Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 545 besök senaste veckan (121421 totalt) |
Trist.
Blir snabbt pengar att renovera det där också - man kan flam/plasmaspruta det och sen får man slipa om axeln, men har man inte utrustning själv så försvinner tusenlapparna snabbt. Å andra sidan har man ju då en axel som man vet är i nyskick. Dessa var jag i kontakt med angående att coata ett avgassystem för många år sedan. De låg inte alls fel i pris då för sådana arbeten, så du kan prova att kontakta dem. Var väldigt tillmötesgående även om man var privatperson. https://ytan.nu/ Sen får du hitta en mekanisk verkstad som kan slipa axeln. |
||
För övrigt måste jag säga att jag läser den här tråden med stor behållning verkligen (drömmer kanske mig bort till ett flamboyant liv där man byter skinnvästen och trätofflorna mot Aston-jackan och loafers
![]() Det var nästan att man satt och hoppades på rejält regnväder på banträffen för att få se lite annorlunda rapport med bara inifrån-bilen-bilder. Nåja, det blev ju bra ändå, men nog hade det varit en spännande typ av banträff! ![]() |
||
Re:
Intressant. Ser ut som korrosionsskador på stången där ändbussningen har varit. Har det kommit in fukt pga dålig damask när bilen har stått? Bör gå att renovera men det behövs väl en mekanisk verkstad för att ta bort korrosionen och få dit nya ändbussningar med rätt tolerans. Samt nya tätningar. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Vi har sprungit på varandra för lite i år...
Kolla denna videon ungefär 5 minuter in. Det är visserligen Nya Zeeland men tekniken borde ju finnas i Sverige. Du får göra jobbet att leta själv. https://www.youtube.com/watch?v=Ez9z _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||
Dina skador påminner starkt om mina.
![]() ![]() Min kuggstång är en TRW från en VW Polo. Kuggstången hann bara 350mil innan den hamnade på skroten 2010. Jag monterade det på 635an 2014, så då såg allt ut som nytt. Sen i 2022 började den läcka. Kan inte se annat än att man ställer bilen med kondens eller fukt i garaget över vintern, och då uppstår detta. Min kolvstång vart inte kromad, så det gick fint att slipa, och polera ner den. Å andra sidan hade den vart kromad, hade nog inte detta hänt ![]() Jag kör med "Citroën" LHM olja i min bil. (Delar hydraulik med bromsservon) Oklart om oljevalet spelar in, troligen inte. Dina skador ser ju värre ut, hade delarna suttit lätt åtkomliga, kunde man ju prova att slipa/polera. Och smälla ihop det, och be en bön. Men ja... nja... Vid 6,20 in i denna videon är lite mer om mina kolvstänger. (Allt är tätt än, vad jag vet) https://www.youtube.com/watch?v=L3F8 _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Re:
Min amatöranalys är följande: På bilen sitter ett camber-kit, excentriska hylsor till undre bärarmen, dvs hjulet är utflyttat i underkant. För att det ska finnas tillräckligt med gänga för styrarmarna har dessa också bytts till något längre (10 mm-ish) diton. Jag har reagerat på att damaskerna mellan styrväxel och stryarmar inte sitter tight mot styrarmarna trots original damasker och låsningsclips, dvs jag tror att de nya styrarmarna är någon mm tunnare i diameter. Efter ett par körningar i kraftigt regn såväl i fjol som tidigt i våras har det trängt i vatten i damasken. Bara på högersidan, vänster har varit torr. Detta har jag märkt och haft bort damaskerna för att torka torrt. Fettet på högersidan var inget vackert efter vatteninträngningen så det torkades bort och ersattes med något jag hade på hyllan. Någon aluminiumpasta av något slag vill jag minnas. Om sedan fettet i kombination med fukt skapat galvanisk korrosion eller om fukten ensamt skapat korrosionen låter jag vara osagt. Styrväxelns vänstersida har alltid varit torr och där har jag heller inga problem med korrosion, så fukten är definitivt en huvudaktör. Nåväl, jag har jagat olika spår för att hitta en lämplig lösning. Alister på Valiant Ecosse har begagnade styrväxlar att sälja, priset på en sådan har vi ännu inte diskuterat. Men med tanke på att skicket dessa styrväxlar är okänt (Ali har köpt reservdelslager, dvs okänt ursprung) bör man låta någon kunnig se över dem innan montering på bil. Sellholm vill ha ca 8 000 kr för jobbet inklusive nya o-ringar och packboxar. Ett alternativ dök upp efter tips från en nybliven bekant på SVKG's Höstrus(k)et på Falkenberg förra veckan. Där fanns en blå Aston Martin V8 Vantage och jag kunde naturligtvis inte kunde hålla mig från att prata med ägaren. Ägaren Tomas var supertrevlig och senare samma kväll fick jag mail från honom om Kolvstångsakuten/Arboga Hårdkrom. Några bilder mailades till Arboga där även min huvudvärk beskrevs. "Inga problem, det där kan vi fixa!" var svaret som dök upp idag. Har skickat mer info till dem som behövdes och får förhoppningsvis en prisuppgift på renoveringen inom kort. Jag har även hittat en firma i England som säljer seal kits till min styrväxel. Pris på ett sådant är även det okänt men jag får slå dem en signal så snart jag fått prisuppgift från Kolvstångsakuten. Detta leder mig till den hjälp jag hoppas någon av er kan bidra med. Jag har fått bort aluminiumkåpan över pinjongen men pinjongen i sin tur sitter fast genom det pressade lagret. Ytan att greppa runt är väldigt liten, dvs svårt att få ett bra grepp med en stor tång. Det är heller inte helt enkelt att med våld dra ut pinjongen och mina avdragare får inget grepp. Andra idéer jag kan prova? Om möjligt vill jag naturligtvis rädda lagret då jag inte vet om det är udda dimensioner och därmed svårt att hitta ersättningslager. Men går det inte så må det vara hänt. ![]() ![]() ![]() Röd pil pekar på lagret som låser fast pinjongen till styrväxelhuset. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
Jag hade provat att vända pinjongen ner mot golvet ( ha något mjukt under ) och knacka med träklubba på baksidan av huset.
![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
Lite värme löste presspassningen av lagret.
![]() ![]() Nästa problem är att få loss lagringen och packboxen för att därefter kunna dra ur kuggstången. Har letat och ALLA bilder och YouTube-klipp jag sett har varit på med exakt samma lösning. Ett litet hål där en tunn stålfjäder agerar låsring. För att öppna en sådan styrväxel petar man ut stålfjädern och vrider runt lagringen. Min styrväxel har inte samma låsring. Det ser ut om om en större hylsa är skruvad på styrväxelhuset men jag har inte lyckats lossa den. Styväxeln fastsatt i skruvstädet, massa värme och den största polygripen jag har, men den lossnar ändå inte. ![]() Störigt men samtidigt vet jag inte om det är rätt så jag vill inte gå på med alltför mycket våld. Har aldrig öppnat en styrväxel tidigare och vill inte ta sönder något, så försöker ändå vara lite försiktig. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 40, 41, 42 545 besök senaste veckan (121421 totalt) |