Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
<< 1, 2 45 besök senaste veckan (6191 totalt) |
Det är inte bara tight radiellt. Jag fick påpekande att kolla ordentligt den dagen det är dags för byte av bromsbelägg så att det går fritt. Det löser man förstås med en spacer.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
det är radiellt som det är tight även vid beläggbyte. oket är lätt koniskt och kan med maximal otur ta i vid byte till nya belägg. ingen fara axiellt. ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag bytte det inre belägget före det yttre och slet in det lite grann först. 10-20 roliga mil senare gick det bra att montera det inslitna belägget på utsidan och det nya på insidan. Rekomenderas ej om skivorna är slitna. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
På min z3 så flexar spindel,fjäderben eller fälg ca 2mm, först var det bara 1mm mellan ok å fälg numera är det över 2 mm, mindre ofjädrad vikt he he
![]() Halv OT Lidström kommer du ihåg min gammle alfa bertone coupe även att den har en skruvad helbur så åker motorhuven upp när man hissar med domkraften vid bakhjulet ![]() ![]() _________________ Jan Ekehage BMW Z3 coupe 2,8 BMW Z3 coupe 3,2 Porsche 911 Carrera 3,2 Porsche 928 s4 |
||||
Dvs hur mycket det flexar beror mycket på vad för bilmodell man har o i vilket skick allt möjligt är? _________________ ![]() |
||||
Samma fråga, annan fälg/ok-kombination, råd mottages tacksam
Grävde upp en gammal tråd för ett nytt problem. Efter att ha härjat runt i ett par månader och provmonterat fälgar har jag nu två vägar att gå, 18" eller 19". På 18-fälgen går tumstocken fritt enligt bild neda, så fråga 1 är om detta är värt att försöka eller om jag bara är "dumsnål"? Tankar på det? ![]() Nästa fråga är om det finns uppenbara fördelar med att åka r-däck med lite högre profil än de 235/35-19 som det lär få bli på 8" bred fälg om det inte är klokt att gå ner till 18". Jag tänker inte bara på prisskillnaden, utan även på om t ex bromskyl ingen påverkas av att det blir tight, om högre peofil görr att däckslitaget blir gynnsammare med 18" eller andra praktiska liknande tankar? Är MYCKET tacksam för all feedback på ämnet. De alternativa fälgstorlekar jag grävt fram är 8x18, 8x19 och 8,5x19 och tanken just nu är 235 breda r-däck oavsett fälgval. Vilket r-däck är just nu lite oklart också men kan nog tänka mig vilket som om det finns en vettig prisbild. Bilen är min Cupra Leon, ca 1700 kg, 333 hk och furhjulsdrift. Återigen, tack för feedback. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Mina direkta tanke när jag ser detta är vad händer om en sten kommer in dit - kan det låsa hjulet ? Men har ingen praktisk erfaren - mest att det kan gå fort på bana och varför chansa.
Ang fälgbredd så fanns det väl info på rejsa ang med för smal fälg så får du inte ut nyttan med ett bredare däck - max anliggningsyta mot backen och fullt grepp. Kolla vad som var optimalt - skulle jag gissa så hade 8,5 varit bättre än 8 för 235 men bäst att kolla upp fakta istället för någon som gissar på internet ![]() https://sl.bing.net/ZhA7184HAq _________________ Robert Pettersson |
||||
Jag körde med ungefär det avståndet mellan ok och fälg med r-däck och vanliga däck under ganska många år utan problem. Jag körde dock med originalfälgar och klistervikter kunde inte placeras på den ytan för då tog oket hand om dom.
_________________ Johan B |
||||
Ja man blir ju lite sugen på 18, men finns det andra för/nackdelar med 18 kontra 19 här? Slitage, känslighet förhjulvinklar etc.. Har 3 grader camber, ej justerbart i fram t ex...?!
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
En tanke är om det nu är 8" breda fälgar jag hamnar på, blir det bättre slitagebild med 225 än 235 och därmed kanske försumbar skillnad i grepp? R888R och AR-1 är de r-däck jag väljer mellan just nu.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
"Beror på" gäller väl som vanligt, men lägre profil brukar ge stabilare sidoväggar, dvs stabilare stomme och därmed möjlighet till snyggare slitage om man har problem med det. Men beror ju på allt möjligt som sagt.
_________________ ![]() |
||||
Re:
![]() Men en "trottoarkant" som bucklar fälgen det minsta blir tvärnit och bogsering. |
||||
Re:
Exakt så. Och har man ett däck med högre sida som stommen funkar med så är det ju helt onödigt att gå ner. Men har man problem pga tex tung bil så... _________________ ![]() |
||||
Re: Samma fråga, annan fälg/ok-kombination, råd mottages tac
Vad har du för bromsar på din bil? Inga som helst problem att åka 375mm och akebono 6komvsok som rs3an har original med "rätt" 18" fälgar. Kollar du på mer vanliga (läs icke motorsportsorienterade) fälgar så förstår jag att det blir tight med 360-370mm bromsar och lite större ok. Med såpass tung bil så hade jag absolut gått upp i dimension, finns väl ingen anledning att du ska åka 235or runtom. Typ 245/40 eller 255/35-18 hade varit mer lämpligt för dig att åka runtom och då med 9x18. _________________ Emil W |
||||
Re:
Har du några millimeter större springa kan en lite större sten komma dit och låsa hjulet, men blir nog mest lite repor och allting snurrar vidare. _________________ Roland Johansson |
||||
Re: Samma fråga, annan fälg/ok-kombination, råd mottages tac
Hej! Svårigheten är att få dit så breda fälg/däck bak och jag vill gärna köra samma runt om. RS3 har helt andra ET än denna. Bromsarna sitter längre in i hjulhuset helt enkelt och RS3 har olika bredd fram/bak. Jag håller med om att 8,5 bredd hade varit bättre, men har inte hittat nåt prisvärt som jag kunnat verifiera passar på bilen (ännu). _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Re:
Mycket sund och tänkvärt input, tack för den! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
De fälgar jag nämt tidigare har samma bredd(8") och ET(43) som original, det finns dock ett alternativ med bredd 8,5" men då blir ET 35 istället. Är detta något att oroa sig för avseende belastningar och ev uppträdande på vägen? Det blir ju då ca 14-15 (8+6,X) mm bredare spårvidd per sida, vilket instinktivt skulle kännas bra, funderingar på det?
Editerar mig själv efter lite googling. De bredare fälgarna ger ju inte ökad spårvidd då denna utgår från centrum på slitbanan, så det är 8 mm per sida =16 mm ökning i spårvidd både fram och bak som är frågeställningen. Är detta riskfritt att göra eller bör jag absolut vara på min vakt för negativa följdeffekter här? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
<< 1, 2 45 besök senaste veckan (6191 totalt) |