Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2 42 besök idag (3820 totalt) |
![]() Var tror bilen att den befinner sig? Hittade en gps-antenn med rätt kontakt i en sidofack i bilen, så den monterades igår. Sitter fast ovanpå elektronik etc ovanför mittkonsolen men under instrumentbrädan. Syns inte, tror inte lite pappermache och fuskläder ska göra mottagningen sämre. _________________ Roland Johansson |
||||
Ömma fingrar är dagens problem.
När jag bytte alla knastertorra vaccum/tryckslangar i tunn dimension så försökte jag köpa några fina nätta slangklämmor istället för original som kläms fast och är engångs. Men hittade inte några så det blev nödlösning ![]() Små kattstrypare men då det blir rackarns varmt under huven litar jag inte på plastens hållbarhet över tid, i och för sig brukar slangarna fastna men med tanke på hur jobbigt det är att komma åt så känns ett haveri efter vägen väldigt jobbigt. Sen någon vecka tillbaka har en påse med 50 kinesiska klämmor dykt upp, så montage idag. ![]() ![]() Och därav ömma fingertoppar ![]() Passar på och byter tändstift när man ändå kommer åt. Lämnade 3 tändstift till imorgon, dumt att göra allting på en gång. Eller så blev jag så trött när jag insåg att det går ett rör rakt ovanför 3 tändspolar... Ett litet bekymmer sedan i våras är en felkod, laddstyrningsventil avbrott krets. Men det hittade jag nog en lösning på nu när jag kom åt ventilen, jag hade glömt att montera tillbaka kontakten när jag demonterade laddstyrningsventil och ett fäste för byte av vaccumslangar. _________________ Roland Johansson |
||||
Blev positivt överraskad, en del kinagrejor är riktigt sunk. Bifogar länk till säljaren om fler är intresserade, fanns många storlekar. Mindre än en hundring för ett 50 pack med frakt. https://ebay.us/m/Ab1xwM
Audi original reservdel, en spole var billigare än på tex dyronomen (mekonomen) och ungefär frakten dyrare än från Tyskland. Ibland försöker de chockera på Audi reservdelar ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
Så, lite fortsättning. Ett par dvd navigationskivor för större delen av Europa utom Italien och Balkan klickades hem, testades och nu fungerar navigationen korrekt.
![]() Men varför sluta där. En kvarvarande bugg på bilen är att den elektriskt justerbara ratten inte går fram- och upp maximalt när tändningen slås av, så byte av styrbox stod på listan. Har provat att byta knapp och joystick tidigare. Styrboxen sitter åtkomlig om man tar bort handskfacket. Så bort med handskfacket, och när det är borta råkade en kabelhärva för att förhoppningsvis få backkamera monteras. Styrboxen tejpades fast på fästet för justerbar ratt. ![]() Säkrades även med en kattstrypare. Och så dit med nya styrboxen för ratten. ![]() Och så kunde jag byta glödlampan för handskfackbelysning som var trasig. Sedan tillbaka med handsfacket och stereon. Börjar bli snabb på att demontera dessa... Nu kom vil till den mörka sidan, Audi har helt slutat supporta denna gamla navigation typ 2017 men med lagom gamla grejor dyker det ibland upp entusiaster som tar vid stafettpinnen. Så gjorde nyligen ett försök att uppdatera firmware på stereon för att bland annat kunna få backkamera. Men det gick inget bra, men läste på lite mer och tydligen skulle dvd-läsaren vara riktigt känslig på tillverkare av skrivbara skivor. Rekommendation verbatim eller i nödfall maxell. Jag hade ju använt något konstigt noname kina... Men med verbatim fungerade det direkt. En av de första tweakningarna är att få upp komplett låtnamn i förardisplayen, original visar det 10 tecken tror jag, nu skrollar det så hela låten kommer upp. ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2 42 besök idag (3820 totalt) |