| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
BMW 328i cab -96
|
31 besök idag (11865 totalt) |
|
Re:
Fan vad kul! Gjorde ju bakflygeln & takbågen på Giulian och håller med, riktigt läskigt första gången.. Men det funkar, iaf på omlackade ytor som du säger. Bra jobbat!! Skitsnyggt.. |
||
|
Hej Johan
Kul läsning. Jag har haft exakt en sådan 328 med original M-sport i samma blå färg så jag vet vilken fantastisk bil du har skaffat Körde den ända upp till Lofoten och tillbaka en sommar, vilket är en minnsevärd resa.
Vilket hästjobb du lägger ner, men det ger ju resultat Ett tips som jag använt på e36/e46 m-sport stolar. Jag bytte plats sittdynorna och ryggstöden (även om det inte funkar på ryggstsöd av fällbar modell). På så vis får man "helt nytt" oslitet läder på förarens instegssida o vice versa. Kan låta konstigt men tycker det varit ett lyft och ger ny slitstark yta. Hittade en gammal lite kul bild jag tog på min kärra
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
|
Nu har jag äntligen kommit igång med uppdateringarna inför bilsäsongen -26!
Först lite småfix. Trädetaljerna inne i bilen ska bort! Rätt mycket pyssel för att demontera mittkonsolen, men den måste bort för att kunna byta trädekoren. På samma sätt måste även handskfacket monteras isär för att komma åt och byta dekorbiten där..
Förebild från i somras
Rejält stökigt, men jag passade på att fortsätta städjobbet, rengöra knappar ordentligt, osv
Prydligt! Gillar det här betydligt bättre!
Pricken över i, ny kort växelspak. Me like! Dags att fortsätta där tiden tog slut förra vintern. Bakvagnen! Tanken var att skruva bort del för del men jag lyckades inte pressa ur drivaxlarna ur spindlarna. Dessutom gick en skruv mellan drivaxel och diff av. Då bestämde jag mig för att sänka ner hela bakvagnen i ett paket istället. Handbromskablarna har rostat ihop med spindlarna så de kapades av.
Börja släppa på allt
Temat med den här bilen fortsätter, massor av grus överallt! Bakvagnen är nog den del av bilen som är hårdast åtgången, i alla fall visuellt. Subframe och länkarmar är rostiga och ser rätt trötta ut.
Jag har inget lyftbord eller liknande så lyften användes istället. Sänkte ner bilen på golvet och satte domkraften under som mothåll. Släppte på de fyra skruvarna till subframe och lyfte sedan bilen igen. Bakvagnen blev kvar på golvet.
Klart! Gick smidigare än väntat.
Diffen och subframe täckta med en tjockt lager fint grus.
Muttra isär allt. Rostiga skruvar och mycket grus
Sådär, bara drivaxlarna kvar men jag får ta med dem till jobbet och låna lite stöddigare prylar att pressa ut dem med.
Under gruset var det inte så illa ändå.
Subframe ser även den lite bättre ut när det värsta gruset är borttvättat. Behöver dock gå på med maskin och slipa bort rost. Tanken var att pulverlackera men då bussningarna ser riktigt fräscha ut, tighta och helt utan sprickor, har jag bestämt mig för att låta dem vara och penselmåla subframe istället.
Dags att lyfta ner bränsletanken. Det har varit planen att göra sedan i höstas så jag körde den riktigt tom innan avställning. Plasttanken väger inte många kg, så hyfsat enkel att hantera.
Say no more.
Jodå, ordning på grejerna igen! Men det vet ju alla, en bil är inte ren förrän man tvättat ovansidan av bränsletanken...
Bränsleslangarna byttes förra vintern.
Bara att riva av plåstret och skrubba sista biten av karossen. Skitgöra i dubbel bemärkelse!
Men även här blev det rent och fint. Karossen är i makalöst fint skick! Helt rostfri!
Avluftningstanken och bränslepåfyllningsröret bortplockat för översyn bakom. Ingen rost där heller! Även framvagnen har skruvats isär igen. Vill passa på att snygga till även främre länkarmar, spindlar och subframe.
Köpte ett motorok på Biltema
Smidigt att kunna skruva bort subframe och länkarmar och låta motorn hänga kvar i rätt position
Styrväxeln har tvättats ren
Kylslingan till servostyrningen har läckt lite. Ny beställdes i somras men var restnoterad och levererades först nu i vinter. Monterad och klar! Tidigare i veckan kördes M-paketet (stötfångare fram och bak, sidokjolar), bakluckan och frontplåten (som njurarna sitter fast i) till en lackeringsfirma. Passade samtidigt på att lämna en kartong med småkonsoler, skruv, brickor och muttrar till Industrigalv i Gånghester utanför Borås för ytbehandling. Kommer bli kanonsnyggt med nylackerade subframes, länkarmar och spindlar ihop med skruvar och muttrar i nyskick.
Tre sidor med noteringar var respektive skruv ska sitta. Blir intressant att se om jag får ihop det tillslut... Egentligen borde allt ha blästrats först, men jag hoppas det blir fint nog ändå
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
|
Tack Janne! Det värmer!
Andra kallar mig knäpp som lägger så mycket tid och pengar på den gamle bilen...
Det har inte blivit så mycket garagetid som jag hoppats på men de gamla bussningarna i länkarmarna bak har pressats ut. Köpte en liten verkstadspress tidigare i vintras. Rätt kul att kunna fixa sådant själv!
Snart låg gamla hjullagret samt de gamla bussningarna på golvet...
Passade även på att slipa bort gjutskägg på de gjutna trailingarmarna. Började med Dremeln, men det gick fortare med slipskiva på vinkelslipen. och sedan finlira med Dremeln.
Främre spindlar isärplockade. Riktigt mycket smuts/jord bakom bromssköldarna.
Kompletterade även garaget med ett blästerskåp. Köpte en bänkmodell som kan lyftas undan då jag inte har plats för en att ha framme hela tiden. Nu blev det plötsligt roligare att snygga till de gamla rostiga bärarmarna...
Började att blåsa av diffkåpan. Det kräver ett särskilt blästermedel ("glaskulor") och lägre tryck.
Men det blev bra. Skulle gentligen vilja vattenblästra den också för perfekt resultat. Men det tar jag inte inför denna säsongen, nu är det fokus på att få ihop bilen igen.
Riktigt trötta konsoler! De små håller handbromskablarna och går inte längre att köpa nya. Med tanke på hur de såg ut var jag beredd på att tillverka något eget...
Men oj, så bra det blev!
Ett färdigt "paket" att lämna för att pulverlackeras! Främre spindlarna saknas på bild.
Skruvarna som ytbehandlats är hämtade. Blev löjligt snyggt, särskilt med tanke på att jag inte blästrade av dem innan utan bara borstade av det värsta med stålborste. Är man störd när man blir lycklig av sådant?
Slutligen har ett paket med hjullager, bussningar, handbromsvajers, servo-oljebehållare samt kylare, kylarlock och kylvätskenivågivare landat. Behöver klicka hem en en beställning till med bromssköldar och nya kylarslangar för att slutföra det här jobbet. Men nu är det rätt nära!
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
|
"Skruvarna som ytbehandlats är hämtade. Blev löjligt snyggt, särskilt med tanke på att jag inte blästrade av dem innan utan bara borstade av det värsta med stålborste. Är man störd när man blir lycklig av sådant?"
Du är fullkomligt normal i mina ögon! Blir sjukt bra det där! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
![]() |
Andra projekttrådar
BMW 328i cab -96
|
31 besök idag (11865 totalt) |