| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
<< 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 43 besök idag (127173 totalt) |
|
Nu är upphängningen av F80 diffen i E46 bakvagnen snart klar.
Började med svarva några excentriska bussning för dom två främre infästningarna.
Främe linjering av diff.
Då hamnade elmotor för diffen ca 8mm från krängarens infästning. perfekt.
Jag mätte in linjeringen av diffen genom vattenpass. "burens" bussningar mot golvet på bilen är parallella med kardanen. Så jag ställde först in buren i våg.
Därefter justerade jag höjden på diffen till diffhusets skruvskallar också var i våg.
Slutligen svetsde jag ditt min hemmagjorda bakre bussning. En stor stålring kring en gummibussning.
Det är ca 40mm på höger sida mellan diff och drivaxel. En höger drivaxeln från E46 m3 är faktiskt precis så mycket längre än vänster (Jag har två vänster) , så eventuellt passar en högerdriv axel direkt. Jag skall mäta nogrannare med grejorna i bilen.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Re:
Jag funderade för länge ändå. Så fort man börjar kapa ser man enklare lösningar
Nu sitter diffen på plats på bilen. Den väger 45 kilo, så någon form av lyft rekommderas. (orginaldiff väger 33kg) Satte dit buren först, sedan diffen. Ville försäkra mig om att den gick plocka loss separat. Fick banka lite på reservhjulsbaljan. Samt borra ett hål för kunna få in den skruven till mitt nya fäste. elmotorn tog också i lite grann. Det räcker banka lite på reservhjulsbaljan även här.
Skall fixa några stora brickor som täcker bussningarna och förhindrar diffen vandrar bakåt. frigången mellan tråget och balken är någon mm. Eventuellt byter jag till bussningar med hålen lite längre upp.
Med drivaxlarna horisontellt är det ca 10mm vänster sida, bara skruva dit. På höger sida är det ca 45mm , så så orginal höger drivaxel "borde passa". Skall mäta lite mera innan jag beställer. Enklare än göra en jättetjock spacer.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Fixade med nya kardanen idag, tillverkade en upphängning och mätte att den skall kortas 200 mm.
Är från BMW F10 520d N47N, 7621287. Bolt on fram och bak förutom man behöver korta den. Har även beställt en e46 m3 höger drivaxel. Enligt mina mätningar skall det kunna passa precis. Vänster är 617 och höger 657. 40mm. Vilket är samma som mellanrummet.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Idag blev det kortning och svetsning av främre delen av kardan. Vad skulle man göra utan egen svarv
Efter massa mätningar så punktade jag ihop den i svarven, provmonterade och helsvetsade. klart !
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Ägnade mig lite eljobb idag. Jag skaffade en Canchecked som var tänkt för diffens sensorer och styrning.
Den kontrolleras sedan direkt från maxxecu via canbuss. Tyvärr verkar den dock inte klara PWM på digitalutgången (för DC motorn i diffen) så där behövs något annat. Oljetemp för diffen dök upp i maxxecu. Hall sensorna kräver lite mera fixade i configen.
Placerade den i bagagerummet, lämpligt nära ett färdigt hål ner till diffen och sedan behövs bara en CAN sladd framåt. Jag borrade ett hål för kunna ansluta en USB sladd till cancheck för att kunna konfa den utan öppna hela lådan.
Sedan två sladdar ner till diffen, för tempsensor och diff styrning/mätning.
CAN sladden ansluts till Power Train CAN bussen, i mitt fall var närmst vid spaken.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Det kom en drivaxel i veckan, rätt säker på att det INTE är höger till en bmw e46 M3 som jag beställt... Jag fick en retursedel omedelbart och det var bara lämna in på närmaste schenker ombud kostnadsfritt.
Under tiden har jag letar fram några PWM styrdon på aliexpress till DC motorn i diffen. dom kostar bara kring 50sek så jag köpte några olika. Kommer väl om 10-14 dagar. Klarar 40A vilket borde räcka. För att styra så plockar jag bort potensiometern och använder en digital/PWM utgång på maxeccu.
Jag fick in signalerna från hallgivarna in i maxxecu via CANchecked. Men lite trixigt göra en tolkning i maxxecu hur diffen rör sig. Men jag har hittat den perfekta kretsen för tolka HALL givarna i diffen, LS7183N en 8 pinnars ICkrets som bara kräver ett yttre motstånd. Den har två utgångar , en för vardera riktningen som diffen/cdmotorn rör sig. Dom kan jag koppla till varsin digitalingång på canchecked och sedan gör man en räknare i maxxecu mellan 0-100 som anger hur hårt diffen är åtspännd. Det kommer fungera !
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Snyggt
Kretsen för att tolka Hall givarna borde väl jag kunna använda för att göra min styrning mer exakt? Det var just kontroll av Hallgivarna Patrik saknade för att kunna sätta upp min styrning som han tänkt sig från början. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
|
Re:
Jodå, det är precis det jag vill kunna göra. Kunna veta exakt hur diffen är ställd i varje givet ögonblick och även logga hur den påverkas/styras när man kör ur kurvorna och gasar osv. Jag kommer beställa några extra IC och fixar en adapter till dig också Lasse. Jag jobbar också parallellt med att försöka göra det direkt i Mtune, har en viss framgång där också. Försöker också övertala Natanael på maxxecu att hjälpa till med en decoder rutin i Mtune. Han har varit upptagen med annat. Dom har precis släppt senaste updaten idag. Men han var även skeptisk till att styra 8HP lådorna våren 2023 när jag kontaktade honom första gången, och det gick ju över förväntan
Den gången var mycket vunnit på förhand när vi upptäckte det gick att med DTC (dubbelkoppling) inställningar i Mtune att prata lite med 8hp lådorna. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Det sitter två tempgivaren i diffen. En i sumpen för oljan (stift 1 och 2 i bilden) och en inut elmotorn motorn (stift 5 och 8 )
BMW har 160 C max för oljan och 105 C för elmotorn. Överskrids endera värdet stängs elmotorn av och diffen blir vanlig öppen. Blir förmodligen lämpligt göra något liknande i maxxecu tillsamans med någon larm indikering. På måndag kommer ny drivaxel och PWM moduler. Öven IC chip för decoding av diffen är på väg från kina.
Jag kopplade in elmotorns tempgivare via CAN och lade till den i Maxxecu. CAN buss är komplicerat. Men när man lärt sig jobba med det finns stora möjligheter.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
<< 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 43 besök idag (127173 totalt) |

