Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t -Besiktigad
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
15 besök idag (25412 totalt)
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Re:

gunnarson skrev:

therealpinto skrev:
Min synpunkt är att det tyvärr handlar om att det är för få besiktningstekniker/besiktningsingenjörer som har rätt utbildning och erfarenhet för att kunna sätta sina riktlinjer i praktiskt perspektiv.

En "smalfjäder" som i detta fall kan i praktiken aldrig komma så snett att det blir ett problem. Min egen bil har ungefär samma funktion som din och det har aldrig varit ett problem. MEN den är besiktad som ombyggt fordon, SFRO (inte jag själv då, utan en annan person) har godkänt funktionen och ibland är det vad som gör skillnaden.

Tyvärr hamnar du nog i ett läge där det enklaste är att se till att fjädern sitter tajt.

En annan sak...bromsvärden på rullar är ju inte så säkra när man pratar fördelning fram/bak men om axel 1 är fram, 2 bak, så ser det ju ändå ut som du har mer bromsverkan bak...

Stort tack för svaret. Det gör mig irriterad att inte kunskap finns, men gissar att ganska få av dessa bilar besiktigas på respektive besiktningsstation varje år och att det är därför SFRO behövs. Det var kanske dumt att inte löpa linan ut och gå genom SFRO men trodde inte att det skulle behövas..

Du har ju helt rätt! Har helt missat det på grund av fjädrarna. Reduktionsventil blir vinterfix. Lite märkligt med tanke på att bromsarna är renoverade och det är orginalbromsar, borde inte se ut så..

Det är kul det där med att besiktiga bilar som våra, antingen är de nitiska så till en orimlig grad eller så släpper de precis vad som helst. Häromåret rullade jag direkt från hjulinställning till besiktning med av misstag ej momentdragna camberbultar på fjäderbenen (!!!) som vibrerade loss och lät en flytta framhjulen flera centimeter. Besiktningsmannen var en trevlig herre med tidigare erfarenhet av att trimma Volvo och jobb på MaxxECU, så han sa att han tänkte släppa igenom mig om jag lovade dyrt och heligt att skruva fast bultarna för kung och fosterland.

Tre dagar senare på samma station blev en kompis nekad i sin E30 eftersom att han hade bytt stolarna till E46-sportstolar, dvs inte ens skalstolar.

Gäller att ha tur, eller nåt

Kul att det löste sig iallfall.

Porsche 944 -84
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MelvinL skrev:
Känns mera som det är otur att få problem vid kontrollbes, OM man fixat alla de saker man VET att de kollar (däckutstick, lampor, bromsar, glapp, "hel och ren" typ, ...).

Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019

Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag talar förstås lite i egen sak men det finns en del "dolda" (eller kanske snarare "osynliga") fördelar med ombyggt fordon.

Prova bromsbalansen (dvs kolla vilken axel som låser först, i olika hastigheter) på säker plats innan du bygger om. Eftersom det inte finns en korrelation till pedaltryck vet du inte om besiktningsteknikern tryckte dubbelt så hårt på bromsen med bakhjulen på rullarna...

Jag har nog inte riktigt förstått alla fördelar med ombyggt fordon. Men "learning by doing", nästa gång så kommer jag garanterat gå genom SFRO direkt, även om det förhoppningsvis fungerar nu gillar jag inte känslan av att varje besiktning åka på nya saker som någon kan tycka är okey och andra inte..

MelvinL skrev:

Det är kul det där med att besiktiga bilar som våra, antingen är de nitiska så till en orimlig grad eller så släpper de precis vad som helst. Häromåret rullade jag direkt från hjulinställning till besiktning med av misstag ej momentdragna camberbultar på fjäderbenen (!!!) som vibrerade loss och lät en flytta framhjulen flera centimeter. Besiktningsmannen var en trevlig herre med tidigare erfarenhet av att trimma Volvo och jobb på MaxxECU, så han sa att han tänkte släppa igenom mig om jag lovade dyrt och heligt att skruva fast bultarna för kung och fosterland.

Tre dagar senare på samma station blev en kompis nekad i sin E30 eftersom att han hade bytt stolarna till E46-sportstolar, dvs inte ens skalstolar.

Kul att det löste sig iallfall.

Det är ju det här som är så märkligt! Förstår att det är svårt att få en samlad syn över besiktningsväsendet men blir väldigt knepigt när det blir godtyckligt och att man måste träffa rätt besiktningsperson..

Niklas Falk skrev:
Känns mera som det är otur att få problem vid kontrollbes, OM man fixat alla de saker man VET att de kollar (däckutstick, lampor, bromsar, glapp, "hel och ren" typ, ...).

Ja, det är väl så.. En av de tre som kollade på fjädringen är den mest nitiska besiktningspersonen jag träffat, har träffat henne flera gånger innan och anmärker på minsta lilla sak.

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Appropå det där med buntband osv. Principen heter väl "oförändrad funktion"?
Dock, att borra / slipa / kapa / i fjädertallrikar har iaf jag dåliga besiktningserfarenheter av, trots att tallrikarna på annat sätt blivit förstärkta. Kravet på oförändrad funktion var uppfyllt med råge. Men, det har varenda gång lett till nedslag och krav på ombesiktning.

Tjörn
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Appropå det där med buntband osv. Principen heter väl "oförändrad funktion"?
Dock, att borra / slipa / kapa / i fjädertallrikar har iaf jag dåliga besiktningserfarenheter av, trots att tallrikarna på annat sätt blivit förstärkta. Kravet på oförändrad funktion var uppfyllt med råge. Men, det har varenda gång lett till nedslag och krav på ombesiktning.

Jag är inte riktigt med på oförändrad funktion, men för att förtydliga så fanns det redan två hål i fjädertallriken som jag drog buntbanden genom, så har inte moddat tallriken alls.

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Oförändrad funktion: om något avviker från orginalutförande, så skall samma funktion uppnås i det nya utförandet.

Det är liksom där jag åkt på patrull varenda gång. Besiktningsmännen ser att ett förändring är gjord. Tvärnit. De skiter högaktningsfullt i om den nya lösningen t om är betydligt säkrare och tillförlitligare än orginal. Och, om denna förändring sitter i någon vital del så blir det extra kinkigt.

Haken för oss: fjädertallriken är vanligen det som gränssätter hur stora fälgar som går att få dit. Att flytta skärmkanter är oftast en baggis i sammanhanget.

Fanns hålen i tallriken där är det dock inget problem. Dock lite tveksam till att buntband kommer att räknas som Oförändrad Funktion? Det är ju lite "tejp och tuggummi" över lösningen...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
MelvinL skrev:

Förra gången fick jag nerslag på en länkarm i bakvagnen, orkade inte byta så jag åkte till BMW som en halvtimma senare ringde och frågade varför jag skulle byta en hel länkarm?

BMW 330i -05
Citera 3
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Niklas Falk skrev:
MelvinL skrev:

Förra gången fick jag nerslag på en länkarm i bakvagnen, orkade inte byta så jag åkte till BMW som en halvtimma senare ringde och frågade varför jag skulle byta en hel länkarm?
Ville de byta halva istället?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

stilldouble skrev:
Oförändrad funktion: om något avviker från orginalutförande, så skall samma funktion uppnås i det nya utförandet.

Det är liksom där jag åkt på patrull varenda gång. Besiktningsmännen ser att ett förändring är gjord. Tvärnit. De skiter högaktningsfullt i om den nya lösningen t om är betydligt säkrare och tillförlitligare än orginal. Och, om denna förändring sitter i någon vital del så blir det extra kinkigt.

Jag tror jag förstår vad du menar men det finns samtidigt en poäng i hur besiktningsorganen resonerar. Original är ju typgodkänt och utprovat. En "vanlig" besiktningstekniker har ingen utbildning i att bedöma om till exempel en infästning för stolar eller ett bromssystem uppfyller gällande krav, när de är modifierade.

Ett vanligt område är "uppgraderade bromsar" där byggare tycker att det är en enkel sak, man har ju förbättrat bilen. Men långt ifrån alla bilar jag provkör med ändrade bromssystem har faktiskt bättre bromsar än original, första gången jag kör dem.

Men jag håller också med om att det förekommer bedömningar som uppenbart är onödigt strikta.

Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019

Trådstartare
I fredags åkte jag in på efterkontroll och bilen gick igenom! Denna besiktningsmannen förstod inte riktigt problemet som de andra sett, han frågade "triggade de igång varandra eftersom de var tre stycken?".

Så i helgen har jag åkt några turer, bilen går väldigt bra men har problem med att bilen slutar varva vid 3500 varv vid fullgas. Blir vinterfix. Bilen har nu efter troligen kortaste säsongen någonsin blivit tvättad och åker snart upp på pallbockar igen.

Samma resultat på bromsarna där framaxeln är svagare än bakaxeln på senaste besiktningen så blir reduktionsventil där.

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera 3
robber
08
Här sen Mar 2003

Re:

Gunnarsson skrev:
I fredags åkte jag in på efterkontroll och bilen gick igenom!]

Skoj!

Alltid lika spännande vid besiktning hur någon ska tolka ens lösningar.

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Vilka bromsar har du?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019

Trådstartare
Re:

robber skrev:

Skoj!

Alltid lika spännande vid besiktning hur någon ska tolka ens lösningar.

Verkligen!

Cédric skrev:
Vilka bromsar har du?

Jag har orginal 944-bromsar med brembo-belägg. Har två bak-ok från en turbo liggandes i garaget men tror inte jag behöver mer bromskraft där.. Tanken är att hitta lämpliga kandidater för framaxeln också, lutar mycket åt cayenne-ok fram just nu.

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t -Besiktigad
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
15 besök idag (25412 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande