Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 121, 122, 123 1867 besök senaste veckan (713888 totalt) |
Re:
...det hoppas jag med. Har ett ess på gång nu. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Re:
Denna hade jag ju redan svarat på... _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Re:
Rätt tänkt. Vet inte om den hinner med bara. Kan ju gå tillbaka och kolla, men vad jag minns så ser allt helt rätt ut. Alltså inte för fet och inte för mager. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Re:
Loggar du bara lambdan eller får den justera lite också? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Minns inte hur den ligger. Tror inte att den justerar på fullast _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Framsteg i ämnet spolar.
Jag har en uppsättning nya spolar i kartong. Nu när jag har forskat lite så är det tydligen inte helt ovanligt med andra spolar än oem när man trimmar dessa motorer. Jag känner mig så sjukt dum att jag inte kollat detta tidigare. Jag har hela tiden jämfört med en Driftare som körde S55 men har sett nu att han åkte med VAG spolar. (jag kan inte ha det, för jag är snål och köper inte en billet ventilkåpa för säkert 20k) Jag fick ett sjukt bra tips från en som läser här i tråden. Det finns riktigt bra spolar till B58 motorn. Dessa används bland annat på GT4 motorerna från BMW. Dom tål en hel del stryk. Så jag fick en uppsättning att testa. Tyvärr så räcker de inte ner på min motor. Det går att byta boot till en längre. Den kommer från Ford F-150 V6an. Googlar man på den, så finns den att köpa löst i överflöd i USA. Fast jättesvår att hitta i Sverige. Jag har sjukt pressat schema. Egentligen behöver jag vråla i Bänken nu på Måndag för att sen testa på banan på Tisdag. Jag ser inte just nu hur det ska kunna hända... Grejjerna hinner ju inte hem från USA över natten direkt. SPP209e heter booten. Jag kan även testa lite på Gatebil, men det blir lite sämre test, eftersom jag jobba som speaker och inte riktigt kan köra så mycket. Några varv hinner jag ju så klart med, och klarar den bänken utan att misstända, så kan det nog räcka med ett eller 2 hårda pass på banan. Allt detta är ju för att hinna ta beslut om jag ska åka till Nurburgring 12 oktober och tävla i European Timeattack Masters, ETAM. Vill ju inte åka dit och blåsa en kolv igen... ![]() Jag kan bygga om med Jänke spolar och en bit tändkabel. Dom grejjerna finns hemma på Maxxtuning. Då hinner jag, men vill helst köra coil on plug. Det finns ett kit i Frankrike för att bygga om B58 spolen för att passa S55. Det går ju betydligt fortare än att beställa från USA. Lite dyrare, men då ingår fästen och adapterkontakter osv... Jag kommer ju behöva ta ett beslut idag eller imorgon. knepigt... ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Spolarna till N55/S55 har samma dimensioner som S54, jag har provat och det "funkar" med vanliga S54 spolar i min M2 men dom orkar inte riktigt med när laddet kommer. Men det viktiga är att det går. I min E46 M3 sitter det MaxxECU med VAG-spolar och såna borde Nathanael ha hemma på hyllan. Annars finns det 6 st helt nya NGK i Hallstahammar du kan få köpa för självkostnadspris från Tyskland, har dom som reserv till varje körning bara.
Det är dessa jag har till min S54: ![]() ![]() Jämförelse med BMW original till N55/S55, kontaktstycket skiljer så klart. ![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
Re:
Jag har kontakter till B58an, men måste ju få hem en ny boot som räcker längre ner. Alternativet är ju Mototron. Det är ju som ett litet kärnkraftverk. Fast då blir det lite mer meck. Måste bygga bort tändsteg och grejjer. Sen ska ju spolen monteras på något... Men Natte har ju grejjerna på hyllan. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Re:
Detta funkar inte. Den långa VAG spolen når ner till stiftet, men det går inte att få dit en kontakt. Det finns ingen plats runt spolen för detta. Det beror säkert på den 3e kammen och all plats som den tar. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Re:
Bygger kontakterna till VAG-spolarna så mycket? Nu var det ett tag sedan jag plockade bort kåpan på S54:an så minnet är grumligt. Aja, var bara en tanke som slog mig. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
Re:
Det går inte att fräsa av ventilkåpan lite ? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Nej, inte utan att det läcker olja. Men det finns ju andra alternativ än VAG. Så det är ju inte ett bekymmer. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Re:
Du har inga mått uppgifter på den? Söker en bra lösning på S14 motorn och där sitter ju tändstiftet jätte långt ner. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Nej, men den är lika lång som oem spolen till N54/N55/S55. Tror det är samma spole på M54 också. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 121, 122, 123 1867 besök senaste veckan (713888 totalt) |