Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 242 besök senaste veckan (45982 totalt) |
Re:
Jag med har provat.... och kepsen flyger förvånadsvärt kort om man råkar tappa den... var bara att göra en u-sväng och hämta den låg mitt på vägen ![]() ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
På semestern sa vi "-Hoppla, vad är det här för något? En Påffe i ett skyltfönster? Bäst att gå in..."
![]() ![]() ![]() ![]() Det visade sig vara VW Groups skyltfönster i Berlin Tom jobbet fick vara med! ![]() fast i mindre skala ![]() Efter tips här på Rejsa (TACK!!! ![]() Bara att komma innaför dörren var magiskt. ![]() Väldigt mycket aktivitet, bilar flyttas, hos TUV står en Ferrari på tomgång, i spolhallen tvättas en Porsche in den körs in till recondfirman, osv. ![]() Men bara titta... WOW. ![]() några bilar längre ner i raden stod en i samma färg, men med lite skillnad. Då kan man börja fundera över varför det är så olika på "samma" bil. Varför så stor ankstjärt på cabben, men inte på den andra? ![]() (och varför hade den grå cabben ingen ankstjärt?) Killa vilken snygging, fast knapparna till stolen? ![]() ![]() ![]() Villhöver... harinteråd... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Såklart! ![]() Senkan man stå en stund och titta på infästningen för krängaren, och fundera på hur ens egen ser ut. ![]() När jag såg detta så var jag så långt gången så... "-Grå Porschar... Mehhh.... " ![]() Men röda bilar passar alltid! ![]() Röda italienska bilar verkstan ![]() Franska verkstan med en katt bland hermelinerna ![]() Engelska verkstan med en katt bland hermelinerna ![]() Sen såg jag recondhallen, svenska modenra bilar kändes inte rätt. ![]() ![]() Mycket smådetaljer bakom glas, men ni ser väl inte Veyron i bakgrunden när världens minsta turbosar på en Bugattimotor är i förgrunden? ![]() De sover så sött... ![]() Jag vill ha en F-type... ehh... det är E-types på bilden. ![]() När vi skulle gå började det regna, bara att traska in på fiket och få en kaffe av världens bästa kypare. ![]() När vi gick därifrån kände jag mig iaktagen och tittade upp ![]() En bråkdel av alla bilar. Betyg: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
||
En mörk kväll efter ha kommit iväg långt senare än vad jag hoppades på så var jag trött, slut, och kände inte riktigt för att fortsätta till mitt mål där jag hoppades på att vara tidigt morgonen efter. Google map konsulterades, fanns det hotell någonstans på vägen? Jupp, med trevlig välkomstbild!
![]() Kvällsmaten blev smaksatta popcorn och en öl... Jag lever ju ett nyttigt liv. ![]() ![]() Det fanns inget vettigt bord, så jag fick sitta i sängen och rulla fram en stol som bord. På morgonen intogs en av resans sämre frukostar, men snabbt ut till bilen för att klara av de sista timmarna. Men först stannade jag till vid nåt som låg nån kilometer från hotellet. Det fanns några konstiga tunnlar ner under jord, vågar man prova? Jupp! ![]() Vakten undrade vad jag gjorde där, flera timmar innan det öppnade egentligen. Men när jag förklarat att jag bara ville titta in när jag hade vägen förbi och se hur det såg ut så mjuknade hon och jag fick titta mig omkring lite. Racing capital of the world, klart jag inte kunde låtea bli att svänga in... ![]() ![]() Bilen, en "Full size sedan" var något annat i verkligheten, men man kunde iaf lägga i fyrhjulsdriften när man själv ville och även lägga i lågväxel själv. ![]() ![]() Automagisk fyrhjulsdrift hade behövts då och då, den spann på ett hjul ibland när man tryckte på ut i en korsning tex. ![]() Fem minuter och trettio sekunder fick räcka, jag hade ju trots allt ett mål någon annanstans. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Någon dag senare befann jag mig i situationen att jag inte visste vad jag skulle ta vägen eller hitta på. Jag var klar, flyget hem gick ett drygt dygn senare och inget hotell var bokat. Jag kunde stanna kvar där jag var och få dricka en RIKTIGT god öl:
![]() men istället konsulterades hotels.com, ett hotell hittades, några timmars billkörning senare fick jag ett rum på ett hotell (näst billigast på resan, utan skumma typer som hängde utanför!). ![]() Minibaren var välfylld ![]() men eftersom jag är väluppfostrad vet jag bättre än att ta därifrån. Istället en bra kvällsmat på Picanha: ![]() Och en promenad i kvarteret för att titta till fordonslivet: ![]() ![]() Förhoppningen om en bra frukost visade sig vara just det, en förhoppning. Så iväg till nästa grej: ![]() ![]() Jag är ju lite skum, så jag fastnar för detaljer snarare än helhet. Var sitter bromsarna? ![]() En Texaco-bil! ![]() Får man inte plats med hjulupphängningen under karossen så löser man problemet. Precis som motorn på Påffe. ![]() ![]() En Lotus! Typ en så jag har, i min fantasi... Men något verkar lite konstigt? ![]() ![]() ![]() Tre "bilar" och en stor skärm som går upp i taket, tillsammans med en hejdundrande ljudanläggning. ![]() Snacka om att bygga upp spänning och show, bara att stå där och titta på filmen som kördes varje kvart fick håren på armarna att resa sig. Det var antingen ljudanläggningen eller AC's om gjorde det. Mer detaljer från en Indy (Indiana Jones???). ![]() ![]() ![]() Soom sagt, fastnar för detaljer... När jag stod och tittade på bakre krängaren så kom en som jobbade fram och sa: ![]() "-I see you're looking at the car really intently, can I help you with anything" "-I'm curious on the rear anti roll bar and how it works." "-Yeah, you see the driver controls things from the steering wheel and have to adjust things all the time, to change things into a corner, out of a corner and on the straights. So adjusting the car is a full time job in itself, and then you got to drive it. REALLY COMPLEX!" "-But how does it work?" "-a.s,kdnaldnalsdnalsknde " ![]() ![]() ![]() En blå bil... ![]() När teamet satt kvällen innan Indy500 tror jag de tänkte ungefär så här: "-Vi har en bra bil, men en bil som inte är så snabb.. vad ska vi göra?" "-Jag har en ide!!!" "-Men fram med det då, vad är det för ide???" "-TÖJBO!!!" ![]() ![]() ![]() Hjälmar från Indy500-vinnare, gamla är välputsade och nyare är direkt från banan. ![]() ![]() Balla bilar! ![]() ![]() ![]() ![]() Är det risktillägg på detta? ![]() ![]() När teamet satt kvällen innan Indy500 tror jag de tänkte ungefär så här: "-Vi har en bra bil, men en bil som inte är så snabb.. vad ska vi göra?" "-Jag har en ide!!!" "-Men fram med det då, vad är det för ide???" "-TÖJBO!!!" ![]() ![]() När teamen satt kvällen innan Indy500 tror jag de tänkte ungefär så här: "-Vi har en bra bil, men en bil som inte kommer så långt för den har för liten soppatank.. vad ska vi göra?" "-Jag har en ide!!!" "-Men fram med det då, vad är det för ide???" "-SOPPATANK UNDER GRENRÖRET!!!" "-Är det verkligen en bra ide?" "-Just do it!!!" ![]() ![]() ![]() Två kvällar när jag zappade genom tv-kanalerna på hotellen visade de en välgjord dokumentär om Nascar, Talladega nights. Den kan jag rekommendera för en inblick i en hårt arbetande Nascar-förares liv. ![]() ![]() När teamet satt kvällen innan Indy500 och drack Miller Lite tror jag de tänkte ungefär så här: "-Vi har en bra bil, men en bil som inte är så snabb.. vad ska vi göra?" "-Jag har en ide!!!" "-Men fram med det då, vad är det för ide???" "-TÖJBO!!!" ![]() ![]() "-Men växellådan klarar inte det, den behöver kylning!" "-Vi sätter dit en oljekylare, plättlätt!" "-Men det finss ingen plats, och vi måste skydda den mot skräp som flyger omkring..." "-JUST DO IT!" ![]() Föraroveraller genom tiderna, från dåtid till nutid: ![]() Någon slags pokal... ![]() ![]() ![]() Överallt letade jag efter en svensk anknytning, men det fanns varken hjälm, overall eller bil. Det enda jag hittade var en skärm där alla Indy500-vinnarna genom tiderna fanns i alfabetisk ordning. Så det enda svenska: ![]() ![]() Väl utanför dörren fick jag en käftsmäll, en riktig en... Morgonen var sval, museet led av väl fungerande AC så när jag klev ut så var det VARMT. Så där varmt som tar andan ur en. ![]() ![]() Sen var det bara att trycka på knappen D och köra ett gäng timmar, sen ännu mer timmar i flygplan. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 242 besök senaste veckan (45982 totalt) |