Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
TIG-svetsa. Hur gör man?
14175 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jag har lånat en "gammal" TIG svets. "ESAB LTE 150"
Eftersom jag bara fuskat lite med gas och MIG och är fullständig novis på området dyker det ju upp en del frågor.
Vilken sorts gas ska användas till vanligt stål? Går det bra med "Fogon" 20/80?
Vad använder man för tillsatsmaterial vid svetsning av vanligt stål? Samma som vid gassvetsning?
Inställningar i övrigt... Tacksam för lite tips innan jag börjar misslyckas?

Rice and shine
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Man använder i regel Argon till både stål, rostfritt, alu och även titan om man skulle få för sig att svetsa i det.
Till stål och Alu behöver renheten inte vara så extrem men till rostfritt rekommenderas det 99,9% argon och till titan 99,99%. Lär nog springa iväg i pris om man ska kunna garantera sån renhet..
Man varierar även med andra gasblandningar vid speciella fall...

Angående tillsats så är jag lite osäker vad man använder vid gassvetsning men jag kan tänka mig att det borde fungera iaf..

Allmänt när de gäller TIG..
Renhet är en dygd.. De seriösa har tex speciella handskar till varje material, som inte får befläckas eller beblandas. Likadant med stålborste.. En till varje så man inte får kontamination på ytan..
Efter att ha slipat och gjort fint så gäller en ren trasa med rödsprit till att torka av både fogytan och tillsatsmaterialet.
Slipa om elektroden efter varje "dopp" är oxå att starkt rekommendera.
I aluminiumtigning reparerar den sig förvisso själv rätt hyggligt men inte i stål och rostfritt då ljusbågen börjar hamna överallt utom där du vill...

I övrigt så har ja ett starkt tips..
Se till att ha stöd för handen så nära fogen som går för att undvika skakingar är en stor del i att tiga bra..

Puppe
Finland
Här sen Jul 2004

Jag har också en fundering kring tig-svetsning? har lite planer att tiga ihop ett rostfritt grenrör, men då har jag en liten minnes bild från yrkeskolan att man använde rot-gas när man svetsar rostfritt, minns jag rätt? och vilken gas använde jag då??

David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003

Samma som vanliga skyddsgasen.

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Ska du svetsa stål så kan du använda samma tillsats som när du gassvetsar.

När jag har svetsat aluminuim har jag använt samma material som jag svetsar i som tillsatsmaterial. Klipper helt enkelt remsor av en plåtbit eller liknande.

Inställningar.. Du märker fort hur smältan beter sig och du kan efterjustera vart efter. Beroende på vad du har för brännare kanske det finns en justeringsmöjlighet i handtaget? "Bara" vrida ned stömmen vartefter.
Undivk att doppa elektråden i smältan och låt inte tillsatsen komma undan skyddsgasen.

TIG-svetsning är väldigt likt gassvetsning och har du koll på det så TIG:ar du snart med hyffsat resultat.

Lycka till!

Gråbo
Här sen Apr 2004

Hej
Vad för utrustning krävs för att TIG'a aluminium räcker det med en likströms TIG?
Svetsfirman sa att det inte gick alls men i gengäld så sa dom att det inte gick att gassvetsa aluminium heller....

Klippan
Här sen Sep 2004

Man måste ha en växelströms tig för att kunna svetsa aluminium, för att man ska klara att bränna bort oxiden som ligger på aluminiumen. Det är väll av samma anlednig det inte går att svetsa alu med gas, alminiumen smälter vid ca 600 C medans oxiden inte smälter förens vid 2000 C. Men det går att löda aluminium med gas, enklaste är det om man använder svetselektroder för svetsning i alu dom har redan flussmedel runtsig.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Nu köpte man en Miller TIG svets, en 330A, återkommer med bilder.

Gråbo
Här sen Apr 2004

"Det är väll av samma anlednig det inte går att svetsa alu med gas, alminiumen smälter vid ca 600 C medans oxiden inte smälter förens vid 2000 C. Men det går att löda aluminium med gas, enklaste är det om man använder svetselektroder för svetsning i alu dom har redan flussmedel runtsig."

Vad är då skillnaden mellan att löda och svetsa??? Jag skaffade ett flussmededel som heter Metolit och svetsar/ smälter ihop aluminium men gasen (acetylen & syre).
Inte helt lätt men det går. använder klipp som tillsatsmaterial

lödning är väl när grundmaterialet inte smälter.

Klippan
Här sen Apr 2004

hh-tech skrev:
"Det är väll av samma anlednig det inte går att svetsa alu med gas, alminiumen smälter vid ca 600 C medans oxiden inte smälter förens vid 2000 C. Men det går att löda aluminium med gas, enklaste är det om man använder svetselektroder för svetsning i alu dom har redan flussmedel runtsig."

Vad är då skillnaden mellan att löda och svetsa??? Jag skaffade ett flussmededel som heter Metolit och svetsar/ smälter ihop aluminium men gasen (acetylen & syre).
Inte helt lätt men det går. använder klipp som tillsatsmaterial

lödning är väl när grundmaterialet inte smälter.

Nu ska vi se här:
Lödning är som du säger när grundmaterialet inte smälter (som kopparn vid elektroniklödning).

Det du gör när du smälter ihop aluminiumet med gas är svetsning. Istället för att använda växellström för att bryta upp oxidskiktet så gör flussmedlet det åt dig.

"Det går inte att svetsa alu med likström" är alltså inte riktigt sant eftersom det går om man utnyttjar flussmedel. Samma sak gäller vid gassvetsning.

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator
Trådstartare

Rice and shine
Citera
tacq
Kalmar
Här sen Sep 2004

När jag letade efter information om färkodningen på kemppi's slangpaket sprang jag av en tillfällighet på en artikel om att svetsa aluminium med DC. Hittils har jag bara hört att man kör AC till aluminium...
För den som vill läsa mer finns här en artikel hos kemppi

Man lär sig något nytt varje dag

Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Jag är väldigt novis på att Tiga och jag har bara fått till en hyfsad fog i Alu än men jag måste säga att det inte alls var så svårt som jag trodde (ok kanske inte i alu..)

jag är grymt nöjd med fogen jag gjorde idag i Titan, den blev bäst av alla material jag svetsat i..

Citera
Skruva banåkabil
TIG-svetsa. Hur gör man?
14175 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande