| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
|
<< 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 172 besök idag (40287 totalt) |
|
Tack för glada hejarop
Har jobbat vidare. Lyckades göra ett kilspår efter konstens alla regler, en fräs/pelarborr fick agera kipphyvel. Sen helsvets av remhjul och lite färg.
Var lite lat och ritade upp flänsar som jag fick tillverkade i Polen, 650kr var det väl värt.
Kompressorn hamnar ganska långt fram, så får leda in allt i 1ans runner.
Eftersom insuget frästes i två "steg" så kunde jag måtta in var kompressorn skulle vara och sen kapa flänsen som jag hade gjort för lång. På så sätt så blir kompressorn parallell mot veven.
Tog inte bilder under jobbets gång men klippte till lite plåtar och gjorde en låda som sydde ihop allt.
Köpte en VW spännrulle, men hjulet (i plast) var för smalt så svarvade till ett nytt.
Gjorde två hål och gängade i toppen när man ändå höll på.
Provmonterat, verkar bli som tänkt får nog göra en ny/vinkla om utloppet från termostaten bara så remmen går fritt.
Sen det som kan stjälpa hela projektet.. tänkte svetsa om kompressorn också för att bulta förgasaren ovanpå. "Insuget" går ju i en sväng neråt, hade ju blivit en återvändsgränd där det bara samlats bensin om jag bara pluggat igen öppningarna. Så planen är väl att kapa bort allt överflödigt. Problemet är väl att det är precis vid dom bakre lagerlägena som jag kommer behöva svetsa.. så kanske blir skevt och skiter sig helt och hållet men men det visar sig, ingen minns en fegis!
|
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
|
<< 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 172 besök idag (40287 totalt) |