| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Audi Rs6 -03 glassätarbil
|
68 besök senaste veckan (6848 totalt) |
Var tror bilen att den befinner sig? Hittade en gps-antenn med rätt kontakt i en sidofack i bilen, så den monterades igår. Sitter fast ovanpå elektronik etc ovanför mittkonsolen men under instrumentbrädan. Syns inte, tror inte lite pappermache och fuskläder ska göra mottagningen sämre. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Ömma fingrar är dagens problem.
När jag bytte alla knastertorra vaccum/tryckslangar i tunn dimension så försökte jag köpa några fina nätta slangklämmor istället för original som kläms fast och är engångs. Men hittade inte några så det blev nödlösning
Små kattstrypare men då det blir rackarns varmt under huven litar jag inte på plastens hållbarhet över tid, i och för sig brukar slangarna fastna men med tanke på hur jobbigt det är att komma åt så känns ett haveri efter vägen väldigt jobbigt. Sen någon vecka tillbaka har en påse med 50 kinesiska klämmor dykt upp, så montage idag.
Och därav ömma fingertoppar
Passar på och byter tändstift när man ändå kommer åt. Lämnade 3 tändstift till imorgon, dumt att göra allting på en gång. Eller så blev jag så trött när jag insåg att det går ett rör rakt ovanför 3 tändspolar... Ett litet bekymmer sedan i våras är en felkod, laddstyrningsventil avbrott krets. Men det hittade jag nog en lösning på nu när jag kom åt ventilen, jag hade glömt att montera tillbaka kontakten när jag demonterade laddstyrningsventil och ett fäste för byte av vaccumslangar. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Blev positivt överraskad, en del kinagrejor är riktigt sunk. Bifogar länk till säljaren om fler är intresserade, fanns många storlekar. Mindre än en hundring för ett 50 pack med frakt. https://ebay.us/m/Ab1xwM
Audi original reservdel, en spole var billigare än på tex dyronomen (mekonomen) och ungefär frakten dyrare än från Tyskland. Ibland försöker de chockera på Audi reservdelar
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Så, lite fortsättning. Ett par dvd navigationskivor för större delen av Europa utom Italien och Balkan klickades hem, testades och nu fungerar navigationen korrekt.
Men varför sluta där. En kvarvarande bugg på bilen är att den elektriskt justerbara ratten inte går fram- och upp maximalt när tändningen slås av, så byte av styrbox stod på listan. Har provat att byta knapp och joystick tidigare. Styrboxen sitter åtkomlig om man tar bort handskfacket. Så bort med handskfacket, och när det är borta råkade en kabelhärva för att förhoppningsvis få backkamera monteras. Styrboxen tejpades fast på fästet för justerbar ratt.
Säkrades även med en kattstrypare. Och så dit med nya styrboxen för ratten.
Och så kunde jag byta glödlampan för handskfackbelysning som var trasig. Sedan tillbaka med handsfacket och stereon. Börjar bli snabb på att demontera dessa... Nu kom vil till den mörka sidan, Audi har helt slutat supporta denna gamla navigation typ 2017 men med lagom gamla grejor dyker det ibland upp entusiaster som tar vid stafettpinnen. Så gjorde nyligen ett försök att uppdatera firmware på stereon för att bland annat kunna få backkamera. Men det gick inget bra, men läste på lite mer och tydligen skulle dvd-läsaren vara riktigt känslig på tillverkare av skrivbara skivor. Rekommendation verbatim eller i nödfall maxell. Jag hade ju använt något konstigt noname kina... Men med verbatim fungerade det direkt. En av de första tweakningarna är att få upp komplett låtnamn i förardisplayen, original visar det 10 tecken tror jag, nu skrollar det så hela låten kommer upp.
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Blir väl en fortsättning på navigationsbuggar samt komfortblinkers.
Hade egentligen tänkt mig stranden idag men lite mulet väder och hotfulla moln fick mig att ändra plan till meka bil. Vi börjar väl med problemen, i FIS (displayen i instrumentet ska man kunna välja att få upp navigationsanvisningar), välja bort och välja igen etc. En gång har jag fått det att fungera. Läst på lite och ibland måste man byta adress navigationen skickar data till instrumentet. Och så avsaknad av komfortblinkers, egentligen inte ett problem men när firmabilen har det så lär man sig... Kunde köpt relä från senare årsmodell och tattat lite kabel själv men finns färdiga kit på ebay med kontaktstycken etc färdigt.
Nu sitter ju förstås varningsblinkersknappen (som också är blinkersrelä) precis ovanför stereon, så första punkt demontera stereo. Hmm, tror jag gjort det femtio gånger senaste veckorna.
Så, stereo borta, även täcklock i kolfiber. Och en del skinn från mina fingrar.
Ytterligare en del skinn borta från fingrar, men kabelhärva inkopplad och varningsblinkersknapp återmonterad. Bara ordna till lite kablar och återmontera stereon. Och vad det gäller navigation och instruktioner i FIS så fick jag ett intressant meddelande i FIS häromdagen, insert navigation cd-rom. Och där hajade jag till, då stereon har navigations dvd, inte cd-rom. Tittade också att den fanns på plats och kunde läsas. Dags för lite bilarkeologisk utgrävning. Original stereon har tydligen en lös navigationsenhet, och den skrek efter sin skiva. Och vad hittades i en sidoförvaring i bagaget?
Skruva, skruva, perfekt arbetsställning om någon undrar. Böj dig ner i bagaget, och sedan skruva inne i ett förvaringsutrymme. Givetvis är de flesta skruvarna i princip dolda eller bakom någonting annat.
Men till slut 4kg lättare bil. Nu började det kännas spännande, skulle bilen protestera att navigationen var försvunnen, skulle det bli en drös felkoder? Felkodskoll, inga nya som hade med detta att göra i alla fall. Dags för provkörning, och ganska omgående kom aktuell väg och körriktning upp.
Och det gick att byta till färddator, tillbaka till navigation.
Och väljer man någon adress som mål så får man upp anvisningar, avstånd till mål, tid till mål etc i FIS
Så känns att små buggar jagats bort. Det går ju att köra bilen utan men ogillar funktioner som inte fungerar. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Prioritering, motivation och saker som skaver.
Tror ovanstående rad sammanfattar allting bra. Det händer att man vill, men inte riktigt orkar eller kanske inte hinner. Och så finns det saker som skaver, lite eller mycket. Bilen i sig har fungerat, och fungerar bra. Provat logga lite saker som laddtryck med diagnosdator, fått fram drygt 1 bar laddtryck från omkring 2000 rpm upp till ungefär 4000 rpm, sedan var det inte läge att kolla display längre. En enkel koll på original vridmomentskurva för grundmotorn, 4.2l v8 säger 350Nm vid 2000 rpm ökandes till ungefär 420Nm vid 3000 rpm och håller detta moment till 4300 rpm där det sakta sjunker till 350Nm vid varvstopp. Ett bar laddtryck borde vid enkelt överslag ge nästan dubbla vridmomentet, kan förklara viss rivighet. Men sedan kommer det till skav. Och inte roligt skav. Någon tidigare ägare har låtit klä om ratten med mocca/alcantara eller något liknande, blir som ett kletigt skumgummi på långkörningar.
Så bestämde mig för att åtgärda den punkten. Första steget demontera airbag, se till att inte slita av små sladdar i ratt etc. Själva kontakten in i airbagen är intressant, man ska med en liten skruvmejsel bända isär den på ett ställe för att sedan kunna dra ur den. När man väl vet detta hur enkelt som helst, innan kan du slita och slita tills du får isär någonting annat. Kontakten för växlingspaddlarna har en hulling, så man måste på ena sidan av kontakten trycka in en liten mejsel mellan kontakt och yttre kontakthus så hullingen släpper.
Nästa steg är att ta bort ratt, och sätta dit roligare ratt. Och i processen inte låta snurre sprätt (rattvinkelgivaren) röra sig. Därav inga bilder förrän ny ratt hamnat på plats.
Bara ansluta små fina kontaktdon för airbag och växlingspaddlar, enklare än att ta bort dem men ändå lite pilligt. Och så skruva dit airbag, och kolla att man inte gjort något dumt så felkoder och varningslampor tänds.
Sömmarna utefter centrumlinjen, helt rakt. Inga stökiga sömmar. OEM-liknande men endast perforerat läder vid handgreppen. Annars slätt läder. Rak underkant som underlättar i- och urgång ur bilen även om ratten är justerad lågt.
Hade jag haft lite bättre arbetsmoral hade jag även sett till att montera pdc-givaren bak (som glidit in) korrekt så jag inte får varning 80% av gångerna jag ska backa. Men det jobbet får finnas kvar till en annan gång. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Kanske upplevs som det varit lugnt, och det har det. Kör man Audi så
Har ägnat några dagar åt och åt
Och då hinner man tänka och planera. Och vid hemkomst ägnade jag en stund åt en gammal bajsmacka, en pdc-sensor i stötfångaren har varit intryckt.
kanske inte det största problemet i historien men ändock störande. Gjorde ett försök att trycka tillbaka den utan att demontera stötfångaren, och det blev klart bättre men inte bra.
Får duga för stunden, så tar jag stötfångaren när jag har tråkigt och inget annat att göra
Och så tänkte jag det var läge att montera en motorvärmare då det bitvis är kyligt, men just när jag ska köpa har alla modellspecifika tagit slut. Fick bli en värmare för någon hyndai eller opel, så får jag snickra till eget fäste. Och så har jag börjat kolla på stereon då jag bland annat har felkod att hastighetssignal saknas. Sökt runt lite etc, och hittat att den signalen inte kommer automatiskt när man konverterar denna bil till RNS-E och även backsignalen saknas.
Och då kan sådana här vara till hjälp för att hitta korrekta kablar, det är generella schemor så blir att kontollmäta men enklare att kontrollmäta 1 eller 2 ledningar än 367 ledningar
Och fått in metallspån i en ABS-givare, blir felkoder när allting blir genomvarmt och man står still. Så tänkte i min enfald att det skulle gå att demontera givaren och göra rent.
Så när man tagit bort hjulet, bromskiva, ok och värmesköld så kommer man åt givaren bra.
Men inte hjälpte det, kändes som givaren började lossna och så * KRACK * så sprack givarhuset. Bara montera tillbaka allting och beställa ny givare. _________________ Roland Johansson |
||||
|
ABS-givaren har varit en nagel i ögat, en ersättningsgivare beställdes och har anlänt. Tyvärr anlände inte inspiration...
Följt av en jourvecka, då man sällan hinner göra någonting. I alla fall inte vad man planerar när man tänkt för då blir det alltid jobb. Så jourveckan passade jag på att montera i motor- och kupevärmare i min andrabil. Motorvärmaren gick att återanvända från min gamla A6 v8, kompletterade med ny intagskabel men vid kontroll i lådan efter en skarvsladd i lagom längd hittades komplett intagskabel så onödigt köp. Letade efter kupevärmare, defa har haft en med smal kabel istället för de grova som normalt dras i motorrummet. Hittade en sådan hos min närmaste reservdelsbutik, en öppnad förpackning med 2cm damm ovanpå. Intagskabel etc var bortplockat, men det hade jag ju 2 uppsättningar redan. En 500:- för en NOS kupevärmare kändes ok. Och jobbet hanns med under jourveckan, vad enkelt och mycket plats det är på en gammal passat 1.8t Så nu efter jourveckan var det dags att ta itu med gamla jobb, jag sket idag i abs-givaren då jag inte orkade hissa upp bilen... Det var dags att förlänga kablaget till en av de bakre lambdasonderna ( de flyttades bak lite när främre rören byttes) så kontaktstycket kunde sättas fast i sin hållare.
Var bara att plocka bort luftburk, och täcka hålen in till insuget så man inte tappar någon mutter ner i insuget. Lite lödning, och lite TESA fordonstejp
Denna del var enkel då den kunde utföras på arbetsbänk i vettig arbetsställning, nästa steg var att ligga ovanpå motorn och löda och tejpa ihop bakom motorn.
Och nu kunde kontaktstycket tryckas på plats i sin hållare, som för övrigt är löjligt dyr och bytts då den gamla gått sönder.
Ser ju att gummiskyddet på bilsidan av kabelhärvan behöver bytas, men det blir ett senare problem.
Ett original ersättningsankare för kablage fick kablarna till bakre lambdasonder att hänga fast fint på torpedväggen. Här kan den intresserade nästan se in i motorn
Efter montage av buntbandsankare känns det på båda händer och armar som man gått duschat två-tre katter
Tillbaka med luftburk, täcklock, anslut luftinlopp från fronten etc och det är klart att stänga huven
Så kan man fördriva tiden en lördag kväll, hur många tror att det tar ungefär 5 timmar att skarva en kabel? Stort tack till Jonas som försåg mig med en defekt bosch lambda som kunde donera kabel och skyddsstrumpa, nu kommer mina bokstäver sova mycket bättre. _________________ Roland Johansson |
||||
|
SKILSMÄSSA!
Nu är det officiellt, skilsmässa mellan mig och Bose ljudsystem. Du har alltid ställt upp för mig, du har gjort vad du kan och vad man kan begära av dig men tyvärr räcker det inte för mina kroppsliga behov.
Så i helgen som var blev baslådan utslängd! Tror både jag och Bose baslåda är nöjda
Jag kan inte säga att jag märker skillnad att den inte finns på plats längre
Delar kommer behållas, högtalarna i dörrar kommer finnas kvar, men Bose slutsteg ska ersättas. Nu delas högtalarna aktivt, och så kommer jag fortsätta göra men med ett förhoppningsvis bättre slutsteg. Påbörjat installation av bättre slutsteg etc, känns som förutsättningarna med batteri mindre än en halvmeter ifrån tänkt placering är smidigt. Och att original slutsteg sitter där jag kommer installera nästa, så bara kontaktera om så är det färdigt.
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Då har nästa del i skilsmässan påbörjats, uppbyggnaden av något nytt, mer spännande och förhoppningsvis bättre.
För första steget använder jag mig av moderna tekniken C.A.D, Cardboard Aided Design.
Efter bara en liten stund hade en första prototyp karvats fram. Mått och dimensioner överfördes till en skiva av restträprodukter.
På insidan, eller blir det utsidan kanske? Mot karossplåten ett litet steg från Cerwin Vega för att driva en Cerwin Vega bas.
Och ut mot bagaget åtkompligt genom en servicelucka en kombinerad dsp och mångkanalförstärkare från JL Audio för att ersätta original Bose förstärkare.
Sedan lite hörnradiefräsning av montageplattan
Och avslutade med ett första lager färg som får sugas in i materialet under ett dygn.
Egentligen har jag väl lagt onödigt mycket jobb på hörnradie, färg etc på något som i princip inte kommer kunna ses senare men färg är nog bra, så materialet inte suger åt sig fukt/vatten och hörnradie så slår man inte bort färg lika lätt. Och lite struktur i ytan, allt behöver inte vara som billacken
Då är det bara kvar att montera en kondensator, lite kablar och få ljud
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Tog inte lång stund förrän denna rad skulle bita mig i arssschlet. Har hittat intressanta RCA kontakter med skruvplintar i andra änden, tänkte de skulle bli perfekt då mina lågnivåsignaler in till slutsteget idag sitter skruvade i någon phoenixkontakt. Så beställde på ebay, och efter utlovad leveranstid plus några dagar anlände det ett paket. Sweet hann jag känna i några sekunder tills jag öppnat paketet. Det var inte RCA utan någon standard strömadapter till rakapparater etc, såg inte ut som bilden på ebay. Tog några dagar för kinestjej i Tyskland att förstå att de köpt in fel delar från Kina, felmärkt dessa och skickat ut. Men därefter pengar tillbaka.
Suck, bara beställa från en annan leverantör. Skulle anlänt senast 19 november, när jag häromkvällen klagade så hittade de plötsligt spårningsnumret. Delarna låg och väntade på att leverantören skulle betala tullavgift. Nu har de betalt och tullen har släppt delarna till postmords säkra service, så om inte oturen fortsätter kommer de nästa vecka. Men gör egentligen inte så mycket, jag har ju massa strömmatningskablar etc som ska dras, kontakteras etc. Kollade på lokala BRL-butiken och enligt hemsidan hade de ringkabelskor med 8mm anslutning för 10mm2 kabel, men på plats enligt expediten hade de inte något sådant. Det enda liknande han kunde få tag på var krympslang 10mm
Ibland är det helt enkelt ingen ide, så jag luffade vidare och tänkte Würth måste ju ha. Och nästan, de hade alla storlekar utom för 10mm2 kabel. 6mm2, 8mm2, 16mm2, 35mm2 etc. Fick bli att beställa från Tyskland, verkar enklare än svenska butiker eller så är jag bara bitter just nu
Det positiva är att den RCA-RCA kabel jag köpt för att koppla in bassteget till DSP anlände enligt plan. Nåväl, behövdes några fler lager färg på min platta för att den skulle bli vettigt svart, sedan skruvades bassteget på plats.
Och sedan mångkanalsteget, nedställt på plats men utan kablar.
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Man kan ju inte bara arbeta på ena änden av bilen, med ett projekt utan flera paralella projekt är det som gäller.
Nu kommer vi tillbaka på saker som gnager, bilen har haft TPMS från start men vid köp inga givare i hjulen. Så införskaffade i våras givare, nu skickade de fel ventilkäglor ? så fick svarta i gummi och ville ha alukäglor. Men orkade inte bråka, tänkte de blir bra till vinterdäcken istället. Så beställer jag de rätta käglorna om detta fungerar. Har några gånger under sommaren tittat upp på väggen där vinterdäcken hänger, och tänkt att snart ska jag montera givarna. Under senhöst har jag tittat lite oftare och tänkt nu måste jag sätta fart. Men hittat andra saker att meka med eller varför inte ta en öl och inte meka
Dryg vecka sedan när jag skjutsade pappa till flygplatsen var det vitt på vägen, med andra ord dags att få på vinterdäcken. Men de ska ha givare innan de monteras. Första stoppet blev trycka av däcket från fälgen på ena sidan. Allt i utrustning för sådant i garaget är för racehojar, och då är fälgarna och däcken ungefär halva bredden mot mina vinterdäck. Så ingenting passade. Fick en lugn dag i fredags och inga jourjobb så iväg till en mobil däckbytare vid lokala köpområdet. Lite tur att det var milt fint väder och 7 grader också, var helt folktomt hos däckbytarna
Förklarade vad jag önskade ha gjort, frågade om ett okej pris. Typ borde ta högst tio minuter. Med i - och urlastning var det gjort på 4 minuter, så en hundring till båda grabbarna som jobbade kändes bra
Hade tagit mig någon timme att bygga ny eller bygga om däckavtryckare, sedan skulle jag göra jobbet också. Och däcksbytarna förklarade att jag inte skulle klara att montera dit TPMS givare då däcket är ivägen. Utmaning accepterad, en planka för att skydda inre fälgsidan och två tvingar tryckte ihop däcket så flinka fingrar precis kunde komma förbi.
Skära bort gamla ventilkäglan, trycka dit en ny samt skruva fast TPMS givaren på käglan.
En av mina bättre kompisar vid dylika tillfällen är würths minispärrskaft för bits, och en jättesamling både vanliga och mindre vanliga bits. Har räddat mig så många gånger i jobbet när omöjliga skruvar blir möjliga
Så på med lite fälgklister (fett) och skjut i luft och låt däcket smälla ut. Dit med ventil och skyddshatt. Nu är alla hjulen klara för montering, sista hjulet tog 5 minuter så inte alltför tokigt ändå. Så snart får jag veta om jag kan få igång TPMS systemet eller om någon antenn i hjulhusen är trasig och om dessa givare är kompatibla. Och till slut kom mina RCA till phoenix kontakter.
Och dittryckta i kabelhärvan för nya steget, samt bild på gamla stegets kontakt.
Men börja koppla ljudkablar blir sista steget efter spänningsmatning, säkringar etc är helt färdigt så man kan provspela (förhoppningsvis) direkt. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Hittade en meny inställning däcktryck, tryckte på den och efter en halv minut fick jag tryck inläst.
Det var det
Verkar inte blivit någon kännbar obalans av TPMS givarna, initialt lite vibrationer runt 110 men kan ha varit vägbanan då det släppte och inte kom tillbaka. Smågodis ?
Till slut kom mina kontakter, så nu kan jag börja koppla spänning och säkringar. Givetvis har jag redan insett att min monteringsplatta för slutsteg inte blev helt som den behöver vara
Lite kontakter kommer för nära andra delar etc, så nu är det bara att köra igång med version 2 och justera mått för kabeldragning också. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Och efter man bytt hjul är det stora jobbet kvar
Grovrengöra hjul, sedan finrengöra allt som inte lossnat och avsluta med förvaring av hjulen. Tog hjälp av
Började med fälgrengöring, fortsatte med lite skrapande och sedan en omgång med würth avfettning extra följt av lite skrapande. Det mesta inne på fälgbanan bakom ekrarna försvann med detta, några elaka fläckar behövde 4-5 omgångar och den elakaste 11 omgångar. Det är inte perfekt men tillräckligt bra för förvaring.
Har beställt TPMS givare för sommarhjulen också, så någon gång i vinter ska dessa monteras. När jag plockar ner hjulen kommer jag nog vaxa upp fälgarna ordentligt innan de hängs upp på vidare förvaring. Skrapan fick jag med i ett ebay-fynd, en sats med verktyg för demontering av inredning i bilar. Klart värd 220:- inklusive frakt och fin väska.
Och 3 av fyra färdiga för stunden och upphängda på väggen
Man slår inte huvudet i hjulen i alla fall
_________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Andra projekttrådar
Audi Rs6 -03 glassätarbil
|
68 besök senaste veckan (6848 totalt) |

