärlighetens namn såg som en fördel. Med 280 hk och fyrhjulsdrift var jag lite mer konkurrenskraftig jämfört med bakhjulsdrivna bilar på 400-460 hk.
Inte för att det direkt hjälpte resultatmässigt 😅 men jag gillar att köra i regn. Det gav mig en bra chans att träna på att ligga på greppgränsen, och ABS:en fick jobba - vilket var nyttigt både för inkörning och för att känna in bilen.



Lördag

Lördag var det mulet och det bjöds på lätt duggregn fram och tillbaka fram till efter kvalen, då vädret klarnade upp lite.

Jag passade på att åka med André ("Gunsmoke") i ett uppvärmningspass i hans GRY. Han kör en betydligt styvare setup jämfört med min i princip originalbil.
Och vilken skillnad! Man kände greppet direkt i första kurvan från passagerarsätet. Det var riktigt intressant. Styvare chassi = mycket bättre greppkänsla, helt klart. Det var en enorm skillnad mot min.

Gällande min egen körning så gick det sakta bättre, men blev aldrig riktigt bra. Jag skyller på för mjukt chassi och för lite camber o effekt Men jag hade kul och att bara nu ha gjort en event där jag fått testa bilen både i sol o regn känns perfekt. Väldigt revanch sugen inför Gelleråsen. Men då kommer jag vara lite mer kittad. 😎

Han också med att väga bilen. 1280 KG utan förare, med 25% soppa. Då lättat ca -19kg (Batteri + baksäte).







Lite bilder från bromsjobbet med. Allt med bromsarna funkade klockrent. Och är det något jag är bra på så är det bygga temp i bromsarna. Men ingen missfärgning av ok:en eller annat problem efter ca 100 varv på 3 dagar på Manrop. 👍







_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
GR Yaris -DAT -24
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera 1
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 209



Re: Toyota GR Yaris -DAT -24. TimeAttack.

Snygg bil!

Micke_B_1981 skrev:

Jag passade på att åka med André ("Gunsmoke") i ett uppvärmningspass i hans GRY. Han kör en betydligt styvare setup jämfört med min i princip originalbil.
Och vilken skillnad! Man kände greppet direkt i första kurvan från passagerarsätet. Det var riktigt intressant. Styvare chassi = mycket bättre greppkänsla, helt klart. Det var en enorm skillnad mot min.


Är det "GR FOUR"-Yarisen? Isåfall tampades han och jag lite till och från när det regnade under onsdagens trackday, kul att se hur balanserade och styva GR Yaris är om man tänker på att de i standardutförande/icke-GR är typ vad hemtjänsten kör (inget illa menat, såklart).

När det sedan blev torrt och han laddade på gick det som utav helvete, det var som att ha en chihuahua på metamfetamin bakom sig i backspegeln Hoppas du får din lika snabb som honom, de är ju uppenbart riktigt bra utgångsmaterial!

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 294


Trådstartare
Re: Toyota GR Yaris -DAT -24. TimeAttack.

MelvinL skrev:
Snygg bil!

Micke_B_1981 skrev:

Jag passade på att åka med André ("Gunsmoke") i ett uppvärmningspass i hans GRY. Han kör en betydligt styvare setup jämfört med min i princip originalbil.
Och vilken skillnad! Man kände greppet direkt i första kurvan från passagerarsätet. Det var riktigt intressant. Styvare chassi = mycket bättre greppkänsla, helt klart. Det var en enorm skillnad mot min.


Är det "GR FOUR"-Yarisen? Isåfall tampades han och jag lite till och från när det regnade under onsdagens trackday, kul att se hur balanserade och styva GR Yaris är om man tänker på att de i standardutförande/icke-GR är typ vad hemtjänsten kör (inget illa menat, såklart).

När det sedan blev torrt och han laddade på gick det som utav helvete, det var som att ha en chihuahua på metamfetamin bakom sig i backspegeln Hoppas du får din lika snabb som honom, de är ju uppenbart riktigt bra utgångsmaterial!


Tack. Denna som är Andres. Den går riktigt fint:



_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
GR Yaris -DAT -24
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera 1
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14030



Jag har hjulmuttrar kvar om du behöver... finns på Ekerö eller om jag tar med mig till frihamnen nån dag... blåeloxerade så de är snabba

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4099



Hur gick det på tävlingen då? Blev du sist som du trodde? Eller lyckades du med sista 10-dels procenten få till det?
Jag tycker du ska vara stolt som får till en körning efter att bara ägt bilen nån månad. Bra gjort. thumbs up Men vad satte du för tid?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Nyfiken på hur du tycker vxllådan funkar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 294


Trådstartare
Re:

Daniel Engström skrev:
Hur gick det på tävlingen då? Blev du sist som du trodde? Eller lyckades du med sista 10-dels procenten få till det?
Jag tycker du ska vara stolt som får till en körning efter att bara ägt bilen nån månad. Bra gjort. thumbs up Men vad satte du för tid?


Tack, men jo jag kom sist Bästa tiden blev 1:35.048. Men kört 1:31.30 med min förra gen 1 GR Yaris när jag hade den för några år sedan. Men den var lite mer kittad. Men det är inte effekten det sitter i det är körningen och ev lite hjulinställningar / brist på camber. Körde ju en G87 i bakhjulsdrivet förra året så måste ställa om körningen lite. Men det kommer. I helgen var jag långt från "på top".


Magnus Thomé skrev:
Nyfiken på hur du tycker vxllådan funkar


Tycker den funkade bra. Inte som G87:ans låda som jag tyckte var klockren, med fullt tillräcklig. Och känns bra att ha automat på bana att slippa oroa sig för money shift. Jag körde med paddlarna hela tiden. Den gör som man vill och växlar inte upp trots varv-stop. Enda jag kan anmärka på var att i bland blev det some ett "glapp" när man bromsade växlade ned och sedan på gas igen. T ex ut på målrakan upplevde jag det. Dvs uppe på 4:an innan, bromsade växlade ned till 3:an sedan 2:an och full gas, var en lite fördröjning innan kopplingen tog kändes det som. Men man kan hantera det. Blir intressant och se om det kommer någon mjukvara till lådan med.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
GR Yaris -DAT -24
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera 1
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 294


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering igen!
Mycket har hänt sedan sist. Jag har monterat Verklines "Full Wishbone Kit" för GR Yaris - alltså detta kit:
https://verkline.com/shop/toyota/toyota-gr-yaris-gxpa16/toyota-gr-yari . . . .

Eftersom jag har så lite effekt i Challenge-klassen (kör med original 280 hk) och bilen väger över 1100 kg, får jag utnyttja följande regel:

Övriga bilar med FV över 1100 kg och FE under 350 hk får utnyttja en av nedanstående punkter:
...
Länkarmar, camber, toe och tractionstag får bytas fritt
...

Trots det kommer bilen tyvärr fortfarande vara den långsammaste i klassen tills jag får upp effekten lite. Vi får se hur jag gör. Det är lite tråkigt att tävla med noll chans att vinna, men men - jag försöker fokusera på att lära mig mer om inställningar och förbättra min körteknik.

Det här är nog det största jobb jag gjort på en bil som hobbyskruvare. Jag tog min tid och var så noggrann jag kunde för att allt skulle bli rätt. Det tog några kvällar och helger, och jag behövde även köpa en del verktyg som saknades under resans gång.

Jag hann precis bli klar innan en trackday/OpenPit på Gelleråsen Arena igår. Nu har jag också kunnat ställa in mer camber fram - ligger på strax över 4 grader, vilket känns helt perfekt. Bilen beter sig mycket bättre i kurvorna och däckslitaget är betydligt bättre jämfört med sist, då jag körde med cirka 2 graders camber.

Fasen vad mycket bättre bilen känns nu!
Det enda "flexet" jag känner är i däcken, vilket gör det mycket lättare att känna var greppgränsen ligger. Det är en mycket tydligare kommunikation mellan bil och förare. Typ allt känns bättre.

Det var en riktigt bra trackday - över 40 bilar och en del trafik, men för det mesta flöt det på fint. Dock svårt att få till ett helt rent varv. Fick en 1:17,5 med trafik och lite ställ i Ejes. 1:15.x ska inte vara några problem i varje fall. Med G87:an har jag varit nere på 1:13.x, så det blir nog svårt att slå det med Yarisen i nuvarande form - men vi får se hur nära jag kan komma.

Bromsarna känns också bra, och GR-färgen är fortfarande vit! 😄

Väldigt skönt att ha denna trackday bakom mig och veta att allt sitter som det ska efter allt skruvande, alltid lite paranoid att man glömt något.

Ska försöka hinna med en trackday till innan TimeAttack i slutet av augusti. Vet att Tracklife.se har en dag den 13/8. Siktar på den.


Men ett varv blev helt ok:




Lite byggbilder:

Tack Toyota: 🤦‍♂️



























_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
GR Yaris -DAT -24
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera 1
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Varför bara 245 breda däck? Är det någon klassbegränsning?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 294


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Varför bara 245 breda däck? Är det någon klassbegränsning?


Nej ville prova 17" och hittade bara 9" breda. Men 9.5" och 255 är nog optimalt. Men tror det är marginellt. I varje fall med original effekt. Men blir nog den setupen nästa år.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
GR Yaris -DAT -24
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1679



Wiborg har 17" som är 10" breda i rätt spec tror jag (Hypergram).

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 294


Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
Wiborg har 17" som är 10" breda i rätt spec tror jag (Hypergram).


Yes har sneglat lite på dom, men kör nog max 9.5"

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
GR Yaris -DAT -24
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 294


Trådstartare
Blev verifiera lite hjulinställningar i dag. Rätt stolt att jag lyckades få allt så pass jämt i bra hemma i garaget med lite snören 🙂 Enda vi justerade i dag var toe fram så den gick rakare. Måste skaffa något att kunna hålla ratten på plats och i våg till "hemma utrustningen" framöver. Blir så mycket lättare då. Tur man har vänner som har tillgång till riktigt utrustning alltid kul att se när teori matchar verkligheten.

Kör rätt snäll setup gällande toe, vet att många Yaris förare köra toe out både fram o bak. Jag prioriterar en snäll setup till vidare. Det är inget som begränsar mina varvtider just nu. Nu blir det trackday Gelleråsen med Tracklife.se på onsdag.


Nuvarande setup:en:

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
GR Yaris -DAT -24
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 294


Trådstartare
Rapport från round 5 o 6 i Scandinavian TimeAttack

Säsongsavslutning på Gelleråsen - Rond 5 & 6

I helgen (22/8-24/8) var det äntligen dags för säsongsavslutning i Scandinavian TimeAttack. Rond 5 och 6 kördes på klassiska Gelleråsen Arena, och vi bjöds på en helg med alla ingredienser man kan önska sig: regn, sol, hårda fighter och massor av körglädje.

Fredagen började blött, men vädret vände och resten av helgen blev riktigt fin. Perfekt för att jaga PB med andra ord. 🙂



Förberedelser och första varven

Vi rullade ner redan på torsdagen, släppte av grejer i depån och monterade på racedäcken. Jag kör Nankang CR-S 245/40 R17, och de har verkligen imponerat. Snart 400 varv och fortfarande i "gott skick" - inga problem nöta några trackdays till på dom. Fick höra från några rutinerade förare att CR-S håller bättre och tål fler varv än A052, men att A052 är lite snabbare och bättre i regn. Kul att höra att även Porsche-förare gillar CR-S, då känner man sig i gott sällskap.

Torsdagskvällen tillbringades på Loka Brunn - spa, avkoppling och (självklart) lite YouTube-nörderi om hur man bygger kolfiberdörrar. Man vet aldrig när den kunskapen kommer till användning. 😁

Fredagen bjöd på träning i regn, nästan hela dagen. Perfekt för att nöta sektionsvis, testa lite hjulinställningar och känna att allt satt som det skulle. Körde -3,5° camber fram och -2,5° bak, med en gnutta toe-in. Bilen kändes bra, men det var inte direkt några PB-förhållanden.



Rond 5 - Lördag

På lördagen var det dags på riktigt. Jag vet att jag inte har mycket att hämta i Challenge-klassen med min Yaris i sitt nuvarande skick - ungefär 5 sekunder efter de snabbaste. Men man hittar alltid någon att mäta sig med, och för mig blev det en Audi S3. Vi låg väldigt jämnt, och även om hon hade något mer pulver på rakorna var vi lika över ett varv.

Jag satte en 1:16.482 i Q1, som blev min bästa tid för dagen. Kunde köra jämna 16-tider men inte pressa mer. Jag vet med mig att jag ibland går in med för tidiga apex och bromsar bort lite för mycket fart. Bilen är dessutom rätt mjuk och hög, vilket gör det svårt att känna greppnivån ordentligt - mitt standard-race-excuse. 🤷‍♂️

Trots det lyckades jag smyga mig in i Top 6-finalen, mycket tack vare lite tur när en annan förare fick problem. Finalen blev mest bonusvarv, men jag tackar aldrig nej till mer körtid. To finish first you first have to finish.



Rond 6 - Söndag

Söndagen bjöd på perfekt väder och ännu en tight kamp mot S3:an. Hon satte en 1:16.649, jag svarade med 1:16.696 - alltså knappt två hundradelar ifrån! 😳💨 Det räckte tyvärr inte till final för mig den här gången, men vi fick varsin "segerdag" och en riktigt rolig fight.

Jag fick inte till körningen lika bra som på lördagen, men ändå snabbare än jag kört tidigare på Gelleråsen med den här bilen. Så jag är nöjd.



Summering

En riktigt rolig helg, fina förhållanden och många lärdomar. Nästa säsong står ett nytt chassi högst upp på listan - och gärna lite mer effekt. Då finns det definitivt mer fart att hämta. 🚀

Nu blir det att ladda om för 2026!

Mitt bästa varv från helgen (POV):



At Loka Brunn:


Med våran trevliga garage granne.


Lineup


Som sagt välanvända däck.




Andres fina GR:


Min fina GR:

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
GR Yaris -DAT -24
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -DAT -24 - Race-rapport R5+6 Scandinavian TA
43 besök senaste veckan (1501 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande