| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
|
<< 1, 2, 3 ... 527, 528, 529 69 besök idag (2647474 totalt) |
|
Den jag köpte ska klara mäta upp till 400 ampere likström.
Så jag vill se om den överhuvudtaget kunde mäta några få ampere och blev förbluffad av resultatet när jag mätte 4A batteri laddaren när det laddade mitt batteri.
Nu har jag ju inte kontroll mätt att laddaren verkligen ger 4ampere osv. men trodde ändå inte den kunde mäta så få ampere och visa det på displayen med denna typ av ampere mätare för likström där kabeln bara ligger löst igenom den stora mät ringen. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Hålet i mät sensorn var väldigt stort så satte skumgummi runt plastslangen som sitter utanpå + kabeln så att givaren sitter stilla men mjukt så den inte skakar sönder..
Detta blev bästa stället direkt nedanför generatorn där den sitter lite skyddad osv.
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Re:
4 ampere e ganska myvket. Å den ser ju ut att vara skalerad för hela ampere på skärmen. Vi mäter mA med tångamperemeter på jobbet _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
|
Visst mäter en tångamperemeter just magnetfältet runt en kabel och sedan gör reverse engineering för att lista ut hur stor ström som krävs för att ge det magnetfältet?
Ingen aning om gummiploppen verkligen är helt transparent mot magnetfält, men det känns som det kan finnas risk att ut du inför ett mätfel? _________________ Magnus Falk |
||||
|
Re:
Inte helt omöjligt . Man bör testa . Men det ör ju enkelt. Bara att koppla in ett mätinstrument i serie å se så displayen visar samma som fluken _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
|
Du missar poängen och det är att den är en ALIEXPRESS mätare som jag räknade med fel visning eller att den inte ens kunde visa låga värden.. speciellt eftersom det fanns olika modeller där den enklaste bara klarar max 50A och jag tog den som är för 400A så tänkte att den då nog får problem med mätning av få ampere.
mA har jag ju inte heller någon nytta av i detta fallet. Nu skriver dom: Achieve accurate readings with ±1% error for currents ranging from 50A to 400A. och det kanske stämmer. Current resolution :0.2A Voltage resolution : 0.1V Men man blir nu sugen på att köpa en till och ha som test där jag flyttar runt den och ser tex vad drar el-servot vid bankörning, el-fläktarna eller hur mycket in och ut laddas batteriet med osv.. Klicka för större bilder!
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Re:
Bara ledande material kan skärma magnetfält och för statiska i princip bara järn och järnlegeringar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
_________________ Magnus Falk |
||||
|
Re:
hade fortfarande testat den mot en seriekopplad "riktigt mätare" för att se så den stämmer. eftersom den nu är en ALiXpress _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
|
Jag är mest nyfiken på varför det är intressant med hur många ampere som går ut ur generatorn?
Så länge spänningen hålls till vad regulatorn är satt till, säg 14.4v så finns det muskler i generatorn. Givetvis förutsatt att det är bra tilltagna kablar med låg resistans till batteriet. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
|
Re:
Några sidor tidigare i tråden så har han problem med att systemspänningen sjunker, det är därför det är intressant att veta om generatorn går på knäna eller inte. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Precis, för er som glömt så pratade vi om mina generator problem på sidorna 516-522
Sen visade jag filmer på att volten sjönk på banan på sid 524 med en gammal generator som fungerat förut och som i testbänk efteråt visar att den ger 105A när den är varm som jag skrev om på sid 527 och idéerna var att den måste vara för klen.. Och som en annan skrev: ATT MÄTA ÄR ATT VETA Så det jag visar nu är installation och fix av det jag köpt som en kraftigare moderna generator som får både temp och ampere mätning för att inte samma problem ska hända igen och för kontroll hur många ampere bilen faktiskt drar.. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Re:
Att mäta utan att veta att man mäter rätt är dock att inte veta . Så en kalibreringsmätning hade jag gjort alla dar i veckan . Särskilt när du har den skaleringen på den _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
|
Jag tycker att 4 ampere låter rimligt för testet som gjordes på batteriladdaren, rimligare än 0.4A.
Men jag håller med hade varit enkelt att verifiera med en vanlig multimeter. Men jag tror att även med mätfel så får man en indikation vad som händer under körning, speciellt med värme. Har själv en bil med en generator som slutar leverera ström när den blir för varm, har inte koll på om den tappar spänning i förhållande till värme eller om den bara stänger av tvärt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Ja punkten tänkte jag inte på, jag såg bara 4:an och tänkte att det stämmer med 4ampere, men om den nu visar 0.4A så blev det ju plötsligt en sådan fel visning jag misstänkte den kunde ha vid låga ampere..
Så det blir att höra om någon har en tång för likström jag kan låna och testa med, men viktigast är ju att den visar hyfsat rätt runt 100A. Men tester ska göras.... Vanlig multimeter brukar ju bara klara upp till 10A i serie, men visst kan ju testa det med laddaren, men när generatorn laddar så behövs ju en mätare som klarar minst 100A Dom tång ampere mätare jag vet vänner har är gamla modeller som bara klarar växelström. Biltema har en för 549kr Clas-Ohlson för 599kr https://www.biltema.se/verktyg/matve https://www.clasohlson.com/se/Digita _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Re:
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
|
Jag har Biltemas (eller dess föregångare, den har gula detaljer istället för röda) och den visade väldigt nära 5 A när jag testade den på min Ctekladdare som ska ge 5 A laddström.
_________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
|
Om du är intresserad av att kalibrera eller kontrollera strömmätaren så har jag några tips.
1. En strömmätare av denna typ använder mäter magnetfält. Alltså kan du dra igenom samma kabel genom mätaren flera gånger för att mäta en högre ström. 10A * 10 varv , så mäter du 10x10 =100A 2. Ett enkelt sätt att få en justerbar men konstant DC ström är att använda ett justerbart labb AC/DC powersupply (CV/CC). Där du helt enkelt kortsluter med en kabel mellan + och - och låter den gå igenom din strömmätare x antal gånger och låter powersupplyt strömbegränsa (CC). 3. Som strömreferens kan du koppla en bra multimeter ställd på strömmätning i serie. De brukar kunna mäta upp till 20A beroende på typ, vilket även en bra passande banankabel klarar ett tag. _________________ Freddie Tydal |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
|
<< 1, 2, 3 ... 527, 528, 529 69 besök idag (2647474 totalt) |

