Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46
429 besök senaste veckan (127825 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2656


Trådstartare
Nu är upphängningen av F80 diffen i E46 bakvagnen snart klar.

Började med svarva några excentriska bussning för dom två främre infästningarna.


Främe linjering av diff.


Då hamnade elmotor för diffen ca 8mm från krängarens infästning. perfekt.


Jag mätte in linjeringen av diffen genom vattenpass. "burens" bussningar mot golvet på bilen är parallella med kardanen. Så jag ställde först in buren i våg.



Därefter justerade jag höjden på diffen till diffhusets skruvskallar också var i våg.

Slutligen svetsde jag ditt min hemmagjorda bakre bussning. En stor stålring kring en gummibussning.


Det är ca 40mm på höger sida mellan diff och drivaxel. En höger drivaxeln från E46 m3 är faktiskt precis så mycket längre än vänster (Jag har två vänster) , så eventuellt passar en högerdriv axel direkt. Jag skall mäta nogrannare med grejorna i bilen.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1063



Smart att använda OEM bakre fäste för diffen, den möjligheten tänkte inte jag på när jag byggde mitt fäste.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2656


Trådstartare
Re:

Lasse Karlsson skrev:
Smart att använda OEM bakre fäste för diffen, den möjligheten tänkte inte jag på när jag byggde mitt fäste.//Lasse

Jag funderade för länge ändå. Så fort man börjar kapa ser man enklare lösningar

Nu sitter diffen på plats på bilen. Den väger 45 kilo, så någon form av lyft rekommderas. (orginaldiff väger 33kg) Satte dit buren först, sedan diffen. Ville försäkra mig om att den gick plocka loss separat. Fick banka lite på reservhjulsbaljan. Samt borra ett hål för kunna få in den skruven till mitt nya fäste.

elmotorn tog också i lite grann. Det räcker banka lite på reservhjulsbaljan även här.



Skall fixa några stora brickor som täcker bussningarna och förhindrar diffen vandrar bakåt. frigången mellan tråget och balken är någon mm. Eventuellt byter jag till bussningar med hålen lite längre upp.



Med drivaxlarna horisontellt är det ca 10mm vänster sida, bara skruva dit. På höger sida är det ca 45mm , så så orginal höger drivaxel "borde passa". Skall mäta lite mera innan jag beställer. Enklare än göra en jättetjock spacer.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera 1
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2656


Trådstartare
Fixade med nya kardanen idag, tillverkade en upphängning och mätte att den skall kortas 200 mm.
Är från BMW F10 520d N47N, 7621287. Bolt on fram och bak förutom man behöver korta den.

Har även beställt en e46 m3 höger drivaxel. Enligt mina mätningar skall det kunna passa precis. Vänster är 617 och höger 657. 40mm. Vilket är samma som mellanrummet.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2656


Trådstartare
Idag blev det kortning och svetsning av främre delen av kardan. Vad skulle man göra utan egen svarv



Efter massa mätningar så punktade jag ihop den i svarven, provmonterade och helsvetsade. klart !


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera 2
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2656


Trådstartare
Ägnade mig lite eljobb idag. Jag skaffade en Canchecked som var tänkt för diffens sensorer och styrning.
Den kontrolleras sedan direkt från maxxecu via canbuss. Tyvärr verkar den dock inte klara PWM på digitalutgången (för DC motorn i diffen) så där behövs något annat. Oljetemp för diffen dök upp i maxxecu. Hall sensorna kräver lite mera fixade i configen.



Placerade den i bagagerummet, lämpligt nära ett färdigt hål ner till diffen och sedan behövs bara en CAN sladd framåt. Jag borrade ett hål för kunna ansluta en USB sladd till cancheck för att kunna konfa den utan öppna hela lådan.



Sedan två sladdar ner till diffen, för tempsensor och diff styrning/mätning.


CAN sladden ansluts till Power Train CAN bussen, i mitt fall var närmst vid spaken.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2656


Trådstartare
Det kom en drivaxel i veckan, rätt säker på att det INTE är höger till en bmw e46 M3 som jag beställt... Jag fick en retursedel omedelbart och det var bara lämna in på närmaste schenker ombud kostnadsfritt.


Under tiden har jag letar fram några PWM styrdon på aliexpress till DC motorn i diffen. dom kostar bara kring 50sek så jag köpte några olika. Kommer väl om 10-14 dagar. Klarar 40A vilket borde räcka.
För att styra så plockar jag bort potensiometern och använder en digital/PWM utgång på maxeccu.



Jag fick in signalerna från hallgivarna in i maxxecu via CANchecked. Men lite trixigt göra en tolkning i maxxecu hur diffen rör sig. Men jag har hittat den perfekta kretsen för tolka HALL givarna i diffen, LS7183N en 8 pinnars ICkrets som bara kräver ett yttre motstånd.
Den har två utgångar , en för vardera riktningen som diffen/cdmotorn rör sig. Dom kan jag koppla till varsin digitalingång på canchecked och sedan gör man en räknare i maxxecu mellan 0-100 som anger hur hårt diffen är åtspännd. Det kommer fungera !


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera 2
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4941



Underbart!!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1063



Snyggt thumbs up
Kretsen för att tolka Hall givarna borde väl jag kunna använda för att göra min styrning mer exakt?
Det var just kontroll av Hallgivarna Patrik saknade för att kunna sätta upp min styrning som han tänkt sig från början.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2656


Trådstartare
Re:

Lasse Karlsson skrev:
Snyggt thumbs up
Kretsen för att tolka Hall givarna borde väl jag kunna använda för att göra min styrning mer exakt?
Det var just kontroll av Hallgivarna Patrik saknade för att kunna sätta upp min styrning som han tänkt sig från början.//Lasse

Jodå, det är precis det jag vill kunna göra. Kunna veta exakt hur diffen är ställd i varje givet ögonblick och även logga hur den påverkas/styras när man kör ur kurvorna och gasar osv. Jag kommer beställa några extra IC och fixar en adapter till dig också Lasse.

Jag jobbar också parallellt med att försöka göra det direkt i Mtune, har en viss framgång där också. Försöker också övertala Natanael på maxxecu att hjälpa till med en decoder rutin i Mtune. Han har varit upptagen med annat. Dom har precis släppt senaste updaten idag.

Men han var även skeptisk till att styra 8HP lådorna våren 2023 när jag kontaktade honom första gången, och det gick ju över förväntan
Den gången var mycket vunnit på förhand när vi upptäckte det gick att med DTC (dubbelkoppling) inställningar i Mtune att prata lite med 8hp lådorna.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1063



Fantastiskt
Tusen tack Benny, det kommer att bli riktigt bra.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2656


Trådstartare
Det sitter två tempgivaren i diffen. En i sumpen för oljan (stift 1 och 2 i bilden) och en inut elmotorn motorn (stift 5 och 8 )
BMW har 160 C max för oljan och 105 C för elmotorn. Överskrids endera värdet stängs elmotorn av och diffen blir vanlig öppen.
Blir förmodligen lämpligt göra något liknande i maxxecu tillsamans med någon larm indikering.

På måndag kommer ny drivaxel och PWM moduler. Öven IC chip för decoding av diffen är på väg från kina.



Jag kopplade in elmotorns tempgivare via CAN och lade till den i Maxxecu. CAN buss är komplicerat. Men när man lärt sig jobba med det finns stora möjligheter.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera 2
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2656


Trådstartare
Det har kommit lite grejor. två nya bakre ABS sensorer. Dom skall monteras med distanser så dom fungerar med kuggkransarna på m3 drivaxlnar som har större diameter än orginal 330.
Fick också en höger m3 drivaxel. Den är 35mm längre än vänster så borde passa väldigt bra. Vi ser vid montering som är väldig nära nu.



Sedan kom det från aliexpress tre olika PWM moduler. 2st 20Ampere och ett 40A. Jag provkörde och diffen drog 24Ampere med ett lite dåligt batteri. Dessa är styrda med en potentiomer. Jag tänkte försöka få dom funka med en 0-5Volt signal från maxxecu. blir en filtrerad styr PWM signal från en digitalutgång på samma sätt som jag gjorde med växelindiktatorn. Funkar inte det så handlar jag en PWM modul från maxxecu istället


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2656


Trådstartare
Jag tog kina PWM modulerna till jobbet och labbade lite med styrningen. Men det blev inget vidare. Dom funkar om man vill styra med vanlig potensiometer. men inte med en yttre styrspänning.

Fick tips om BMWs fläkt moduler. Dom är PWM och klarar höga strömmar. Folk brukar använda dom till bränslepumpar. Funkade fint när jag provade. MEN dom har en inbyggd mjukstart, det tog 3 sekunder från 0-60% PWM. bra för fläktstyrning, men inte för min diff där jag vill det skall gå fort.
Jag är också tveksam till använda dom för bränslepumpar pga fördröjningen.


Jag hade börjat resignera och lade en beställning på maxxecu PWM modul för 2580 sek. Men då tipsade Mattias på sävar motor som jag brukar handla av om Solid state relän. Alltså halvledarelän, dom kan PWM styras

på conrad.se hittade jag en passade variant. 40 A och gjort för likspänning. kvalitet och bara 150sek. köpte 2 så även bränslepumpen får en.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 253



Vad använder du för att styra PWM-modulen? Jag kopplade förbi modulen när jag monterade e46 fläkt på min e30, men det hade varit smutt att kunna använda styrningen.

_________________


BMW e30 v8
Citera
KTM-Mike
Småland
Här sen Mar 2010
Inlägg: 4



Tar det i något annat förutom bromsskölden om man utelämnar den där 5mm spacern ?

Tänkte på bromsbackarna till handbromsen t.ex.

Höjden på skivorna skiljer bara ca 3mm om jag räknat rätt (60mm vs 63mm).

Antar att det var mest för att få oken centrerade över skivorna där ?

/Micke

_________________
Michael Åkesson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2656


Trådstartare
Re:

baumgardt skrev:
Vad använder du för att styra PWM-modulen? Jag kopplade förbi modulen när jag monterade e46 fläkt på min e30, men det hade varit smutt att kunna använda styrningen.
Jag använde en GPO(general purpose output) utgång på maxxecu. Konfad som pwm och GPO är 12V.

KTM-Mike skrev:
Tar det i något annat förutom bromsskölden om man utelämnar den där 5mm spacern ?
Tänkte på bromsbackarna till handbromsen t.ex.
Höjden på skivorna skiljer bara ca 3mm om jag räknat rätt (60mm vs 63mm).
Antar att det var mest för att få oken centrerade över skivorna där ?
/Micke

jo, spacers behövs. handbromsbackarna tar i annars. Är det offset du menar med 60/63mm ?Det går nog sätta brickor för justera ur/in tbromsoken också.

Jag har monterat tilbaka diffen. Och en höger e46 M3 drivaxel passade fint rakt av. Nu är allt mekaniska klart. Bara ABS sensorerna och lite styrelektronik som återstår koppla in.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
KTM-Mike
Småland
Här sen Mar 2010
Inlägg: 4



Ok. Själva backarna som tar i då.

Sliter man bort backarna och hela mekanismen så går det fritt då ?

Pillar med en E46 också som behöver lite större bromsar...

_________________
Michael Åkesson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46
429 besök senaste veckan (127825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande