Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42
1068 besök senaste veckan (120307 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13271



Trist.

Blir snabbt pengar att renovera det där också - man kan flam/plasmaspruta det och sen får man slipa om axeln, men har man inte utrustning själv så försvinner tusenlapparna snabbt.

Å andra sidan har man ju då en axel som man vet är i nyskick.

Dessa var jag i kontakt med angående att coata ett avgassystem för många år sedan. De låg inte alls fel i pris då för sådana arbeten, så du kan prova att kontakta dem. Var väldigt tillmötesgående även om man var privatperson.

https://ytan.nu/

Sen får du hitta en mekanisk verkstad som kan slipa axeln.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13271



För övrigt måste jag säga att jag läser den här tråden med stor behållning verkligen (drömmer kanske mig bort till ett flamboyant liv där man byter skinnvästen och trätofflorna mot Aston-jackan och loafers )

Det var nästan att man satt och hoppades på rejält regnväder på banträffen för att få se lite annorlunda rapport med bara inifrån-bilen-bilder. Nåja, det blev ju bra ändå, men nog hade det varit en spännande typ av banträff!
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013



Re:

Johan Samson skrev:
Mina tidigare upplevelser på Bilprovningen har varit riktigt bra. När inte den låga lyften varit tillgänglig har de fixat med brädor för att få upp bilen. Jag har fått ställa in ljuset korrekt med hjälp av deras utrustning osv, så det har varit enbart positivt.
Jag ska egentligen inte ha synpunkter på teknikerns bedömning. Det läcker ju, vilket det inte ska göra, så det är inget att säga om. Gissar att de får höra varje dag om saker kunderna lovar att fixa, bara de släpper genom bilen.
Den stora irritationen var egentligen det första spånet som bara tittade på när jag förstörde splittern. Det var ett nytt ansikte som jag inte träffat på där tidigare.

Nåväl, i helgen började jag jobbet med att riva ur styrväxeln.
Det är trångt! Torrsumpstanken tömdes och monterades bort, precis som ett par grova slangar med oljetillförsel längre bak på motorn. Alltså slangen från torrsumpstanken men också returslangen till oljepumpen. Riktigt, riktigt trångt och jag har nog höjt/sänkt bilen 15 gånger för att försöka komma åt från olika håll. Lyxigt med lyft!
Totalt tog det nog ca 6 timmar (!) innan jag hade styrväxeln i handen.

Dessvärre var det skador på själva kuggstången, att bara byta packboxar räcker inte. Min förhoppning var att jag skulle komma undan med nya packboxar, de är ju ändå 16 år gamla, men det är helrenovering som gäller. Köpa ny är uteslutet (£6 000!) medan de begagnade kostar runt 6-7 000 sek. Dock svårt med tillgången, har bara sett ett par högerstyrda till salu men har visserligen inte letat speciellt mycket.

Men tips på firmor som kan hjälpa mig mottages tacksamt! Jag vill börja med att försöka renovera.

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-09-15-08-15-12_img_0552.jpeg

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-09-15-08-15-12_img_0553.jpeg
Äntligen!

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-09-15-08-15-12_img_0559.jpeg
Aj då!

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-09-15-08-15-12_img_0558.jpeg



Intressant. Ser ut som korrosionsskador på stången där ändbussningen har varit. Har det kommit in fukt pga dålig damask när bilen har stått?

Bör gå att renovera men det behövs väl en mekanisk verkstad för att ta bort korrosionen och få dit nya ändbussningar med rätt tolerans. Samt nya tätningar.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5927



Har du någon aning om hur skadorna uppstått?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1178



Vi har sprungit på varandra för lite i år...

Kolla denna videon ungefär 5 minuter in. Det är visserligen Nya Zeeland men tekniken borde ju finnas i Sverige. Du får göra jobbet att leta själv.

https://www.youtube.com/watch?v=Ez9zcChEj2o

_________________
A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 571



Dina skador påminner starkt om mina.





Min kuggstång är en TRW från en VW Polo.
Kuggstången hann bara 350mil innan den hamnade på skroten 2010.
Jag monterade det på 635an 2014, så då såg allt ut som nytt.

Sen i 2022 började den läcka.
Kan inte se annat än att man ställer bilen med kondens eller fukt i garaget över vintern, och då uppstår detta.

Min kolvstång vart inte kromad, så det gick fint att slipa, och polera ner den.
Å andra sidan hade den vart kromad, hade nog inte detta hänt

Jag kör med "Citroën" LHM olja i min bil. (Delar hydraulik med bromsservon)
Oklart om oljevalet spelar in, troligen inte.

Dina skador ser ju värre ut, hade delarna suttit lätt åtkomliga, kunde man ju prova att slipa/polera.
Och smälla ihop det, och be en bön.
Men ja... nja...

Vid 6,20 in i denna videon är lite mer om mina kolvstänger. (Allt är tätt än, vad jag vet)

https://www.youtube.com/watch?v=L3F8oI1nMg8

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42
1068 besök senaste veckan (120307 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande