| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Sugen på att köra racing utan att ha värsta sortens bil?
|
<< 1, 2, 3 >> 59 besök senaste veckan (2474 totalt) |
|
Hahaha jahapp låter tyvärr bekant från vissa håll,
jag var med på Fyndbörsen tiden med allt vad det begav sig , jag bara säger vilka race kvala för att få köra race osv hur kul som helst. vill du komma med några bilar så prata med Ulf Andersson : ordforande@spvm.se eller kommer du förbi Falkenberg i helgen då finalen körs :-) de vore en dröm å få ihop ett stort mixat startfält igen med liknande Grp N regler som delvis redan är idag och var på den tiden. Reglements ansvarig är : Magnus Mårtenson : roadsport@spvm.se _________________ Christer Gellerstedt 0704462430 BMW e30 323 86 s65b40 BMW e90 BMW motorsport 619 Mazda Miata NA Roadsport C GMAB Rototest 4WD - 2WD |
||
|
Ja men precis, ett stort startfält med en rejäl mix av bilar vore något riktigt kul att få ihop igen!
Och bilar finns det, gäller bara att locka fram dom
_________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault Clio maxi |
||
|
Jag tror också att det inte saknas klasser eller bilar. Jätteroligt om du kan få fart på den klassen igen!
Det är nog så att intresset för att köra är problemet. Det är andra faktorer som gör att motorsport inte är lika aktuellt/intressant längre. Idag skaffar många ungdomar inte ens körkort. Få mekar med bilar osv osv. Vi som är lite äldre började med att meka med moppen och sen rullade det vidare med en billig bil man skruvade med. Idag kanske ungdomarna skaffar en EU-moppe, på sin höjd, sen, om man tar körkort blir det en elbil. Det är kanske EPA-ungdomarna man ska fokusera på. Många av dem har i alla fall intresse för bilar. Jag kollade lite snabbt på SSK:s hemsida och hur många bilar som anmält sig till finalen i år. Hyfsat många i enhetsklasserna som Volvocupen, Aquila och Renault Junior, men i klass 2 och 3 är det endast 3 i varje... Totalt 59 anmälda. Inga i klass 1... När jag körde SSK klass 2 i mitten på 90-talet var vi ibland till och med fler bara i vår klass! Vi körde ibland både A, B och C-final och uppdelade träningar och kval pga det höga deltagarantalet. Då var också klass 1 populär och många fräna byggen i klass 1. Det är jättebra att du lobbar för SSK och deras klass 1 men kanske SSK borde bli bättre på att marknadsföra sig också. De har liksom funnits där hela tiden men många vet inte att de finns. Sen har vi allt runt omkring, som Pinto var inne på, vad gäller kostnader. Och som fler varit inne på, att underlätta att kunna använda samma bil i flera olika serier. Mitt inlägg blev lite pessimistiskt kanske, det var inte meningen, men det är svårt att bortse från att tiderna förändras. Vi kommer aldrig tillbaka till 60-talet när intresset för motorsport var enormt i Sverige. Men vi får kämpa på!! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||
|
Ja jag tror att du har en poäng där vad det gäller den yngre generationen tyvärr, den lilla erfarenhet jag har av dagens "epa" ungdomar är inte bättre den.. men.. som du säger, kan man vända sig även till den generationen så är man något på spåren
Det finns bilar, det borde finnas förare också, det gäller bara att hitta dom och höra vad de har att säga om varför/varför inte de kör, givetvis kan det vara att man har hus och annat som tar stålarna och lekbudgeten men det borde inte vara så för alla
Det kan också vara så att reglementet är för låst, att man inte får bygga frikostigt så att säga som typ klass 2/3, modsport, timeattack osv.. Jag vet inte om man lyckas fören man provat, får man in 5-10 bilar så är det mer än de 0 som kör idag, med hur stort sociala media är i våra liv idag så finns det stor potential för spridning mm
_________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault Clio maxi |
||
|
Att många ungdomar inte har intresse är ju en grej, sen ska vi inte glömma hur mycket drifting växt senaste åren. Många som börjar sladda med 740 EPAn och sen fortsätter sladda hellre än att köra varvtider
Sen kan jag tycka, som fortfarande är under 30, at det har blivit dyrare med motor som hobby. Priset för att komma in på bolig marknaden har gått uppåt som ger högre lån och mindre att brinna på bil. Att hyra ett garage i sig själv blivit hur dyrt som helst. Jag ska inte säga det varit enkelt förut, men jag tror nog att ekonomin spelar en roll för många i dag med
_________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||
|
Ja drifting har ju blomstrat men tappat lite på toppnivå verkar det som? Därmot finns där en rejäl bredd istället!
Ja visst har ju ekonomin en stor anledning till mycket men tittar man till värre klasser där det är betydligt dyrare finns det bilar och förare som gärna kör, för min egen del som kör ssk klass 3 kostade ett set nya däck 20+ för några år sedan.. förvisso förstår jag också att många hellre vill åka i lite friare reglemente likt klass 3, modsport osv för det är kul att bygga bil och åka fort men det bör finnas även de som inte vill skruva/bygga var dag och åka relativt underhållsfritt, jag har bland annat en Renault Clio som går rakt in en sådan klass, så gott som bara tanka och gasa och göra nåt oljebyte då och då men också bilar för värre/snabbare klasser och där är det desto mer tid/skruva men samma körtid om man har tur
||
|
Kollar man på de serier som finns idag så finns det ju redan lämpliga klasser och reglementen, frågan är väll hur man marknadsför dessa, samt att man jobbar med att ha sponsorer till klassen som kan hålla nere redan höga kostnader för chaufförerna.
De absolut mest begränsade klasserna går bort för att man vill ha en bil som faktiskt är trevlig att köra, vettigare fjädring, bromsar och däck. _________________ Sakarias Lidén |
||
|
Att jaga sponsorer är ju egentligen det svåraste i det här läget när man inte har något konkret att komma med men det värsta man kan få är ett nej och man lär börja någonstans
Jag kan lova att man kan få en bil att kännas bra och göra det man vill utan att det blir extremt också, jag vet av egen erfarenhet efter att ha provat det mesta utom formelbil haha
||
|
Du får nog fundera på vad som skulle vara unikt med denna klassen, varför ska någon med tex 100.000 på fickan välja en klass som idag saknar deltagare (tror jag?) framför någon av de klasser som redan har 10-30 bilar?
En klass med mindre modifierade bilar kräver motstånd för att vara kul, att köra runt själv tröttnar man ganska snabbt på. SSK står för racing med framför allt standardbilar, så floran av olika bilmärken skulle kunna vara en USP. Utgångsobjekt borde finnas till bra pris, har inte skenat som de flesta sportbilarna. Hatchbacks får man förresten numera även köra i Roadsport, dock inte så många som har hakat på detta än. Och här är ju fördelen att bilen ska vara gatreggad så man kan använda den till annat än bara racing. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
|
Och är det en klass med lågt insteg och minimal insats man söker så är ju MX-5 Standard Cup ett väldigt bra val.
Båge, stol, bälte och huvudströmbrytare så får man köra. Byt stötdämpare och bromsbelägg så har du en bra racebil, mycket enklare blir det inte. Hjulvinklar är ställbara från fabrik, original bussningar är inte helt kass och många bilar har fungerande diffbroms som original. Ett bra utgångsobjekt helt enkelt med bra balans som är mycket kul att köra. Dessutom en stor klass där man alltid har någon att tävla mot och hänga med i depån. Jag har harvat runt en hel del i framhjulsdrivet och det är inte mitt förstaval om jag ska bygga racingbil... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
|
Om jag ser till mej själv så är det främst tid och lathet som sätter stopp. En klass till skulle inte göra nån skillnad. Jag väljer att köra konbana för att det är enkelt men framför allt nära. Skulle du dra ihop nån miljard och bygga några banor nära mej så...
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
|
Det verkar som jag behöver göra ytterliggare ett förtydligande. Jag ska INTE starta en ny klass, jag vill väcka liv i en som redan finns
Thomas, ja jag vet mycket väl att roadsport är ett liknande alternativ, har själv hängt i miata träsket men som jag ser det, en klass som dels redan har relativt mycket förare och dels de flesta åker en och samma biltyp och framförallt lite sportigare bilar. Stora frågan är väl mest där egentligen hur en exempelvis miata skulle stå sig mot en volvo 850 ifall oturen är framme bland annat, blir ju relativt stort steg i både vikt och storlek på bil
När vi letade runt efter klass att åka i så ställde jag frågan om vi fick åka med spvm och fick inte riktigt den responsen vi ville ha då trots att det rörde sig om 4-5 bilar
ElCrillo, ja såklart finns det ju smidigare alternativ med konbanor och så men.. det är något visst med att sitta i starten bland ett helt gäng bilar och sen dra ner mot första böj
Men jag förstår vad du menar
||
|
Vet inte hur länge sedan det var du kontaktade SPVM, men vi har ny ledning sedan årsskiftet som kan ha annan syn. Dock ska man komma ihåg att det är ju fortfarande ett sportvagnsmästerskap, så typ Volvo Cup bilar eller liknande kommer troligen inte vara så önskvärda. Däremot är hatchbacks (kommer inte ihåg om de måste vara 3-dörrars) och mer moddade standardbilar typ Special Saloon välkomna i Roadsport och Modsport.
Och som du vet så slås ju flera SSK och SPVM klasser ofta ihop när vi kör tillsammans, brukar funka bra tror jag. Du skriver att det redan finns ett gäng bilar till klass 2, är detta gamla Fyndbörsenbilar som har stått i 20 år? Eller är det nyare som skulle platsa in? Varför kör de inte redan då? Har ägarna gått vidare till andra klasser så kanske bilarna ska erbjudas till nya förare, men det kräver nog rejäl marknadsföring av klassen innan någon nappar skulle jag gissa. Inom MX-5 kämpar vi med att locka nya förare varje år, tycker vi lyckas ganska bra. Men vi har ju fördelen av att ha en större startfält att visa upp och marknadsföra. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
|
Var nåt år sedan sist ja, dock faller allt på att vi har en kombi också och jag är inte sugen på att dela på mina bilar till olika klasser
och som du säger, volvocupen bilar är nog tveksamt om de är så välkommet.. vilket är de vi fått höra innan också. Men ni i spvm kan sitta lugnt i båten jag tänker inte stjäla era bilar
Till klass 2 vet jag inte alls, klass 1 därmot vet jag att det finns bilar, varför de inte kör är nästa steg i det hela. Men även de som har andra bilar som med lättare mods kan passa in bland annat från långloppsracing mm ifall någon vill testa på sprint osv, ett stort steg i rätt riktning är att börja med att synas, väcka intresse osv. Syns man inte finns man inte. Jag valde att vända mig till rejsa som ett första steg i det hela. Jag har en lista jag filar på med förslag och har fått lite nyttigheter härifrån
||
|
Det som måste fokuseras på är väl att få in nytt blod till motorsporten, genom att synas på mässor och andra tillställningar. Sen har flera inlägg rätt i att det redan finns en massa andra klasser och arrangörer vilket gör utbudet ganska stort, totalt sett. Så konkurrensen är ganska stor också. Men jag förstår din vilja att få fart på just den här klassen och jag gillar klasser där alla möjliga och omöjliga bilar platsar. Det är ofta lite roligare än enhetsklasser, tycker jag, i alla fall ur åskådarperspektiv, även om enhetsklasser ofta ger jämnare racing.
Timeattack är kanske det som lockar mest för de som är lite yngre, mycket pga balla bilar med jättevingar. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||
|
Ja enhetsklasser finns det redan i mängder och spvm har sina klasser men tyvärr så är ju det lite begränsat i allafall för de som har sådana bilar som jag har i mitt garage därav jag vill få fart på klass 1. Lite friare än VolvoCupen plus jag kan få in alla bilar jag sköter i samma klass
Jag är inne på samma spår men samtidigt tycker jag att klassen ska vara attraktiv för alla åldrar, oavsett 18 eller 88 så ska de vara en kul klass att åka i! _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault Clio maxi |
||
|
Det finns för många klasser i sverige redan idag, ett av sveriges racingproblem, många klasser med för få bilar per klass. Alla slåss om mer elle mindre samma mängd entusiaster. Time attack badar ju inte i anmälda heller även fast det är en kul serie, fördelen där är att man kan köra dit med sin gatbil och tävla i dom lägre klasserna, reglerna är lite vagare på vissa plan så många sorters bilar passar in och undantag kan görs i reglerna för att få fler att kunna vara med och testa. Blandklasser är ju roligt, men klurigt att få ihop
Det är ju inte lätt med racing i allmänhet, folk lägger mycket pengar på boende och annat, så det är inte lätt att konkurrera som aktivitet, ganska mycket fasta kostnader såsom licens+klubbmedlemskap, transponderabbonemang, brandsläckarbesiktning, vagnbok etc, utöver personlig utrustning, garage,verktyg, släp+dragbil(som också blivit dyra) m.m. Så det blir ju rätt mycket pengar även för en budgetsatsning innan man ens har rullat en meter på banan. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Att det finns för många klasser det kan jag hålla med om, men ser man det historiskt sett till vart alla aktiva är så förstår jag också delvis varför. Nackar man bandet bara 10-15 år tillbaka så fanns där ett relativt stort ubderlag av förare som körde.
Givetvis är kostnaden ett återkommande problem, jag vet själv hur det är som åker för egen lön och bor själv osv, men.. jag tror inte det är det huvudsakliga problemet för alla så att säga
Jag tror att man kan få en del tillbaka på en nytändning, något att köra för liksom! Tyvärr tror jag dock att vi tappar lite på breddverksamhet då många framförallt yngre (med all rätta) kör för att bli proffs men när det inte alltid går i lås försvinner de från motorsporten istället för att backa ambitionen lite och köra för nöjets skull.. _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault Clio maxi |
||
|
Jävig men ändå
personligen gillar jag www.stec.se Av flera skäl 1 du kan köra ensam 2 Du kan köra som en hel grupp (Finns alternativ) 3 Du kan köra med i princip alla sorters bilar i 4 olika klasser efter BOP. 4 Ingen serie i norden kör på så många olika banor som STEC. 5 Betydligt billigare då det inte är en FIA klass utan kör Nordiska och Svenska nationella mästerskap. Kiak på om detta kan vara klassen du söker 2026
|
||
|
Re:
Det korrekta svaret är hela två klick bort: https://www.spvm.se/spvm/godkanda-bi "Generellt accepteras 2-dörrars karossbilar av modelltyp coupé, sedan, cabriolet och s.k. hatchback. " Självklart är en tvådörrars Volvo cup-bil relevant för SPVM! _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Sugen på att köra racing utan att ha värsta sortens bil?
|
<< 1, 2, 3 >> 59 besök senaste veckan (2474 totalt) |