Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46
59 besök idag (126174 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Nu är upphängningen av F80 diffen i E46 bakvagnen snart klar.

Började med svarva några excentriska bussning för dom två främre infästningarna.

Främe linjering av diff.

Då hamnade elmotor för diffen ca 8mm från krängarens infästning. perfekt.

Jag mätte in linjeringen av diffen genom vattenpass. "burens" bussningar mot golvet på bilen är parallella med kardanen. Så jag ställde först in buren i våg.

Därefter justerade jag höjden på diffen till diffhusets skruvskallar också var i våg.

Slutligen svetsde jag ditt min hemmagjorda bakre bussning. En stor stålring kring en gummibussning.

Det är ca 40mm på höger sida mellan diff och drivaxel. En höger drivaxeln från E46 m3 är faktiskt precis så mycket längre än vänster (Jag har två vänster) , så eventuellt passar en högerdriv axel direkt. Jag skall mäta nogrannare med grejorna i bilen.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006

Smart att använda OEM bakre fäste för diffen, den möjligheten tänkte inte jag på när jag byggde mitt fäste.

//Lasse

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

Lasse Karlsson skrev:
Smart att använda OEM bakre fäste för diffen, den möjligheten tänkte inte jag på när jag byggde mitt fäste.//Lasse

Jag funderade för länge ändå. Så fort man börjar kapa ser man enklare lösningar

Nu sitter diffen på plats på bilen. Den väger 45 kilo, så någon form av lyft rekommderas. (orginaldiff väger 33kg) Satte dit buren först, sedan diffen. Ville försäkra mig om att den gick plocka loss separat. Fick banka lite på reservhjulsbaljan. Samt borra ett hål för kunna få in den skruven till mitt nya fäste.

elmotorn tog också i lite grann. Det räcker banka lite på reservhjulsbaljan även här.

Skall fixa några stora brickor som täcker bussningarna och förhindrar diffen vandrar bakåt. frigången mellan tråget och balken är någon mm. Eventuellt byter jag till bussningar med hålen lite längre upp.

Med drivaxlarna horisontellt är det ca 10mm vänster sida, bara skruva dit. På höger sida är det ca 45mm , så så orginal höger drivaxel "borde passa". Skall mäta lite mera innan jag beställer. Enklare än göra en jättetjock spacer.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera 1
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Fixade med nya kardanen idag, tillverkade en upphängning och mätte att den skall kortas 200 mm.
Är från BMW F10 520d N47N, 7621287. Bolt on fram och bak förutom man behöver korta den.

Har även beställt en e46 m3 höger drivaxel. Enligt mina mätningar skall det kunna passa precis. Vänster är 617 och höger 657. 40mm. Vilket är samma som mellanrummet.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Idag blev det kortning och svetsning av främre delen av kardan. Vad skulle man göra utan egen svarv

Efter massa mätningar så punktade jag ihop den i svarven, provmonterade och helsvetsade. klart !

Citera 2
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Ägnade mig lite eljobb idag. Jag skaffade en Canchecked som var tänkt för diffens sensorer och styrning.
Den kontrolleras sedan direkt från maxxecu via canbuss. Tyvärr verkar den dock inte klara PWM på digitalutgången (för DC motorn i diffen) så där behövs något annat. Oljetemp för diffen dök upp i maxxecu. Hall sensorna kräver lite mera fixade i configen.

Placerade den i bagagerummet, lämpligt nära ett färdigt hål ner till diffen och sedan behövs bara en CAN sladd framåt. Jag borrade ett hål för kunna ansluta en USB sladd till cancheck för att kunna konfa den utan öppna hela lådan.

Sedan två sladdar ner till diffen, för tempsensor och diff styrning/mätning.

CAN sladden ansluts till Power Train CAN bussen, i mitt fall var närmst vid spaken.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46
59 besök idag (126174 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande