Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt Långloppan
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
165 besök senaste veckan (44735 totalt)
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 621


Trådstartare
Förutom vibrationer, eller slag, i bromsarna så bromsade det bra.
Men som jag skrev i rapporten så låste bakbromsarna direkt när jag testade med att rycka säkringen till ABS:en. Det fick mig att fundera på om ABS:en får fnatt i och med att bakbromsarna vill låsa upp direkt, och därav slagen i bromsarna.

Jag funderar på om en bromsreduceringsventil skulle kunna få systemet mer i balans så att ABS:en inte behöver gå in direkt.

Sen blev jag lite brydd när jag plockade av hjulen. Framskivorna såg inte jätteroliga ut...





Det konstiga är att det bara är på utsidan som de fått reporna, eller vad man ska kalla det.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3477



Edit: är det EBC Turbo Grooved skivorna som fortfarande används och som slitits så här hårt??


Ren å skär gissning är ett klossarna är å gör precis de de ska.. klara hög värme och slitage.
Men att matrialkonstruktionen (kolhalten) i skivan är tveksamt låg och skivan "smälter"

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 621


Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Edit: är det EBC Turbo Grooved skivorna som fortfarande används och som slitits så här hårt??


Ren å skär gissning är ett klossarna är å gör precis de de ska.. klara hög värme och slitage.
Men att matrialkonstruktionen (kolhalten) i skivan är tveksamt låg och skivan "smälter"


Nej, inte EBC Turbo Grooved, men deras standardskiva. Det kan mycket väl vara som du skriver.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1149



Re:

Anders Litto skrev:
Citat:


Lyftet kommer ju egentligen av lågtrycket över bagageluckan. Detta minskas av att luften som går över taket måste gå en rakare väg (sett till hela bilens längd). Därav att spoilers på Nascars ser ut som de gör...


Så är det ju. Så det är kombibil man ska ha.

Min tanke med kanten är att skapa ett släpp vid bakluckans kant, så att luften ska få svårare att följa karossformen bara. Om det gör nån skillnad kanske kan diskuteras, men det lär väl inte bli sämre. Vi får se om jag kommer att använda den. Jag vill att det ska se hyfsat snyggt ut också...

Sen att Nascar har den modellen på spoiler beror väl mest på deras reglemente som inte tillåter vinge.


Läste på lite kring detta med spoilern bak i Nascar. Vilken spoiler som får användas, hur stor den ska vara etc, är specifikt bestämt per bana för att hålla ner farten av säkerhetskäl. De snabba ovalerna måste alltså köras med den värsta nästan rakt uppstående spoilern. Det har alltså inget att göra med att skapa downforce. Det är ett regelkrav för att hålla ner toppfarterna.

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt Långloppan
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
165 besök senaste veckan (44735 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande