Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
14 besök senaste veckan (371 totalt) |
Bränslesystem generell förbrukning Ampere.
Först och främst, jag är inget elgeni. ![]() Finns det någon som sitter på info kring hur många Ampere ett komplett bränslesystem drar/timme? 4 cylindrar, 1 tändspole och 370cc spridare + bränslepump/Ecu. Utöver detta en MXM dash och led-bromsljus. Inga jätteförbrukare. Anledningen till jag frågar är för att jag vill få en fingervisning om det är görbart med total loss/ingen generator på mitt batteri. Jag behöver klara 1x start + 25min, och har lite buffert för rödflagg, omstart, tomgångskörning etc.. 9aH Lithium att plocka av. Så 18ah kontinuerligt under 30 min? Däremot så säljs lithiumbatteriet med texten "motsvarar 30aH bly" vilket jag inte riktigt förstår ![]() Bilen står på laddning mellan passen och första starten sker med laddare i, men ibland är man tidig till lineup och behöver stänga av utan möjlighet till laddning. Tror även det hade varit lättare att montera ett till batteri någonstans, än att klämma in en generator om det hade löst förbrukningen. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Jag har ingen specifik erfarenhet av ett system utan generator men har jobbat med bilelektriska enheter.
Ett batteri har en trist kurva när det gäller spänning och urladdning, dvs, spänningen sjunker från ca 12,7 volt gradvis neråt i takt med att batteriet laddas ur. Detta kan ställa till problem med styrenheter som kräver en viss matningsspänning för att öht fungera. Pumpar och tändsystem presterar sämre när matningsspänningen sjunker. Gissningsvis kan du använda ca 50% av batteriets kapacitet innan spänningen gått ner så lågt att du kan börja få problem. "Killgissning" _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Re:
Det är ju i stort sett frågan om hur många Ah du kan få ut innan spänningen går under ett visst värde. Så det blir att plugga spänningskurva för urladdning på olika batterityper. ![]() Sen är mycket bilel gjort för att gå på 14V, dvs med en laddande generator. Det löser man med 14V eller 16V system för bly. Men för Lithium tror jag det inte behövs, i grafen ovan så går inte ett LiFePo4 batteri under 14V förrän det laddats ur 80%. Men samtidigt är jag inte riktigt med på kurvan för bly/syra, för jag har aldrig sett mer än 12,4V på ett fulladdat bly/syra, inte 14V som den grafen visar. Men skillnaden i profil på kurvorna verkar det finnas konsensus om. Här är det mer info om påverkan av temp och storlek på urladdning mm https://www.ufinebattery.com/blog/ho |
||||
Att skriva så på ett lithiumbatteri är för startströmmen kan jämföras med ett blybatteri a xxx ah, så det säger inte något om energiinnehållet
Mitt tips: Köp inte batteri på sådana ställen Ett "12v" lifepo4 batteri har 12,8 i nominell spänning , och ca 12.0v när det är helt tomt Sedan är 15A en kvalificerad gissning när det gäller din förbrukning Det bästa är ju att bygga klart, starta och mäta hur mycket det drar helt enkelt. _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||
Tack för svaren.
Batteriet är från RRS: https://rrs-direct.com/batterie-lith Hör vad ni säger att det är svårt att konstatera. Men att klämma in en generator är inte superlätt, trångt i bilen ![]() Antingen får jag fortsätta med förgasarna, eller helt enkelt chansa och lösa problemen som dom uppstår framöver ![]() Om 15ah förbrukning stämmer någorlunda, så borde jag klara mig med dubbla batterier till ett pass. Det är troligtvis den simplaste och viktmässigt lättaste lösningen. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Re:
Bättre att få stopp på banan än att smälta kolvar. |
||||
Re:
Kan sätta larm i dashen på låg spänning ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Re:
Hur ser det ut med att få dit generator på kardan, ingående fläns bakaxel etc? Inte perfekt men du kommer ha laddning medans du kör. _________________ Roland Johansson |
||||
Varning för spännings nivå kan vara bra, men mycket viktigare är lambda värde på fullast !
Att köra med dalande spänning på fullast är lurigt. Spännings kompenserings tabeller måste stämma 100% För spridartiderna kommer att behöva ändras, i takt med att spänningen sjunker. Bränsle blandningen blir alltså ett potentiellt problem långt innan bränsle trycket ändrar sig. Det finns små generatorer, om möjligt försök att få dit en sådan. Jag tror Knotan strulade med att bara köra med batteri på en av sina formelbilar, men satt nog dit generator sen. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Re:
Det är något jag tänkt på faktiskt, och är eventuellt en lättare laddningslösning än i framkant på motorn. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
Re:
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
14 besök senaste veckan (371 totalt) |