| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio -16
|
18 besök idag (20475 totalt) |
|
Re:
Som du skriver, tvärt om vore mer logiskt... Jösses vilken trögflytande sirap de har hält i lådan! måste generera enorma mängder värme för att köra 140 där? en kall dag måste det ta en bra stund för att få den lättflytande? Finns inga "kit" för växelådskylning så du kan ha 75-85 eller lägre i lådan? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Exakt! Lådan är iofs ratad till max 600Nm precis som motorn i original, så den ligger ju på gränsen. Inget trim här!
Kylning finns faktiskt, bara sett rören så osäker på vilken av kylarna det är Har iaf mailat ZF för att gå till botten med det.
Bellsen till originalskivorna finns ju men de tänkte jag spara på hyllan, sen behövs inte lika stora skivor i stål, samma ytterdiameter men större innerdiameter alltså Dåliga bromsar har jag fått allergi mot Men det är sant att jag inte pushat denna på bana än, när det var dags gick den i limp-home (Gelleråsen).
|
||
|
Re:
_________________ Lars Tersmeden Corvette C5 & C7 |
||
|
Verkligen
Det var ett av alla små skäl till bilvalet, men just ikväll behövdes bara ett vanligt elschema o multimeter.
Finns ingen felkod heller. Verkar som om själva panelen m rattarna gett sig. Kopplas den bort funkar allt som det var inställt på innan. Med den inkopplad är det jord vid säkringen... och startas bilen går säkringen direkt.
|
||
|
Panel från en 2022 provinstallerad - funkar!
Testade Royal Purple växellådsolja istället - men utan några större miltal innan avställning är det svårt att avgöra ev. förbättring. Få se i vår! Fick svar från ZF (svenska Knutsson) att de rekommenderar Castrol BOT 338 eller BOT 207. Precis som i Bmw. Alfa eller ZF - vem ska man lita på? Hade Alfa svårt att få lådorna att hålla? Och specade upp oljan på eget bevåg helt enkelt?
Bagaget fick lite kärlek.
Varningstriangel & hållare som saknades innan + extra velourmatta i bra kvalle från Kovva i Holland. Lite ljudisolering & sparar slitage.
Sen saknades "anti-skrammel" gummi-bottnarna i dörrarna, fanns beg på Ebay.
Innan avställning hann jag fixa den enda lilla P-bucklan på hela bilen, en skarp liten rackare i botten av förardörren. Krävdes att jag demonterade innerdörren kvällen innan så han kom åt, det tog halva kvällen. Vill verkligen rekommendera Pontus på Ditec i Gbg som trollade bort 100% av bucklan!
Inzoomat, här ser den jättestor ut:
Borta!
I veckan anlände en stor kartong m dyrbart innehåll från Kina.
Slog till på några fler bilder från Ringen, det dyker ju upp nya hela tiden.. Tre från samma gäng i samma bild - Emil i sin Megane RS, Hugo i sin snabba E46 M3 & jag. Missar apex som Peter mkt riktigt påpekade
Bestämde mig för att testa NLS systemet... Irriterad som jag blev i somras på rev-hanget vid snabba växlingar på bana. NLS - No Lift Shift finns inte beskrivet i varken instruktionsboken eller någon officiell hemsida.
Efter att gått med i tyska klubben på Fejjan fick jag lite kött på benen om hur det funkar, sålts fler manuella där. I läge Dynamic och Race håller man gasen stumt i botten så klipper bilen tändning & gasspjäll blixtsnabbt när man kopplar ur. Finns tydligen på andra bilar med, hade gått mig förbi. Bra förklarat vid 5:10 här: Till slut var jag tvungen att testa. Detta är allra första gången, satte bara mobilen på rec. Läskigt, det går ju tvärtemot allt ens bilhjärna lärt sig.. Men helvete vad grymt det funkar!!
Ser fram emot bansäsongen 26!
|
||
|
Förlängde kabeln som orsakade felkoden på Gelleråsen.
För kort på alla tidiga bilar tydligen. Rätt mjuka motorfästen (pga komfort) som i extremfall sträcker kabeln o orsakar ett millisekunds glapp till vä laddtrycksventil.
Plus nytt hölje & korrekt kontaktmanschett, hittade på en tysk elsajt.
Nu är kärran avställd sen ett tag men hann med en liten grundservice, borde gjorts från början såklart. Man ska inte lita på kvitton...
Under filterbox o insug hittar jag lite lappar som om det är en förseriebil...
Filtret sitter lättåtkomligt under luftfilterboxen. 7 liter olja! Nej, den drar inte en droppe.
14mm magnetisk tändstifthylsa krävs.. Alla 6 stift väl åtkomliga om man böjer upp båda insugen.
Ordentligt slitna, senaste servicekvittot ljuger helt klart. Hade små misständningar på kallstart - inte så konstigt.. Helt borta nu! Blir spännande att provköra i vår.
Alltid hatat plastkåpor och Giulians med fejk-insugen (m dubbelhäftande tejp) är inte kul - det enda minuset på hela bilen i mina ögon, designmässigt. Enda funktionen den har är lite ljuddämpning mot tickande spridare, troligen. (de påklistrade kolfiberbitarna från Koshi här hjälpte inte mkt heller)
Tar man bort den blir det bättre men fortf plastigt..
Hittade en kolfiberbox + rör på en firma i USA & spårade tillverkaren till Kina ('Jagrow') & beställde direkt.
Tillverkningen tog en månad efter beställning men sen var de även hjälpsamma med att hålla tullavgift till ett minimum osv, min första positiva dialog med någon från Kina.
Helt ok hantverk men mkt efterarbete för att passa perfekt, två fästen satt upponed osv. Inte gratis heller. Bara 2.5kg lättare men iaf snyggare i mina ögon, "borde varit original". Möjligen även lite mer ljud?
|
||
|
Trodde först du skulle hala fram en ny kåpa som såg ut som en Busso...
Måla texten vit kanske? Var det inte fel matta i den där också? Du får maila Alfa och fråga hur tidig den är egentligen.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Blir den här bilen till salu någon gång?
Alltid gillat dina trådar. Sånt otroligt öga för detaljer! Inte OEM+, snarare OEMpro Kolfiberboxen blev ju fin! Bra uppdatering! |
||
|
Oj tack för goda hejarop!
Tack Anders!
Hej Tommy, detta är adressen men enklast är nog att söka på Jagrow på Alibaba.
ANHUI JAGROW AUTO PARTS CO.,LTD Add:No.1669 of Xiyou Rd ,Hi-Tech Zone,230088,Hefei,China Tel:+86 551 65579403
Haha eller hur Ett rektangulärt alu-plenum i mitten bara...
Emblemet hade jag innan, kromad metall så det fäster dåligt med vitt. Den är tillverkad juni -16 så inte supertidig, de började tillverkas i mars tror jag. Förproduktionen var väl 2015.
Medföljer BMC-filter men det är inte torrt så det är till salu!
|
||
|
Kommunikationen hölls på chatten på Alibaba & på Whatsapp efter betalning. Funkade bra!
|
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio -16
|
18 besök idag (20475 totalt) |

