Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 232, 233, 234 >> 35 besök idag (1165770 totalt) |
Rutor (iof nya, inte original....), karossplåt (dock ej huven), motorblock och vev, samt halva subframen är orörd. Instrumentbräda åker in i bilen vilken vinter som helst. Övre biten av det som innan var inredning på dörrarna. Lister runt fram och bakrutan. Sidopositionsljus fram. Det är väl det som är orört sedan jag köpte bilen.
Ombyggt fordon var det ja... ![]() EDIT: Yoken till växellådan också. EDIT igen: Nej, den är förresten inte original, satt automat med annan kardan/yoke när jag köpte den. |
||||
Det var uppenbart för några veckor sedan att när jag lyfter huven så går motorfläkten betydligt mer sällan, dvs lite mer ventilation av motorrummet hade inte skadat.
Ska bygga kanal framför kylaren också i vinter så att ingen luft smiter förbi. Original har Formula-modellen ett par utsläpp i underkant av skärmen, men dels är de ganska små (vilket iof kan ändras på) men framför allt sitter de ju i underkant av skärmen. Varmluften stiger uppåt, så därför får det bli transam-utsläppen istället. Även om det inte var mitt förstaval, så är de med på Hagertys topp 7 favorite side scoops of all time. Så då måste det ju vara rätt. ![]() https://www.hagerty.com/media/lists/ ![]() Men helt original kan det ju inte vara. De är ganska små, och det hade gått att få lite mer flöde ut ur ett par egensnidade. Kan ha och göra med begränsat urval och fantasipriser på begagnat - tolka det som ni vill. En snabb print för att bestämma storlek. Ca 25mm högre, 40mm längre och 15mm mer utstick. Behöver ta ner utsticket lite så att det inte sticker utanför bilens footprint dock. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Funderar på om jag ska sätta vinkelharry i framskärmen redan nu i dagarna så att man hinner känna lite skillnad innan vintersäsongen börjar. Eller så borde man köra och njuta resterande veckor. Alla dessa val i livet man måste göra... ![]() |
||||
Jag gillar OEM-looken med originaldelen!
Den du gjorde nu passar inte bilen tycker jag, den följer inte några linjer som finns idag. Jag påpekar detta eftersom du lyckats så jäkla bra med bilen. Tror du kan mycket bättre om du vill göra en egen lösning. Jag hade kört scoopet/i radie med hjulhuset. Sjunk in plåten och låt den sedan gå ut till originalkanten. Sen om det funkar på riktigt är en helt annan sak ![]() ![]() _________________ Peter Sundström Nissan Skyline KGC10, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 304 varv på Nordschleife |
||||
Ja men gud, exakt samma har jag också varit inne på. Eller i alla fall den nedre raka linjen kört den i samma radie som hjulhus/skärmkanten.
CADade det lite snabbt men det ser inte helt 100 ut i öppningen på ventilationshålet sen bara. Bra input, får nog undersöka det en gång till tror jag |
||||
Re:
Det där med att tänka sen är väl ändå inte särskilt representativt för det här projektet? Här skall tänkas både två och sju gånger. Idéer får gärna gro 5-7år innan de förverkligas ![]() |
||||
Lite mer radier på den printade så den följer mer resten av bilen mjuka linjer. En homage till orginal scopet, men bara aningen rundare och modernare tänker jag iaf.
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Re:
Sent skickad uppskattning ![]() Lycka till med dina vent hål. Följa hjulhusets radie i framkanten känns som ett vinnande koncept. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Rejsakollektivet la in sitt veto, så det fick bli en radie i nedre delen i alla fall. Går inte att dra böjda linjen ända upp, utan det behövs en fasning för att det inte ska bli ultraspetsigt.
Men det här duger. Än så länge är det bara ett snitt i plåten, så det är ju enkelt att ändra (så länge nästa iteration blir större och inte mindre ![]() Lite jobb kvar, bla kapa upp själva hålet. Håller på att printa lite värmetåligare bitar (även om PLA-frontspoilern har hållit över förväntan ![]() En vecka till innan bilen ska in i vintersömn - hade varit fint och få några körtimmar för och se om det funkar som tänkt. ![]() ![]() EDIT: Bilen är numera regninvigd också (alltså inte duggregn, utan skyfall). Det var spännande med 285or runt om, men funkade bra. Inredning torr, trots avsaknad av gummilister i dörrarna ![]() ![]() |
||||
Japp det där blir kalasbra! Bara bearbeta läppen i aluminium sen och skruva det med mothåll på baksidan och eloxerad i samma färg som fälgarna.
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Snyggt. Hjälper nog lite att ha utsläpp i skärmarna. Jag har haft det i många år men det kyler bättre med öppen huv vid stillastående ändå. För att komma åt det behöver man nog luftutsläpp i huven. Beror också lite på hur hårt man har kört innan man stannar med, när olja och allt är rejält varmt efter tex bankörning kunde jag få ökande temp med stängd huv men det löste sig med större elfläkt. Sen spelar ju omgivningstemperaturen in med, jag fick problem när jag körde en sommar när det var 32C ute, det är det ju inte så ofta i Sverige.
Blir intressant att se om det gör nån skillnad för dig. Bra att få lite körtid på bilen, även i regn. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Re:
drygt 40h körning tror jag det blivit i sommar. Inte någon megaanvänding tyvärr, livet kommer lite emellan. Aktiviteter med barn, familjeliv på helger osv. Totalt tror jag att jag är uppe i 80ish timmar på 2,5 säsonger så du har fortfarande en ganska enkel chans att komma ifatt. Är väl några år kvar om jag minns rätt ![]()
Jag skulle ju haft kylning i huven egentligen, därför som kylaren är lutad framåt. Men så fick jag tag på en formulahuv, och den lille posören i mig tog över. "Det behöver inte funka, bara det ser coolt ut"
Enkelkrökt plåt som ska bli dubbelkrökt... Kvittar hur det viks, det kommer inte bli perfelt. Man borde krympa plåten. Men nu är inte det här gjort för att det ska bli perfekt, utan för att det ska bli bra. ![]() slutgiltiga utlopp har en liten tårtbit i sig för att pressa in plåten. |
||||
Ser ut som en bra början !
Ska du har några "Testarossa ribbor" Jag menar lite ribba är väl alltid bra ![]() _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 232, 233, 234 >> 35 besök idag (1165770 totalt) |