| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> Jag hade iaf tur med vädret?
|
<< 1, 2, 3 ... 122, 123, 124, 125 >> 169 besök idag (722978 totalt) |
|
Re:
...det hoppas jag med. Har ett ess på gång nu. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Re:
Denna hade jag ju redan svarat på... _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Re:
Rätt tänkt. Vet inte om den hinner med bara. Kan ju gå tillbaka och kolla, men vad jag minns så ser allt helt rätt ut. Alltså inte för fet och inte för mager. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Re:
Loggar du bara lambdan eller får den justera lite också? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re:
Minns inte hur den ligger. Tror inte att den justerar på fullast _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Framsteg i ämnet spolar.
Jag har en uppsättning nya spolar i kartong. Nu när jag har forskat lite så är det tydligen inte helt ovanligt med andra spolar än oem när man trimmar dessa motorer. Jag känner mig så sjukt dum att jag inte kollat detta tidigare. Jag har hela tiden jämfört med en Driftare som körde S55 men har sett nu att han åkte med VAG spolar. (jag kan inte ha det, för jag är snål och köper inte en billet ventilkåpa för säkert 20k) Jag fick ett sjukt bra tips från en som läser här i tråden. Det finns riktigt bra spolar till B58 motorn. Dessa används bland annat på GT4 motorerna från BMW. Dom tål en hel del stryk. Så jag fick en uppsättning att testa. Tyvärr så räcker de inte ner på min motor. Det går att byta boot till en längre. Den kommer från Ford F-150 V6an. Googlar man på den, så finns den att köpa löst i överflöd i USA. Fast jättesvår att hitta i Sverige. Jag har sjukt pressat schema. Egentligen behöver jag vråla i Bänken nu på Måndag för att sen testa på banan på Tisdag. Jag ser inte just nu hur det ska kunna hända... Grejjerna hinner ju inte hem från USA över natten direkt. SPP209e heter booten. Jag kan även testa lite på Gatebil, men det blir lite sämre test, eftersom jag jobba som speaker och inte riktigt kan köra så mycket. Några varv hinner jag ju så klart med, och klarar den bänken utan att misstända, så kan det nog räcka med ett eller 2 hårda pass på banan. Allt detta är ju för att hinna ta beslut om jag ska åka till Nurburgring 12 oktober och tävla i European Timeattack Masters, ETAM. Vill ju inte åka dit och blåsa en kolv igen...
Jag kan bygga om med Jänke spolar och en bit tändkabel. Dom grejjerna finns hemma på Maxxtuning. Då hinner jag, men vill helst köra coil on plug. Det finns ett kit i Frankrike för att bygga om B58 spolen för att passa S55. Det går ju betydligt fortare än att beställa från USA. Lite dyrare, men då ingår fästen och adapterkontakter osv... Jag kommer ju behöva ta ett beslut idag eller imorgon. knepigt...
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Spolarna till N55/S55 har samma dimensioner som S54, jag har provat och det "funkar" med vanliga S54 spolar i min M2 men dom orkar inte riktigt med när laddet kommer. Men det viktiga är att det går. I min E46 M3 sitter det MaxxECU med VAG-spolar och såna borde Nathanael ha hemma på hyllan. Annars finns det 6 st helt nya NGK i Hallstahammar du kan få köpa för självkostnadspris från Tyskland, har dom som reserv till varje körning bara.
Det är dessa jag har till min S54:
Jämförelse med BMW original till N55/S55, kontaktstycket skiljer så klart.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
|
Re:
Jag har kontakter till B58an, men måste ju få hem en ny boot som räcker längre ner. Alternativet är ju Mototron. Det är ju som ett litet kärnkraftverk. Fast då blir det lite mer meck. Måste bygga bort tändsteg och grejjer. Sen ska ju spolen monteras på något... Men Natte har ju grejjerna på hyllan. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Re:
Detta funkar inte. Den långa VAG spolen når ner till stiftet, men det går inte att få dit en kontakt. Det finns ingen plats runt spolen för detta. Det beror säkert på den 3e kammen och all plats som den tar. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Re:
Bygger kontakterna till VAG-spolarna så mycket? Nu var det ett tag sedan jag plockade bort kåpan på S54:an så minnet är grumligt. Aja, var bara en tanke som slog mig. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
|
Re:
Det går inte att fräsa av ventilkåpan lite ? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re:
Nej, inte utan att det läcker olja. Men det finns ju andra alternativ än VAG. Så det är ju inte ett bekymmer. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Re:
Du har inga mått uppgifter på den? Söker en bra lösning på S14 motorn och där sitter ju tändstiftet jätte långt ner. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Re:
Nej, men den är lika lång som oem spolen till N54/N55/S55. Tror det är samma spole på M54 också. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Nu har det kommit grejer.
Jag beställde ett komplett kit från driftshop.com, det var enklare. Det gick inte att köpa utan spolar trots att det står på hemsidan. Bra leveranstid från Frankrike och idag fick jag grejerna.
I kittet ingår spolar, långa boots, fästen och konverteringskabel. Jag startade upp bara för att testa att det funkar, så nu är det en repa i bänken som gäller för att testa att misständningarna är borta. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Vi körde bilen i rullande landsväg hos MaxxECU HQ. Nu med de nya spolarna så blev allt bättre, men inte helt bra. Till slut knackade vi stiften från 0,7 till 0,4 och då blev det fart i grejjerna. Innan började den missa vid 1,4bar men nu drog vi en 1,8 repa utan misständningar. Fast där blev det ridå...
Det började låta riktigt illa om bakvagnen. Vi hade lunch mellan dessa pull för att allt skulle svalna i motorn, så det var trevligare att mecka.
Efter att det svalnat, så hade väl även drifknutarna svalnat, för det klonkade och de kändes väldigt lösa. Vi avbröt och jag åkte hem. Det visade sig att inget var glappt, så jag gjorde rent och stoppade i nytt fett. Sen var det inga bekymmer igen. Åkte ner i fredags för ett nytt försök. Nu gick allt som det skulle och vi mappade klart den till 2 bar. Sen sänkte vi fullmappen till 1,8 som innan. Så där och då hade jag till slut en fungerande motor. När vi körde i Navdyno kom inte misständningarna fram av någon anledning. Fast i rullarna kan man ju dra svep genom alla växlar, och det var så vi upptäckte det. Nu behövde jag ju bara testa lite på bana... Lite flyt då att Tracklife hade en dag på Kinnekulle på lördagen. Jag drog dit. Inte mycket att skriva egentligen. Väl arrangerat, torrt med bra väder och jag smällde varv hela dagen. Hade en slang som bråkade lite så jag missade ett pass, men 36 varv utan problem var länge sedan. Körde dock bara på lägsta effekten. 500hk ca på 1,1bar. Det var precis lagom. Då när slangen bråkade skenladdade den, så då drog jag lite på 1,9bar och det var bra skjut i kanonen då.
Men jag känner mig hoppfull att det fungerar nu. Så nu måste bara degen in så jag kan dra till Nürburgring och köra Europea Timeattack Masters. Det är 12/10 som det går. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
|
Har inte sagt ett ord i tråden. Men har följt med spänning. Och beundran! Otroligt vilket jobb du lagt ned. På't igen bara när det skitit sig. Sjukt bra jobbat, vilken energi! Och GÖTT! att det verkar funka nu! Välförtjänt!
_________________ Daniel Wahlberg Projekt: Mittmotorkoja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1725931 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> Jag hade iaf tur med vädret?
|
<< 1, 2, 3 ... 122, 123, 124, 125 >> 169 besök idag (722978 totalt) |

