Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> Jävla stift...
<<   1, 2, 3 ... , 119, 120, 121   >>
380 besök idag (702378 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4878


Trådstartare
Problemet med styrtappen var att om jag hade för kort, så styrde den inte i tändstiftgängan... Och hålet är inte rakt. Så försänkningen blev offset. Det var dumt. Den kunde heller inte vara för lång, för då tog den i kolven. Nu när toppen var lös så hade jag inga bekymmer. (anledningen till att jag tappade den innan var ju att den inte var fast skruvad i centrumet) Jag svarvade en ny styrtapp som passade bra i gängan.







Sen pressade jag fast den i försänkaren. Detta blev en stabil centrumstyrning som styrde exakt mitt i hålet och därför centrerade försänkaren perfekt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4878


Trådstartare
När jag väl var igång gick allt hur bra som helst. Så alla 6 brunnar är klara nu.





Först kändes det lite scetchy med handmaskinen, men det styrde fint, så det var inga bekymmer. Man ser på bilden den blanka ringen. Det är den nya ytan. Jag svarvade av nån tiondel på hylsan och testade att dra i ett av de nya stiften. Man ser skillnaden på utstick tydligt. Efter bilden testade jag med en kopparbricka och då blev stiftet perfekt. Sen gjorde jag rent allt och nu är det klart för att monteras ihop igen. Snabbt och smidigt. Men jag har ingen packning. Det är dock beställt, så bara att vänta och sen slå ihop allt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 3
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1430



Re:

Cammo skrev:
När jag väl var igång gick allt hur bra som helst. Så alla 6 brunnar är klara nu.

https://rejsa.nu/im/user/8659/2025-07-16-20-27-03_img_20250716_162915_ . . . .
https://rejsa.nu/im/user/8659/2025-07-16-20-27-03_img_20250716_171855_ . . . .
https://rejsa.nu/im/user/8659/2025-07-16-20-27-03_img_20250716_172055_ . . . .

Först kändes det lite scetchy med handmaskinen, men det styrde fint, så det var inga bekymmer. Man ser på bilden den blanka ringen. Det är den nya ytan. Jag svarvade av nån tiondel på hylsan och testade att dra i ett av de nya stiften. Man ser skillnaden på utstick tydligt. Efter bilden testade jag med en kopparbricka och då blev stiftet perfekt. Sen gjorde jag rent allt och nu är det klart för att monteras ihop igen. Snabbt och smidigt. Men jag har ingen packning. Det är dock beställt, så bara att vänta och sen slå ihop allt.


Gött å hitta lite speciallösning som funkar. Håller tumarna för att det löser problemen

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4878


Trådstartare
Tack,


Idag fick jag packningarna, så nu ligger toppen på igen. Man blir svettig av att dra 30, 60 och 90Lb (120Nm typ). Sen hann jag få dit kammar och verktyget för att nolla. Får fortsätta lite imorgon. Är ensam hemma i helgen med kidsen, så jag får inte så många timmar i garaget, men söndag kväll borde det vara uppstart. Tog inga bilder, men det finns säkert 5 olika bilder på när jag drar toppen redan.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 2
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 222



Re:

Cammo skrev:
När jag väl var igång gick allt hur bra som helst. Så alla 6 brunnar är klara nu.

https://rejsa.nu/im/user/8659/2025-07-16-20-27-03_img_20250716_162915_ . . . .
https://rejsa.nu/im/user/8659/2025-07-16-20-27-03_img_20250716_171855_ . . . .
https://rejsa.nu/im/user/8659/2025-07-16-20-27-03_img_20250716_172055_ . . . .

Först kändes det lite scetchy med handmaskinen, men det styrde fint, så det var inga bekymmer. Man ser på bilden den blanka ringen. Det är den nya ytan. Jag svarvade av nån tiondel på hylsan och testade att dra i ett av de nya stiften. Man ser skillnaden på utstick tydligt. Efter bilden testade jag med en kopparbricka och då blev stiftet perfekt. Sen gjorde jag rent allt och nu är det klart för att monteras ihop igen. Snabbt och smidigt. Men jag har ingen packning. Det är dock beställt, så bara att vänta och sen slå ihop allt.


På bilderna så ser det ut som väldigt mycket av tändstiften sticker in i förbränningsrummen.
Normalt skall väl inte något av den gängade delen ens synas, kan kanske förklara att du har problem med kylning av stiften och får självantändning.
Har bara old school erfarenheter och inte jobbat med moderna maskiner.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4878


Trådstartare
Re:

Homegrown skrev:
Cammo skrev:
När jag väl var igång gick allt hur bra som helst. Så alla 6 brunnar är klara nu.

https://rejsa.nu/im/user/8659/2025-07-16-20-27-03_img_20250716_162915_ . . . .
https://rejsa.nu/im/user/8659/2025-07-16-20-27-03_img_20250716_171855_ . . . .
https://rejsa.nu/im/user/8659/2025-07-16-20-27-03_img_20250716_172055_ . . . .

Först kändes det lite scetchy med handmaskinen, men det styrde fint, så det var inga bekymmer. Man ser på bilden den blanka ringen. Det är den nya ytan. Jag svarvade av nån tiondel på hylsan och testade att dra i ett av de nya stiften. Man ser skillnaden på utstick tydligt. Efter bilden testade jag med en kopparbricka och då blev stiftet perfekt. Sen gjorde jag rent allt och nu är det klart för att monteras ihop igen. Snabbt och smidigt. Men jag har ingen packning. Det är dock beställt, så bara att vänta och sen slå ihop allt.


På bilderna så ser det ut som väldigt mycket av tändstiften sticker in i förbränningsrummen.
Normalt skall väl inte något av den gängade delen ens synas, kan kanske förklara att du har problem med kylning av stiften och får självantändning.
Har bara old school erfarenheter och inte jobbat med moderna maskiner.


Exakt. Det är därför jag byter stift. De nya stiften sticker inte ut alls (efter att jag schimsat med en kopparbricka)

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8034



Måste erkänna att jag inte riktigt orkat hänga med, sticker dem ut så mycket original?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4878


Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Måste erkänna att jag inte riktigt orkat hänga med, sticker dem ut så mycket original?


Jajjebox. Min teori, som bara är en killgissning, är följande...
De sticker ut av emmisionskrav. Det kanske går att köra motorn snålare eller nåt. De kyls av DI spridaren och inte bara av värmeavledning som på en "vanlig" motor

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 222



Jobbar nätter så har överskotts surftid så kollade S55 förbränningsrum och det verkar som stiften sitter lågt (inget utstick). bifogar ett par länkar.

https://www.instagram.com/p/CTPLyz-idbO/?img_index=1
https://f80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2002283

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 28



Frågan är ju om det där är original stift dom har monterat,
Ser mycket mysko ut.

_________________
Robert Norgren
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1642



Svårt att veta om det är original tändstift monterat när det saknas information. I kontrast hittade jag detta (ska vara en original motor enligt utsago): https://www.reddit.com/r/Cartalk/comments/1j529i7/blown_up_s55_motor_blew_3x_holes_in_the_block/

Sen har NGK-tändstiften Cammo använder 1 mm längre gänglängd än Bosch-tändstiften BMW använder original.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 222



Re:

Westersund skrev:
Svårt att veta om det är original tändstift monterat när det saknas information. I kontrast hittade jag detta (ska vara en original motor enligt utsago): https://www.reddit.com/r/Cartalk/comments/1j529i7/blown_up_s55_motor_blew_3x_holes_in_the_block/

Sen har NGK-tändstiften Cammo använder 1 mm längre gänglängd än Bosch-tändstiften BMW använder original.


Troligen har de satt i kortare stift eller justerat tändstiftbrunnen med schims för att undvika hotspots och överhettning. Det är bara den del som alstra gnistan i stiftet som skall sticka in i förbränningsrummet. Se länkar tidigare inlägg.
Bifogar bild på VW/Porsches förbränningsrum i länken nedan.
https://www.researchgate.net/figure/olkswagen-FSI-engine-air-wall-guid . . . .

Alla som bygger motorer vet att man vill undvika vassa hörn etc i förbränningsrummet. Man gör radier/fasningar på alla maskinbearbetade ytor. Synliga tändstigtsgängor bör ej synas i förbrännigsrummet. Inom F1 så kör de med pre chambers så att stiftet ej är i förbränningsrummet.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera 1
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4878


Trådstartare
Kul diskussion. Det är ett oem stift på bilden där jag jämför. Här är en bild på OEM Bosch och ett NGK som jag kört med. Båda stiften är smält och orsakat haveri. (inte just dessa men.. ) så av någon anledning har bmw valt att låta stiften sticka ut så här. I vilket fall har jag ju löst det nu. Som tidigare sagt så är gängan något kortare på Bosch stiftet, men totallängden är samma



Jag vill inte ha synliga gängor, så därför valde jag att byta modell helt istället för att köpa ett kortare stift som ser likadant ut, men sitter längre in.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4878


Trådstartare
När motorn ändå var ur, så passade jag på att uppgradera värmeskyddet. De här coola rostfria som börjat dyka upp, skulle ju vara drömmen.. Men jag kände inte att jag hade råd med det eftersom jag har massor liggandes i alu. Jag har ju skrotat 2st Cayenne av första generation och det sitter massor med skydd på dessa. Så jag klippte och knackade ett tag. Sen najjade med rostfri tråd. Det blev kanon tycker jag.





Jag packade in avgashus och båda wastegates. Sen gick jag på lite av själva grenröret. Den biten som sitter på ventil kåpan hade jag sen innan. Jag har även fått tag på en ventilkåpa i alu som ska dit sen efter att jag svetsat om ventilationen lite.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20152



Det där blir nog kanon (jag skulle ha orkat isolera lite själv när allt var ur, högerskon blir smältvarm...).

Brukar inte originalen vara dubbla skydd med luftflöde emellan (dvs isolera både det varma och det man vill skydda)?
Men vadsomhelst är bättre än inget thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4878


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Det där blir nog kanon (jag skulle ha orkat isolera lite själv när allt var ur, högerskon blir smältvarm...).

Brukar inte originalen vara dubbla skydd med luftflöde emellan (dvs isolera både det varma och det man vill skydda)?
Men vadsomhelst är bättre än inget thumbs up


Jo. Den till höger i bild på grenröret är enkel alu. Det andra och det som sitter på den tomma wastegaten är dubbel alu med något mjukt mellan. Så det skyddar nog lite bättre.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 886



Jag är imponerad av din kämparglöd och envishet.

Nu får vi hoppas att din motor kommer fungera fint med de nya tändstiften.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 479



Du är fan en förebild av rang! Håller tummarna som aldrig förr!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4878


Trådstartare
Re:

OscWan skrev:
Du är fan en förebild av rang! Håller tummarna som aldrig förr!


haha tack.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4878


Trådstartare
Nu är motorn uppstartad utan missljud. Så nu är det bara att åka på första bästa trackday och testa att den håller underbelastning.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 8
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Jag vet inte om du är en förebild eller katastrof för oss med ADHD-deluxe.
Men du gör det väldigt bra iaf thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera 2
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> Jävla stift...
<<   1, 2, 3 ... , 119, 120, 121   >>
380 besök idag (702378 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande