Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Krängare, fjäderben och bromsens frågor
14 besök senaste veckan (609 totalt)
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 345


Trådstartare
Krängare, fjäderben och bromsens frågor

Jag håller på med min Volvo 240, och har några frågor.

1, Ang krängare, vill bygga mig en egen fram likt den på bilden, men jag är osäker på materialval, vad bör jag tänka på? Vad för rör? Vad för material till knivarna?

2, Vill även bygga egna fjäderben med original 240 spindel, av coilsvariant, ska byggas för lösa stötdämarinsatser, vad använder man för rör till dessa ?

3, Bromsar, vill ha 330mm skivor fram, gärna 6kolvs ok, tips på ok som passar 330mmskivor. Vill även ha större bromsar bak, vad skulle ni rekommendera dit? Har 17tumsfälgar.

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 266



fråga 1 kan jag svara på de andra är svårare då de är mer styrda av dimensioner
Material val till Rör och armar S355Jr eller om du vill ha rostfritt EN1.4301(SS2333)

MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 345


Trådstartare
Tack för svar, rekommenderad dim/tjocklek?

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 266



dimensioner är nog något man kan räkna på, sök här på forumet så hittar du säkert något av värde.
kolla denna länk där finns nog det du behöver
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
spontant killgissat så börja med
armar i 8-10 mm tjocklek t.ex. Pl.s 50x8
rör diameter35 x4

mvh Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4587



Varför vill du ha så stora skivor och just 6-kolvsok?
17" fälg och stora bromsar kan vara en utmaning platsmässigt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 345


Trådstartare
6 kolvs ok är väl mest en fix idé, men 330mm ska jag ha ivarje fall. Eller tänkte kanske lite att om jag har 6 fram kan jag ha 4 bak

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4587



Jag resonerar som så här:
Så små bromsar som möjligt som klarar uppgiften, mindre vikt och roterande massa.
Mindre belägg och skivor är billigare.
Bättre kylning när inte fälgen är "full" av bromsar.

Min Mustang 1965 har 290mm skivor med Porsche/Brembo fyrkolvsok och tillräcklig kylning. Har fullt tillräckliga bromsar ( däcken sätter gränserna för hur mycket retardation det kan bli, inte ok/skivor ) som utan minsta problem klarar 2 säsonger med bana/konbana innan beläggbyte.


Hur har du tänkt använda bilen?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera 1
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20309



Det finns massor av alternativ på skivor runt 300 som går att pussla med en hel drös olika ok. Men att få in just 330 skiva och ok i 17" smalnar av alternativen rejält.
Skivor och belägg är inga livsinvesteringar, om bilen används så kommer de att behöva bytas, i närtid.
Så tillgänglighet på ersättningsgrejer av lämplig kvalité bör spela stor roll i valet av lösning, som dessutom bör lira med befintlig huvudcylinder, eller så ska även huvudcylindrar läggas med i mixen och begränsa valen än mer.

Kör själv med 298 (11.75") i 15". Valet av fälgar är lite begränsat och inga vikter där oket är, men jag har så jag klarar mig. Men jag hade gärna haft fler kvalitétsalternativ på skivor och ännu fler (tillgängliga) belägg att välja bland.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 345


Trådstartare
Ska användas som besiktad trackdaysbil, jag har skivor och bells redan, så de kommer bli dom skivorna

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Det går att tänka på olika sätt med bromsar. Jag respekterar Jannes åsikt om "så små som möjligt" men en alternativ tanke är att större bromsar blir mindre värmestressade vilket gör att standardbelägg kan räcka längre.

Min erfarenhet efter att ha gjort SFRO-besiktning på ganska många 240, är att det är en bil med kanske förvånansvärt bra viktfördelning (som exempel, en 242 med T6, halvbur och BMW-låda, 55% fram och 45% bak utan förare, 1271 kg med soppa) och den fungerar ofta bra med relativt stora bromsar bak. De som kör S60R har ju ofta 330 mm både fram och bak, eller typ 330 fram och 308 mm bak med XC90-grejer.

Ser man till att landa bromsbalansen rätt (bromsvåg rekommenderas) funkar de storlekarna bra enligt min erfarenhet. Sedan skulle jag prioritera ok där det är relativt lätt att köpa belägg med olika compound.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3295



Cayenne har ju 6kolvs-bromsok i den storleken som är billiga och vanliga att använda i diverse uppgraderingar.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 345


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Det går att tänka på olika sätt med bromsar. Jag respekterar Jannes åsikt om "så små som möjligt" men en alternativ tanke är att större bromsar blir mindre värmestressade vilket gör att standardbelägg kan räcka längre.

Min erfarenhet efter att ha gjort SFRO-besiktning på ganska många 240, är att det är en bil med kanske förvånansvärt bra viktfördelning (som exempel, en 242 med T6, halvbur och BMW-låda, 55% fram och 45% bak utan förare, 1271 kg med soppa) och den fungerar ofta bra med relativt stora bromsar bak. De som kör S60R har ju ofta 330 mm både fram och bak, eller typ 330 fram och 308 mm bak med XC90-grejer.

Ser man till att landa bromsbalansen rätt (bromsvåg rekommenderas) funkar de storlekarna bra enligt min erfarenhet. Sedan skulle jag prioritera ok där det är relativt lätt att köpa belägg med olika compound.


Tjenare, tack för tipsen ang bromsarna, har du även koll på storleken på cylindrarna dom använt sig av? Tänker då på 242an, är en sån jag bygger på nämligen. / Johan

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Nej, inte på rak arm. De flesta har ändå byggt med tandemcylinder (25.4 mm brukar fungera bra till S60R-bromsarna). Det är kanske jag som är lite kär i bromsvågen för att man inte så lätt bygger fast sig.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Re:

Cédric skrev:
Cayenne har ju 6kolvs-bromsok i den storleken som är billiga och vanliga att använda i diverse uppgraderingar.


Brembo 17z, satt även på Q7, Toureg och säkert fler. Jag tänkte på samma ok

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Krängare, fjäderben och bromsens frågor
14 besök senaste veckan (609 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande