Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Flex i fälg?
<<   1, 2
107 besök idag (6125 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Lennart: Så det är radiellt det är tight? skulle tro att du har betydligt större problem än att det tar i om det tar i...

BMW 330i -05
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Jag är inne på Lars Falks linje, vinkelkap på oken fungerar. Jag använde mig av det i somras... Det finns ju oftast en del material att ta av.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det är inte bara tight radiellt. Jag fick påpekande att kolla ordentligt den dagen det är dags för byte av bromsbelägg så att det går fritt. Det löser man förstås med en spacer.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Det är inte bara tight radiellt. Jag fick påpekande att kolla ordentligt den dagen det är dags för byte av bromsbelägg så att det går fritt. Det löser man förstås med en spacer.

det är radiellt som det är tight även vid beläggbyte.
oket är lätt koniskt och kan med maximal otur ta i vid byte till nya belägg.
ingen fara axiellt. thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Lennart Mäkinen skrev:

Jag bytte det inre belägget före det yttre och slet in det lite grann först. 10-20 roliga mil senare gick det bra att montera det inslitna belägget på utsidan och det nya på insidan.
Rekomenderas ej om skivorna är slitna.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
dude skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

det är radiellt som det är tight även vid beläggbyte.
oket är lätt koniskt och kan med maximal otur ta i vid byte till nya belägg.
ingen fara axiellt. thumbs up
Du har så rätt så! Jag tänkte lite galet, men så har jag ju slutat skruva med bilar numera.

Värnamo
Här sen Dec 2003

På min z3 så flexar spindel,fjäderben eller fälg ca 2mm, först var det bara 1mm mellan ok å fälg numera är det över 2 mm, mindre ofjädrad vikt he he

Halv OT
Lidström kommer du ihåg min gammle alfa bertone coupe även att den har en skruvad helbur så åker motorhuven upp när man hissar med domkraften vid bakhjulet inte undrar på att jag tyckte den var lite slingrig på banan men jag hade inget å jämnföra med då

BMW Z3 coupe 2,8
BMW Z3 coupe 3,2
Porsche 911 Carrera 3,2
Porsche 928 s4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

dude skrev:
åter till ruta ett
i 99% av fallen är det inte fälgen som flexar utan spindel/fjäderben/upright.
i volvon:s fall är det garanterat spindeltappen som flexar eller extremt dåliga hjullager såvida det inte var plåtfälgar förstås.

Dvs hur mycket det flexar beror mycket på vad för bilmodell man har o i vilket skick allt möjligt är?

Kalmar
Här sen Jun 2003

Grävde upp en gammal tråd för ett nytt problem.

Efter att ha härjat runt i ett par månader och provmonterat fälgar har jag nu två vägar att gå, 18" eller 19". På 18-fälgen går tumstocken fritt enligt bild neda, så fråga 1 är om detta är värt att försöka eller om jag bara är "dumsnål"? Tankar på det?

Nästa fråga är om det finns uppenbara fördelar med att åka r-däck med lite högre profil än de 235/35-19 som det lär få bli på 8" bred fälg om det inte är klokt att gå ner till 18". Jag tänker inte bara på prisskillnaden, utan även på om t ex bromskyl ingen påverkas av att det blir tight, om högre peofil görr att däckslitaget blir gynnsammare med 18" eller andra praktiska liknande tankar?

Är MYCKET tacksam för all feedback på ämnet.

De alternativa fälgstorlekar jag grävt fram är 8x18, 8x19 och 8,5x19 och tanken just nu är 235 breda r-däck oavsett fälgval. Vilket r-däck är just nu lite oklart också men kan nog tänka mig vilket som om det finns en vettig prisbild.
Bilen är min Cupra Leon, ca 1700 kg, 333 hk och furhjulsdrift.

Återigen, tack för feedback.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005

Mina direkta tanke när jag ser detta är vad händer om en sten kommer in dit - kan det låsa hjulet ? Men har ingen praktisk erfaren - mest att det kan gå fort på bana och varför chansa.

Ang fälgbredd så fanns det väl info på rejsa ang med för smal fälg så får du inte ut nyttan med ett bredare däck - max anliggningsyta mot backen och fullt grepp. Kolla vad som var optimalt - skulle jag gissa så hade 8,5 varit bättre än 8 för 235 men bäst att kolla upp fakta istället för någon som gissar på internet som jag. Finns säkerligen bra tabeller för vad som är optimal däck kontra fälgstorlek, bra att gräva djupare - här nedan är en generisk tabell. Det är mer för gata.

https://sl.bing.net/ZhA7184HAq

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag körde med ungefär det avståndet mellan ok och fälg med r-däck och vanliga däck under ganska många år utan problem. Jag körde dock med originalfälgar och klistervikter kunde inte placeras på den ytan för då tog oket hand om dom.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Ja man blir ju lite sugen på 18, men finns det andra för/nackdelar med 18 kontra 19 här? Slitage, känslighet förhjulvinklar etc.. Har 3 grader camber, ej justerbart i fram t ex...?!

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

En tanke är om det nu är 8" breda fälgar jag hamnar på, blir det bättre slitagebild med 225 än 235 och därmed kanske försumbar skillnad i grepp? R888R och AR-1 är de r-däck jag väljer mellan just nu.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

"Beror på" gäller väl som vanligt, men lägre profil brukar ge stabilare sidoväggar, dvs stabilare stomme och därmed möjlighet till snyggare slitage om man har problem med det. Men beror ju på allt möjligt som sagt.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Magnus Thomé skrev:
"Beror på" gäller väl som vanligt, men lägre profil brukar ge stabilare sidoväggar, dvs stabilare stomme och därmed möjlighet till snyggare slitage om man har problem med det. Men beror ju på allt möjligt som sagt.
Även en möjlighet att kräva noggrannare setup/omständigheter för ett snyggt slitage. Mindre sidovägg som tar hand om "verkligheten".

Men en "trottoarkant" som bucklar fälgen det minsta blir tvärnit och bogsering.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Även en möjlighet att kräva noggrannare setup/omständigheter för ett snyggt slitage. Mindre sidovägg som tar hand om "verkligheten".

Exakt så. Och har man ett däck med högre sida som stommen funkar med så är det ju helt onödigt att gå ner. Men har man problem pga tex tung bil så...

Linköping
Här sen Jul 2017

Erik Petersson skrev:

Efter att ha härjat runt i ett par månader och provmonterat fälgar har jag nu två vägar att gå, 18" eller 19". På 18-fälgen går tumstocken fritt enligt bild neda, så fråga 1 är om detta är värt att försöka eller om jag bara är "dumsnål"? Tankar på det?

Nästa fråga är om det finns uppenbara fördelar med att åka r-däck med lite högre profil än de 235/35-19 som det lär få bli på 8" bred fälg om det inte är klokt att gå ner till 18". Jag tänker inte bara på prisskillnaden, utan även på om t ex bromskyl ingen påverkas av att det blir tight, om högre peofil görr att däckslitaget blir gynnsammare med 18" eller andra praktiska liknande tankar?

De alternativa fälgstorlekar jag grävt fram är 8x18, 8x19 och 8,5x19 och tanken just nu är 235 breda r-däck oavsett fälgval. Vilket r-däck är just nu lite oklart också men kan nog tänka mig vilket som om det finns en vettig prisbild.

Vad har du för bromsar på din bil?
Inga som helst problem att åka 375mm och akebono 6komvsok som rs3an har original med "rätt" 18" fälgar. Kollar du på mer vanliga (läs icke motorsportsorienterade) fälgar så förstår jag att det blir tight med 360-370mm bromsar och lite större ok.

Med såpass tung bil så hade jag absolut gått upp i dimension, finns väl ingen anledning att du ska åka 235or runtom. Typ 245/40 eller 255/35-18 hade varit mer lämpligt för dig att åka runtom och då med 9x18.

Stockholm
Här sen Nov 2002

EDC skrev:
Mina direkta tanke när jag ser detta är vad händer om en sten kommer in dit - kan det låsa hjulet ? Men har ingen praktisk erfaren - mest att det kan gå fort på bana och varför chansa.

Ang fälgbredd så fanns det väl info på rejsa ang med för smal fälg så får du inte ut nyttan med ett bredare däck - max anliggningsyta mot backen och fullt grepp. Kolla vad som var optimalt - skulle jag gissa så hade 8,5 varit bättre än 8 för 235 men bäst att kolla upp fakta istället för någon som gissar på internet som jag. Finns säkerligen bra tabeller för vad som är optimal däck kontra fälgstorlek, bra att gräva djupare - här nedan är en generisk tabell. Det är mer för gata.

https://sl.bing.net/ZhA7184HAq

Har du några millimeter större springa kan en lite större sten komma dit och låsa hjulet, men blir nog mest lite repor och allting snurrar vidare.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Snömannen skrev:
Erik Petersson skrev:

Vad har du för bromsar på din bil?
Inga som helst problem att åka 375mm och akebono 6komvsok som rs3an har original med "rätt" 18" fälgar. Kollar du på mer vanliga (läs icke motorsportsorienterade) fälgar så förstår jag att det blir tight med 360-370mm bromsar och lite större ok.

Med såpass tung bil så hade jag absolut gått upp i dimension, finns väl ingen anledning att du ska åka 235or runtom. Typ 245/40 eller 255/35-18 hade varit mer lämpligt för dig att åka runtom och då med 9x18.

Hej! Svårigheten är att få dit så breda fälg/däck bak och jag vill gärna köra samma runt om. RS3 har helt andra ET än denna. Bromsarna sitter längre in i hjulhuset helt enkelt och RS3 har olika bredd fram/bak.

Jag håller med om att 8,5 bredd hade varit bättre, men har inte hittat nåt prisvärt som jag kunnat verifiera passar på bilen (ännu).

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:

Mycket sund och tänkvärt input, tack för den!

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

De fälgar jag nämt tidigare har samma bredd(8") och ET(43) som original, det finns dock ett alternativ med bredd 8,5" men då blir ET 35 istället. Är detta något att oroa sig för avseende belastningar och ev uppträdande på vägen? Det blir ju då ca 14-15 (8+6,X) mm bredare spårvidd per sida, vilket instinktivt skulle kännas bra, funderingar på det?

Editerar mig själv efter lite googling. De bredare fälgarna ger ju inte ökad spårvidd då denna utgår från centrum på slitbanan, så det är 8 mm per sida =16 mm ökning i spårvidd både fram och bak som är frågeställningen. Är detta riskfritt att göra eller bör jag absolut vara på min vakt för negativa följdeffekter här?

Citera
Däck för banåka
Flex i fälg?
<<   1, 2
107 besök idag (6125 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande