| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio -16
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 403 besök senaste veckan (18709 totalt) |
|
Re:
Som du skriver, tvärt om vore mer logiskt... Jösses vilken trögflytande sirap de har hält i lådan! måste generera enorma mängder värme för att köra 140 där? en kall dag måste det ta en bra stund för att få den lättflytande? Finns inga "kit" för växelådskylning så du kan ha 75-85 eller lägre i lådan? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Exakt! Lådan är iofs ratad till max 600Nm precis som motorn i original, så den ligger ju på gränsen. Inget trim här!
Kylning finns faktiskt, bara sett rören så osäker på vilken av kylarna det är Har iaf mailat ZF för att gå till botten med det.
Bellsen till originalskivorna finns ju men de tänkte jag spara på hyllan, sen behövs inte lika stora skivor i stål, samma ytterdiameter men större innerdiameter alltså Dåliga bromsar har jag fått allergi mot Men det är sant att jag inte pushat denna på bana än, när det var dags gick den i limp-home (Gelleråsen).
|
||
|
Re:
_________________ Lars Tersmeden Corvette C5 & C7 |
||
|
Verkligen
Det var ett av alla små skäl till bilvalet, men just ikväll behövdes bara ett vanligt elschema o multimeter.
Finns ingen felkod heller. Verkar som om själva panelen m rattarna gett sig. Kopplas den bort funkar allt som det var inställt på innan. Med den inkopplad är det jord vid säkringen... och startas bilen går säkringen direkt.
|
||
|
Panel från en Giulia Q 2022 testinstallerad - funkar!
Sen testades Royal Purple växellådsolja istället - men utan några större miltal innan avställning är det svårt att avgöra ev. förbättring. Få se i vår! Fick svar från ZF (svenska Knutsson) att de rekommenderar Castrol BOT 338 eller BOT 207. Precis som i Bmw. Alfa eller ZF - vem ska man lita på? Den stora skillnaden förutom viskositeten är lastmärkningen GL5 mot GL4 i Castrololjorna. Hade Alfa svårt att få lådorna att hålla? Och specade upp oljan på eget bevåg helt enkelt?
Bagaget fick lite kärlek.
Varningstriangel & hållare som saknades innan + extra velourmatta i bra kvalle från Kovva i Holland. Lite ljudisolering & sparar slitage.
Sen saknades "anti-skrammel" gummi-bottnarna i dörrarna, fanns beg på Ebay.
Innan avställning hann jag fixa den enda lilla P-bucklan på hela bilen, en skarp liten rackare i botten av förardörren. Krävdes att jag demonterade innerdörren kvällen innan så han kom åt. Vill verkligen rekommendera Pontus på Ditec i Gbg som trollade bort 100% av bucklan!
Inzoomat:
I veckan anlände en stor kartong m dyrbart innehåll från Kina.
Slog till på några fler bilder från Ringen, det dyker ju upp nya hela tiden.. Tre från samma gäng i samma bild - Emil i sin Megane RS, Hugo i sin snabba E46 M3 & jag. Missar apex som Peter mkt riktigt påpekade
Bestämde mig för att testa NLS systemet... Irriterad som jag blev i somras på rev-hanget vid snabba växlingar på bana. NLS - No Lift Shift finns inte beskrivet i varken instruktionsboken eller på någon officiell hemsida.
Efter att gått med i tyska klubben på Fejjan fick jag lite kött på benen om hur det funkar, sålts fler manuella där. I läge Dynamic och Race håller man gasen stumt i botten så klipper bilen tändning & gasspjäll blixtsnabbt när man kopplar ur. Finns tydligen på andra bilar med, hade gått mig förbi. Bra förklarat vid 5:10 här: Till slut var jag tvungen att testa. Detta är allra första gången, satte bara mobilen på rec. Läskigt, det går ju tvärtemot allt ens bilhjärna lärt sig.. Men helvete vad grymt det funkar!!
Ser fram emot bansäsongen 26!
|
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio -16
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 403 besök senaste veckan (18709 totalt) |