Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 119, 120, 121 >> 380 besök idag (702378 totalt) |
Problemet med styrtappen var att om jag hade för kort, så styrde den inte i tändstiftgängan... Och hålet är inte rakt. Så försänkningen blev offset. Det var dumt. Den kunde heller inte vara för lång, för då tog den i kolven. Nu när toppen var lös så hade jag inga bekymmer. (anledningen till att jag tappade den innan var ju att den inte var fast skruvad i centrumet) Jag svarvade en ny styrtapp som passade bra i gängan.
![]() ![]() Sen pressade jag fast den i försänkaren. Detta blev en stabil centrumstyrning som styrde exakt mitt i hålet och därför centrerade försänkaren perfekt. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
När jag väl var igång gick allt hur bra som helst. Så alla 6 brunnar är klara nu.
![]() ![]() ![]() Först kändes det lite scetchy med handmaskinen, men det styrde fint, så det var inga bekymmer. Man ser på bilden den blanka ringen. Det är den nya ytan. Jag svarvade av nån tiondel på hylsan och testade att dra i ett av de nya stiften. Man ser skillnaden på utstick tydligt. Efter bilden testade jag med en kopparbricka och då blev stiftet perfekt. Sen gjorde jag rent allt och nu är det klart för att monteras ihop igen. Snabbt och smidigt. Men jag har ingen packning. Det är dock beställt, så bara att vänta och sen slå ihop allt. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Re:
Gött å hitta lite speciallösning som funkar. Håller tumarna för att det löser problemen ![]() _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Tack,
![]() Idag fick jag packningarna, så nu ligger toppen på igen. Man blir svettig av att dra 30, 60 och 90Lb (120Nm typ). Sen hann jag få dit kammar och verktyget för att nolla. Får fortsätta lite imorgon. Är ensam hemma i helgen med kidsen, så jag får inte så många timmar i garaget, men söndag kväll borde det vara uppstart. Tog inga bilder, men det finns säkert 5 olika bilder på när jag drar toppen redan. ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Re:
På bilderna så ser det ut som väldigt mycket av tändstiften sticker in i förbränningsrummen. Normalt skall väl inte något av den gängade delen ens synas, kan kanske förklara att du har problem med kylning av stiften och får självantändning. Har bara old school erfarenheter och inte jobbat med moderna maskiner. _________________ Stefan Söderstedt |
||||
Re:
Exakt. Det är därför jag byter stift. De nya stiften sticker inte ut alls (efter att jag schimsat med en kopparbricka) _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Måste erkänna att jag inte riktigt orkat hänga med, sticker dem ut så mycket original?
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
Jajjebox. Min teori, som bara är en killgissning, är följande... De sticker ut av emmisionskrav. Det kanske går att köra motorn snålare eller nåt. De kyls av DI spridaren och inte bara av värmeavledning som på en "vanlig" motor _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jobbar nätter så har överskotts surftid så kollade S55 förbränningsrum och det verkar som stiften sitter lågt (inget utstick). bifogar ett par länkar.
https://www.instagram.com/p/CTPLyz-i https://f80.bimmerpost.com/forums/sh _________________ Stefan Söderstedt |
||||
Svårt att veta om det är original tändstift monterat när det saknas information. I kontrast hittade jag detta (ska vara en original motor enligt utsago): https://www.reddit.com/r/Cartalk/comments/1j529i7/blown_up_s55_motor_blew_3x_holes_in_the_block/
Sen har NGK-tändstiften Cammo använder 1 mm längre gänglängd än Bosch-tändstiften BMW använder original. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Re:
Troligen har de satt i kortare stift eller justerat tändstiftbrunnen med schims för att undvika hotspots och överhettning. Det är bara den del som alstra gnistan i stiftet som skall sticka in i förbränningsrummet. Se länkar tidigare inlägg. Bifogar bild på VW/Porsches förbränningsrum i länken nedan. https://www.researchgate.net/figure/ Alla som bygger motorer vet att man vill undvika vassa hörn etc i förbränningsrummet. Man gör radier/fasningar på alla maskinbearbetade ytor. Synliga tändstigtsgängor bör ej synas i förbrännigsrummet. Inom F1 så kör de med pre chambers så att stiftet ej är i förbränningsrummet. _________________ Stefan Söderstedt |
||||
Kul diskussion. Det är ett oem stift på bilden där jag jämför. Här är en bild på OEM Bosch och ett NGK som jag kört med. Båda stiften är smält och orsakat haveri. (inte just dessa men..
![]() ![]() Jag vill inte ha synliga gängor, så därför valde jag att byta modell helt istället för att köpa ett kortare stift som ser likadant ut, men sitter längre in. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
När motorn ändå var ur, så passade jag på att uppgradera värmeskyddet. De här coola rostfria som börjat dyka upp, skulle ju vara drömmen.. Men jag kände inte att jag hade råd med det eftersom jag har massor liggandes i alu. Jag har ju skrotat 2st Cayenne av första generation och det sitter massor med skydd på dessa. Så jag klippte och knackade ett tag. Sen najjade med rostfri tråd. Det blev kanon tycker jag.
![]() ![]() Jag packade in avgashus och båda wastegates. Sen gick jag på lite av själva grenröret. Den biten som sitter på ventil kåpan hade jag sen innan. Jag har även fått tag på en ventilkåpa i alu som ska dit sen efter att jag svetsat om ventilationen lite. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Det där blir nog kanon (jag skulle ha orkat isolera lite själv när allt var ur, högerskon blir smältvarm...).
Brukar inte originalen vara dubbla skydd med luftflöde emellan (dvs isolera både det varma och det man vill skydda)? Men vadsomhelst är bättre än inget ![]() ![]() |
||||
Re:
Jo. Den till höger i bild på grenröret är enkel alu. Det andra och det som sitter på den tomma wastegaten är dubbel alu med något mjukt mellan. Så det skyddar nog lite bättre. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Re:
![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Nu är motorn uppstartad utan missljud. Så nu är det bara att åka på första bästa trackday och testa att den håller underbelastning.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 119, 120, 121 >> 380 besök idag (702378 totalt) |