Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Besiktning och racebelägg?
38 besök senaste veckan (558 totalt)
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Skall besiktiga bilen kommande vecka och har aldrig gjort det med racebelägg tidigare, det skriker ju som attan när man bromsar. Någon som varit med om att besiktningsmannen haft synpunkter på detta eller till och med underkänt av någon anledning?

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Aldrig hört nåt om det. Nu har jag inte haft dom rejsigaste beläggen men både XP8 och ferodo ds3000 har många ggr rullat rakt igenom utan minsta diskussion. Så länge det bromsar jämnt mellan sidorna har jag svårt att se att man ska få en anmärkning

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Fanns inga synpunkter för ett par veckor sedan när jag besikta M2:an med Endless ME20 monterade, men dom gnisslar inte så mycket. Såg bara till att bromsarna var varma innan jag rulla in, om jag inte minns fel blev det 2,8 runtom förutom vänster bak som blev 2,7. Vilken enhet dom mäter vet jag inte.

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har besiktigat "trackdaypreppade" bilar sedan 80-talet med "racebelägg". Har aldrig någonsin varit några problem trots galet gnissel och ibland knepigt kallbett. Bara det bromsar jämnt höger/vänster på rullarna så är de nog nöjda.

Rice and shine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Har aldrig varit några problem för mig heller, man byter ju bromsvätska och belägg tillräckligt ofta för att inget ska börja kärva och krångla.
Det är väl bra om det tar lite mer fram än bak, men det kan ju skilja mellan olika bilar hur de är konstruerade.

Enda gången det skulle kunna bli lite gnälligt är väl om man har svetsdiff eller riktigt hårt förspänd diffbroms, då kan man i teorin köra med bara en fungerande hjulbroms på ena sidan som drar med sig den andra.

Jag har för mig att jag sett enheten kN på nån äldre bromsprovare, vad nu det kan innebära. Vridmoment av nåt slag?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Anders Karlsson skrev:
.Jag har för mig att jag sett enheten kN på nån äldre bromsprovare, vad nu det kan innebära. Vridmoment av nåt slag?
Är det inte helt enkelt kiloNewton då, ren bromskraft.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Har inte varit nått problem med PFC08 vilket är ett endurance racebelägg. Nu är iofs min bil ombyggt fordon.

Den första inbromsningarna mot nån korsning får man trycka till lite extra innan det börjar få lite temperatur. Jag brukar bromsa upp lite grundtemp i bromsarna påväg till besiktningen så tar de ganska bra. Det vill säga nån kraftigare inbromsning på en 70 väg till motorväg (om det inte är nån bil bakon). Gör ganska stor skillnad om skivorna och beläggen är över 100 grader eller 20C.

Kanske är annorlunda på en helbilsgodkänd bil. I värsta fall kan man ju köpa en laddning orginalbelägg om man skulle få nerslag på besiktningen. Min uppfattning är att sålänge skivorna är i bra skick (dvs inte slitna och rostiga) och beläggen inte har enstaka mm kvar och bromsarna tar djämnt så är den lilte högre pedalkraften med racebelägg inte nått stort problem.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Samma här. Aldrig några problem.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Det låter bra, tack för alla svar!

38 besök senaste veckan (558 totalt)