| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Kalluftsinsug på gång..
|
<< 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 56 besök idag (51489 totalt) |
|
Provkörde du med plastspacern i alla fall!
Glömde säga, jag kapade bort 2/3 av läppen på min 911a istället för att vika in den. Men det kanske inte är lika attraktivt på 924 då det väl är dubbla plåtar där. Man vill ju inte att de ska dela sig. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Utmaningen är att hjulet har mycket cambergain vid infjädring, och torsionsstavar, så det går inte testa infjädring i garaget. Det enda jag vet är att orginal 21mm spacer inte funkar, då tar det emot, men hur mycket mindre behövs är oklart. Det enda som är säkert är att jag inte är nöjd med utseendet på gathjulen då bakhjulen sitter en bit in för tillfället då jag kör helt utan spacer. Med räserhjulen som är 1"bredare så är ET betydligt högre, då kan jag köra orginalspacern på.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
_________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
|
Re:
Funkar dåligt på 5x130, men man kan göra en adapter. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Jag körde "bonnmeckvarianten" och ja - lacken spricker. Det gör det med en riktig vals också. Möjligen kan man minimera sprickandet genom att värma försiktigt. Men för mig var det i huvudsak i underkant/på insidan så jag penselfixade med grund och en vanlig metallfärg, har hållit utan att rosta för banköra i fem säsonger nu - och då är det ändå en Alfasud... 😂
_________________ ______________________________________________ Martin Atterhall CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v |
||||||
|
15mm spacer funkar inte iaf efter lite provkörning, så det blir antingen våldföra sig på kanten eller svarva ner spacern några mm, vilket ligger närmast till hand just nu
Annars har det varit en rejsatur vilket var väldigt kul, roligt att äntligen få lite mil på bilen också ! Sen har jag efter lite mätande konstaterat att luftboxen suger lite värme, förutom att det är lite för mycket tryckfall genom den rätt smala snorkeln (typ 50x60mm Id i trängsta diamtern). Köpte en extra luftbox för många år sedan för att ha något att kapa i, äntligen kom den till användning
Efter många funderingar på nya snorklar och annat så blev lösningen lite simplare. ritade ihop en inre och yttre liten tratthalva som tar luften som kommer från hålen i fronten, gjorde en mall så det blev någorlunda enkelt att få dit. Arean för ett hål är ungefär som orginalsnorkeln, så det blir en rätt stor ökning. Så efter att jag kört så hårt jag vågar på väg så kom jag fram till lite resultat idag. Mätt med typK element, Referensgivaren som mäter ambienttemperaturen sitter klämd i ovankant av passagerardörren. Diffen mellan luftburkstemp och ambienttemperatur; Orginal: ca 10 grader över ambient vid hårt körning Orginalsnorkel+2 hål: va 3.5 grader Bara två hålen: ca 2,3-2,6 grader Har en ritat en täckskiva för att täta av i nedankant mot kylaren, verkar inte riktigt behövas, men kanske jag sätter dit den iaf
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
Jag kan låna ut min som jag moddade och lade till en 5x130 hålbild _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
|
Re:
Dyr profilbild!
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Känner mig inte stöddig nog för att våga rulla skärmkanten själv, men det kanske kommer under vintern när tanken får mogna lite
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
Det fixar du. "Langsamt å rytmiskt" bara så går det fint. Man får vara riktift vårdslös om det ska gå trasigt _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
|
Re:
Orolig att den tidigare omlacken inte är så brilliant gjord med mycket spackel (finns tecken på det) och spricker upp, jag är inte lika tuff som er, men jag kanske ska känna lite å kanten och se hur det känns
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Härliga färger ute, spontantur ute på krokvägar. Än så länge levererar säsongen ytterligare körning, får hoppas man hinner med att lägga lite fler kul mil på bilen innan saltet åker ut och man kan börja med vinterfixet. Den här gången var det Eriks luftburk som stod för tempmätningarna, såg bra ut med luftintag bakom framlyktan.
Köpte en stock Pom för att kunna göra en sån här reparationsbussning som ska ta bort det sista glappet, lite oklart hur den ska sitta kvar där i styrväxeln, men det får lösa sig
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Kalluftsinsug på gång..
|
<< 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 56 besök idag (51489 totalt) |
