Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> Jag hade iaf tur med vädret?
<<   1, 2, 3 ... 124, 125, 126
1367 besök senaste veckan (725774 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

[quote="Marcus Gustafsson"]
stilldouble skrev:
Hmmm, efter så mycket trubbel och ras... Vore det inte lättare att hitta en annan motormodell, som inte är lika rasbenägen vid de effekter du vill ligga på, i ungefär samma viktklass?

Allt sagt i största välmening.

Om allt bara fungerar får vi "bara" njuta av race-rapportern, nu får vi både race-rapporter och lärande meckrapporter! (sagt med glimten i ögat)

Det kanske är den motorn som hållt längst av alla som varit i?
Cammo skrev:
Först byggde jag i min RB26 sen tidigare, sen en Porsche Cayenne V8 dubbelturbo och efter det en N54B30A med en Precision 6466 senare Garrett G40. Nu S55B30 med G40 och BMW Dubbelkopplings låda.
Citat:

Hur kul/intressant hade turbomatad LS3 varit?

Edit: Äsch, för långsam att svara. Trådskaparen är snabb med feedback!

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

[quote="Marcus Gustafsson"]
stilldouble skrev:
Hmmm, efter så mycket trubbel och ras... Vore det inte lättare att hitta en annan motormodell, som inte är lika rasbenägen vid de effekter du vill ligga på, i ungefär samma viktklass?

Om allt bara fungerar får vi "bara" njuta av race-rapportern, nu får vi både race-rapporter och lärande meckrapporter! (sagt med glimten i ögat)

Det kanske är den motorn som hållt längst av alla som varit i?
Cammo skrev:
Först byggde jag i min RB26 sen tidigare, sen en Porsche Cayenne V8 dubbelturbo och efter det en N54B30A med en Precision 6466 senare Garrett G40. Nu S55B30 med G40 och BMW Dubbelkopplings låda.
Citat:

Hur kul/intressant hade turbomatad LS3 varit?

det sjuka är att RBn höll bäst hittills. Den som är känd för att ta livet av sig... LS hade varit det smarta.

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007

Kan vi inte hitta någonting annat än en LS, som havererar på nya och mer intressanta sätt än BMW-motorn gör nu? Något där blocket spricker, eller där vevaxeln kroknar (bildligt och bokstavligt)?

Mer allvarligt; att bilen inte har bitmärken i huven och ett kofotstort hål genom bakrutan måste vara ett tecken på att du är en mer harmonisk människa än de flesta. Vanliga dödliga hade gett upp ett antal motorer tillbaka, jag kan bara vara avundsjuk! Men jag håller tummarna för att det ska sluta rasa så frekvent.

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Cammo skrev:
Eldh skrev:
Hahaha helt unik tråd som sagt, mkt underhållande. Lycka till därnere o glöm nu inte att ha olja på stickan

Har ju ingen sticka och har inte riktigt fått BSD givaren att funka. Måste ha gjort något fel med inkopplingen, för det funkade på N54an... Så jag brukar tömma och mäta mellan varje körtillfälle.

Är det en sån här du menar

Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

Du har kanske anledningen klar till varför det rasade, men jag ska ändå ta upp en grej.
Om du har EN sond och kör closed loop exempelvis, då kan en cylle gå galet.
Men sprutet korrigerar för detta så man ser aldrig felet.
De feta cyllarna släpper ut oförbränt som syret som pumpas ut av den dåliga cylindern förbränner, vilket kan vara helt omöjligt att se på lambdan.

En sond per cylle, eller åtminstone egt sensorer per cylle är till stor hjälp för att undvika knas.
Eller ha stenkoll på bränskekorrigeringen, för luften i Tyskland är inte magiskt bra så man ska tillåta lambakorrigeringen dra iväg, återigen om man kör closed loop.

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Cammo skrev:
Eldh skrev:
Hahaha helt unik tråd som sagt, mkt underhållande. Lycka till därnere o glöm nu inte att ha olja på stickan

Har ju ingen sticka och har inte riktigt fått BSD givaren att funka. Måste ha gjort något fel med inkopplingen, för det funkade på N54an... Så jag brukar tömma och mäta mellan varje körtillfälle.

Är det en sån här du menar

Japp.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Kadett4wd skrev:
Du har kanske anledningen klar till varför det rasade, men jag ska ändå ta upp en grej.
Om du har EN sond och kör closed loop exempelvis, då kan en cylle gå galet.
Men sprutet korrigerar för detta så man ser aldrig felet.
De feta cyllarna släpper ut oförbränt som syret som pumpas ut av den dåliga cylindern förbränner, vilket kan vara helt omöjligt att se på lambdan.

En sond per cylle, eller åtminstone egt sensorer per cylle är till stor hjälp för att undvika knas.
Eller ha stenkoll på bränskekorrigeringen, för luften i Tyskland är inte magiskt bra så man ska tillåta lambakorrigeringen dra iväg, återigen om man kör closed loop.

Jag en lambda, men 6st egt. Nu var det ju inget ras. Motorn fick för lite soppa och började misstända. Då avbröt jag tävlingen just för att jag inte ville köra sönder. Väl hemma så har jag hittat felet. Det var ju de små filtren i spridarna. Det är bekräftat och åtgärdat. Nu går motorn hur fint som helst igen, förutom att stift nr3 sen sade upp sig. Det har också fastnat lite. De här stiften har hela tiden gått trögt. Vet inte varför. Men något är lite knas med gängan. Standardstiften kan jag dra för hand till anslag. Dessa måste jag dra med verktyg hela tiden.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Himlar skrev:
Kan vi inte hitta någonting annat än en LS, som havererar på nya och mer intressanta sätt än BMW-motorn gör nu? Något där blocket spricker, eller där vevaxeln kroknar (bildligt och bokstavligt)?

Mer allvarligt; att bilen inte har bitmärken i huven och ett kofotstort hål genom bakrutan måste vara ett tecken på att du är en mer harmonisk människa än de flesta. Vanliga dödliga hade gett upp ett antal motorer tillbaka, jag kan bara vara avundsjuk! Men jag håller tummarna för att det ska sluta rasa så frekvent.

Har du träffat mitt ex? Jag har redan vunnit VM i tålamod. Så detta är en baggis.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 3
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Re:

Cammo skrev:
stilldouble skrev:

Du är smart du. jag har funderar i dessa banor en hel del. Men andra får den ju att hålla, dock med DI kvar. Det kan inte vara omöjligt och nu har jag kommit så långt. Hade inte jag missat spridarfiltren så hade den nog gått kanon hela tävlingen. Det är ju nya pumpar och nya ledningar i hela soppa systemet. Så jag borde ju så klart ha kollat detta tidigare. Fast jag har ju varit så insnöad på mitt tändproblem, så jag har missat det. En kille till i teamet hade varit bra...

Jag funderade på S85, men den är tyngre. Jag funderade på S65 men då hade jag kastat så mycket pengar på denna. Tärningen är kastad lite.

Så jag kommer fortsätta ett tag till. Jag vill gärna komma imål, men som du säger. Det smartaste hade ju varit att ta något som nån annan redan fått att funka. Jag är nog lite dum i huvudet ändå...

Om du känner dig lite extra dum senare har jag hört att sanningen endast finns i triangulär form

Porsche 944 -84
Citera 3
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Fan vad kul läsning, även om plotten har en seg utgång. Hur många upplevelser som helst att t.ex. klistra in på Tinder. Och bucklorna kommer väl! Next time!

stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Re:

Cammo skrev:
stilldouble skrev:

Jag har funderar i dessa banor en hel del. Men andra får den ju att hålla, dock med DI kvar.

Greppade inte det från början, varför du ville bli av med direktinsprutningen? Liksom, vad var poängen? Är det omöjligt att nu backa tillbaka till det koncept som andra fått att funka med denna motor, med DI?

Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

MelvinL skrev:

Om du känner dig lite extra dum senare har jag hört att sanningen endast finns i triangulär form

Haha!

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Cammo skrev:
stilldouble skrev:

Jag har funderar i dessa banor en hel del. Men andra får den ju att hålla, dock med DI kvar.

Greppade inte det från början, varför du ville bli av med direktinsprutningen? Liksom, vad var poängen? Är det omöjligt att nu backa tillbaka till det koncept som andra fått att funka med denna motor, med DI?

Ja, det är omöjligt. Anledningen är att jag inte kör oem styrsystem. MaxxECU Har inte stöd för DI. Vad jag vet är det bara Motec och Syvecs som har.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Cammo skrev:
stilldouble skrev:
Cammo skrev:

Ja, det är omöjligt. Anledningen är att jag inte kör oem styrsystem. MaxxECU Har inte stöd för DI. Vad jag vet är det bara Motec och Syvecs som har.

Jag har för mig att Emtron också klarar av det, men det ligger ju också i det översta pris området....
man kan väl säga att dom är top of the line.

Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Pris är en sak... Att jag är sponsrad av Maxx är en helt annan

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 1
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Förstår att tanken på att byta styrsystem är uteslutet.

En helt annan tanke: finns möjlighet att köra bilen mer under lättare belastning och "lära/logga" mera för att förstå mer och djupare om vad som händer? ...Innan det blir fara för nytt ras?

Murphy har ju en förmåga att dyka upp där man minst anar det. Det finns en annan möjlighet till problemen som varit: flera "mini-murphy" som samverkar och tillsammans ställer till det.
Vad jag menar: vilka möjligheter finns att systematiskt utesluta delsystem för delsystem, vid relativt ofarliga belastningar, för att hitta möjliga mini-Murphys?

Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:

En helt annan tanke: finns möjlighet att köra bilen mer under lättare belastning och "lära/logga" mera för att förstå mer och djupare om vad som händer? ...Innan det blir fara för nytt ras?

Murphy har ju en förmåga att dyka upp där man minst anar det. Det finns en annan möjlighet till problemen som varit: flera "mini-murphy" som samverkar och tillsammans ställer till det.
Vad jag menar: vilka möjligheter finns att systematiskt utesluta delsystem för delsystem, vid relativt ofarliga belastningar, för att hitta möjliga mini-Murphys?

Mini-Murphy!
Jo det finns. Det är ju precis det vi har gjort nu under sensommaren i rullande landsväg. Så felet är ju löst. Det var ju spolarna i kombination med utsticken på tändstift.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Re:

Cammo skrev:
stilldouble skrev:

Mini-Murphy!
Jo det finns. Det är ju precis det vi har gjort nu under sensommaren i rullande landsväg. Så felet är ju löst. Det var ju spolarna i kombination med utsticken på tändstift.

Vi håller alla tummarna att inte någon fler mini-murphy lyckats med konststycket att uppnå svart bälte av fjärde graden i den ädla konsten av ultra-professionell kurragömma, i just din bil...

Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Cammo skrev:
stilldouble skrev:
Cammo skrev:
stilldouble skrev:

ECU Master har en DI modul nu också.

Om någon kan är det väl du som kan övertala Nathaniel att lägga till DI

Skönt att du endå hittar saker när det strular och inte bara måste famla i mörker.

Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Jo, jag har pratat med Natte om det där med DI. Det han brukar säga är att tajmingen är jobbig. Det är så exakt och därför kräver så mycket programmering. Han KAN göra det, men har inte tid... Så sa han till mig.

Det brukar betyda att det kommer sen i alla fall när han gör det "bara för att" Men som det ser ut nu ligger energin på växellådor istället. Men mini-Murphy har fått sparken. Så nu är motorn ok.

Grejjen är ju att det är så jefla gott morr i skiten när den går. Det är en fantastiskt fin motor att köra. Annars hade jag nog gett upp för länge sedan. Jag och Öhman brukar skoja om att det i håller på med är ett starkare beroende än heroin. Känslan när man ger sig ut ur depån med något man byggt är så stark att det inte går att jämföra med något annat... Jag har ju inte provat heroin, men det verkar vara dyrare än racerbilar till och med, så jag hoppar den.

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera 1
Peter Öhman
Agunnaryd
Här sen Feb 2011

Re:

Cammo skrev:
Jo, jag har pratat med Natte om det där med DI. Det han brukar säga är att tajmingen är jobbig. Det är så exakt och därför kräver så mycket programmering. Han KAN göra det, men har inte tid... Så sa han till mig.

Det brukar betyda att det kommer sen i alla fall när han gör det "bara för att" Men som det ser ut nu ligger energin på växellådor istället. Men mini-Murphy har fått sparken. Så nu är motorn ok.

Grejjen är ju att det är så jefla gott morr i skiten när den går. Det är en fantastiskt fin motor att köra. Annars hade jag nog gett upp för länge sedan. Jag och Öhman brukar skoja om att det i håller på med är ett starkare beroende än heroin. Känslan när man ger sig ut ur depån med något man byggt är så stark att det inte går att jämföra med något annat... Jag har ju inte provat heroin, men det verkar vara dyrare än racerbilar till och med, så jag hoppar den.

Säker på att heroin är dyrare än racerbilar? Denna säsongen hade det nog varit billigare med heroin för oss båda... MEN vi ska inte forska i det ämnet för det slutar inte bra.. Med racerbilar har vi i alla fall en chans att det slutar bra...

BMW Z4GTR DCT-> Jag hade iaf tur med vädret?
<<   1, 2, 3 ... 124, 125, 126
1367 besök senaste veckan (725774 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande