Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42
545 besök senaste veckan (121421 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13290



Trist.

Blir snabbt pengar att renovera det där också - man kan flam/plasmaspruta det och sen får man slipa om axeln, men har man inte utrustning själv så försvinner tusenlapparna snabbt.

Å andra sidan har man ju då en axel som man vet är i nyskick.

Dessa var jag i kontakt med angående att coata ett avgassystem för många år sedan. De låg inte alls fel i pris då för sådana arbeten, så du kan prova att kontakta dem. Var väldigt tillmötesgående även om man var privatperson.

https://ytan.nu/

Sen får du hitta en mekanisk verkstad som kan slipa axeln.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13290



För övrigt måste jag säga att jag läser den här tråden med stor behållning verkligen (drömmer kanske mig bort till ett flamboyant liv där man byter skinnvästen och trätofflorna mot Aston-jackan och loafers )

Det var nästan att man satt och hoppades på rejält regnväder på banträffen för att få se lite annorlunda rapport med bara inifrån-bilen-bilder. Nåja, det blev ju bra ändå, men nog hade det varit en spännande typ av banträff!
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



Re:

Johan Samson skrev:
Mina tidigare upplevelser på Bilprovningen har varit riktigt bra. När inte den låga lyften varit tillgänglig har de fixat med brädor för att få upp bilen. Jag har fått ställa in ljuset korrekt med hjälp av deras utrustning osv, så det har varit enbart positivt.
Jag ska egentligen inte ha synpunkter på teknikerns bedömning. Det läcker ju, vilket det inte ska göra, så det är inget att säga om. Gissar att de får höra varje dag om saker kunderna lovar att fixa, bara de släpper genom bilen.
Den stora irritationen var egentligen det första spånet som bara tittade på när jag förstörde splittern. Det var ett nytt ansikte som jag inte träffat på där tidigare.

Nåväl, i helgen började jag jobbet med att riva ur styrväxeln.
Det är trångt! Torrsumpstanken tömdes och monterades bort, precis som ett par grova slangar med oljetillförsel längre bak på motorn. Alltså slangen från torrsumpstanken men också returslangen till oljepumpen. Riktigt, riktigt trångt och jag har nog höjt/sänkt bilen 15 gånger för att försöka komma åt från olika håll. Lyxigt med lyft!
Totalt tog det nog ca 6 timmar (!) innan jag hade styrväxeln i handen.

Dessvärre var det skador på själva kuggstången, att bara byta packboxar räcker inte. Min förhoppning var att jag skulle komma undan med nya packboxar, de är ju ändå 16 år gamla, men det är helrenovering som gäller. Köpa ny är uteslutet (£6 000!) medan de begagnade kostar runt 6-7 000 sek. Dock svårt med tillgången, har bara sett ett par högerstyrda till salu men har visserligen inte letat speciellt mycket.

Men tips på firmor som kan hjälpa mig mottages tacksamt! Jag vill börja med att försöka renovera.

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-09-15-08-15-12_img_0552.jpeg

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-09-15-08-15-12_img_0553.jpeg
Äntligen!

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-09-15-08-15-12_img_0559.jpeg
Aj då!

https://rejsa.nu/im/user/463/2025-09-15-08-15-12_img_0558.jpeg



Intressant. Ser ut som korrosionsskador på stången där ändbussningen har varit. Har det kommit in fukt pga dålig damask när bilen har stått?

Bör gå att renovera men det behövs väl en mekanisk verkstad för att ta bort korrosionen och få dit nya ändbussningar med rätt tolerans. Samt nya tätningar.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5928



Har du någon aning om hur skadorna uppstått?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1178



Vi har sprungit på varandra för lite i år...

Kolla denna videon ungefär 5 minuter in. Det är visserligen Nya Zeeland men tekniken borde ju finnas i Sverige. Du får göra jobbet att leta själv.

https://www.youtube.com/watch?v=Ez9zcChEj2o

_________________
A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 574



Dina skador påminner starkt om mina.





Min kuggstång är en TRW från en VW Polo.
Kuggstången hann bara 350mil innan den hamnade på skroten 2010.
Jag monterade det på 635an 2014, så då såg allt ut som nytt.

Sen i 2022 började den läcka.
Kan inte se annat än att man ställer bilen med kondens eller fukt i garaget över vintern, och då uppstår detta.

Min kolvstång vart inte kromad, så det gick fint att slipa, och polera ner den.
Å andra sidan hade den vart kromad, hade nog inte detta hänt

Jag kör med "Citroën" LHM olja i min bil. (Delar hydraulik med bromsservon)
Oklart om oljevalet spelar in, troligen inte.

Dina skador ser ju värre ut, hade delarna suttit lätt åtkomliga, kunde man ju prova att slipa/polera.
Och smälla ihop det, och be en bön.
Men ja... nja...

Vid 6,20 in i denna videon är lite mer om mina kolvstänger. (Allt är tätt än, vad jag vet)

https://www.youtube.com/watch?v=L3F8oI1nMg8

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2362


Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Har du någon aning om hur skadorna uppstått?

Min amatöranalys är följande: På bilen sitter ett camber-kit, excentriska hylsor till undre bärarmen, dvs hjulet är utflyttat i underkant. För att det ska finnas tillräckligt med gänga för styrarmarna har dessa också bytts till något längre (10 mm-ish) diton.
Jag har reagerat på att damaskerna mellan styrväxel och stryarmar inte sitter tight mot styrarmarna trots original damasker och låsningsclips, dvs jag tror att de nya styrarmarna är någon mm tunnare i diameter.

Efter ett par körningar i kraftigt regn såväl i fjol som tidigt i våras har det trängt i vatten i damasken. Bara på högersidan, vänster har varit torr. Detta har jag märkt och haft bort damaskerna för att torka torrt. Fettet på högersidan var inget vackert efter vatteninträngningen så det torkades bort och ersattes med något jag hade på hyllan. Någon aluminiumpasta av något slag vill jag minnas.
Om sedan fettet i kombination med fukt skapat galvanisk korrosion eller om fukten ensamt skapat korrosionen låter jag vara osagt.

Styrväxelns vänstersida har alltid varit torr och där har jag heller inga problem med korrosion, så fukten är definitivt en huvudaktör.

Nåväl, jag har jagat olika spår för att hitta en lämplig lösning. Alister på Valiant Ecosse har begagnade styrväxlar att sälja, priset på en sådan har vi ännu inte diskuterat. Men med tanke på att skicket dessa styrväxlar är okänt (Ali har köpt reservdelslager, dvs okänt ursprung) bör man låta någon kunnig se över dem innan montering på bil. Sellholm vill ha ca 8 000 kr för jobbet inklusive nya o-ringar och packboxar.

Ett alternativ dök upp efter tips från en nybliven bekant på SVKG's Höstrus(k)et på Falkenberg förra veckan. Där fanns en blå Aston Martin V8 Vantage och jag kunde naturligtvis inte kunde hålla mig från att prata med ägaren. Ägaren Tomas var supertrevlig och senare samma kväll fick jag mail från honom om Kolvstångsakuten/Arboga Hårdkrom. Några bilder mailades till Arboga där även min huvudvärk beskrevs. "Inga problem, det där kan vi fixa!" var svaret som dök upp idag.
Har skickat mer info till dem som behövdes och får förhoppningsvis en prisuppgift på renoveringen inom kort.

Jag har även hittat en firma i England som säljer seal kits till min styrväxel. Pris på ett sådant är även det okänt men jag får slå dem en signal så snart jag fått prisuppgift från Kolvstångsakuten.

Detta leder mig till den hjälp jag hoppas någon av er kan bidra med. Jag har fått bort aluminiumkåpan över pinjongen men pinjongen i sin tur sitter fast genom det pressade lagret. Ytan att greppa runt är väldigt liten, dvs svårt att få ett bra grepp med en stor tång.
Det är heller inte helt enkelt att med våld dra ut pinjongen och mina avdragare får inget grepp.
Andra idéer jag kan prova? Om möjligt vill jag naturligtvis rädda lagret då jag inte vet om det är udda dimensioner och därmed svårt att hitta ersättningslager. Men går det inte så må det vara hänt.






Röd pil pekar på lagret som låser fast pinjongen till styrväxelhuset.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4573



Jag hade provat att vända pinjongen ner mot golvet ( ha något mjukt under ) och knacka med träklubba på baksidan av huset.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera 1
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 420



Prova värma aluminiumet runt lagret med varmluftspistol, brukar göra så på jobbet när vi ska montera/demontera lager.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera 1
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2362


Trådstartare
Tack för tips!
Ska prova ikväll.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19102



Det finns inget lock under pinjongen alltså?

Borde finnas nån smart avdragare för lager som greppar med kulor i den där midjan som tillsammans med en draghammare fixar det.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2362


Trådstartare
Lite värme löste presspassningen av lagret. thumbs up



Nästa problem är att få loss lagringen och packboxen för att därefter kunna dra ur kuggstången.
Har letat och ALLA bilder och YouTube-klipp jag sett har varit på med exakt samma lösning. Ett litet hål där en tunn stålfjäder agerar låsring. För att öppna en sådan styrväxel petar man ut stålfjädern och vrider runt lagringen.

Min styrväxel har inte samma låsring. Det ser ut om om en större hylsa är skruvad på styrväxelhuset men jag har inte lyckats lossa den.
Styväxeln fastsatt i skruvstädet, massa värme och den största polygripen jag har, men den lossnar ändå inte.



Störigt men samtidigt vet jag inte om det är rätt så jag vill inte gå på med alltför mycket våld. Har aldrig öppnat en styrväxel tidigare och vill inte ta sönder något, så försöker ändå vara lite försiktig.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42
545 besök senaste veckan (121421 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande