| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
|
84 besök senaste veckan (43595 totalt) |
|
Tack för glada hejarop
Har jobbat vidare. Lyckades göra ett kilspår efter konstens alla regler, en fräs/pelarborr fick agera kipphyvel. Sen helsvets av remhjul och lite färg.
Var lite lat och ritade upp flänsar som jag fick tillverkade i Polen, 650kr var det väl värt.
Kompressorn hamnar ganska långt fram, så får leda in allt i 1ans runner.
Eftersom insuget frästes i två "steg" så kunde jag måtta in var kompressorn skulle vara och sen kapa flänsen som jag hade gjort för lång. På så sätt så blir kompressorn parallell mot veven.
Tog inte bilder under jobbets gång men klippte till lite plåtar och gjorde en låda som sydde ihop allt.
Köpte en VW spännrulle, men hjulet (i plast) var för smalt så svarvade till ett nytt.
Gjorde två hål och gängade i toppen när man ändå höll på.
Provmonterat, verkar bli som tänkt får nog göra en ny/vinkla om utloppet från termostaten bara så remmen går fritt.
Sen det som kan stjälpa hela projektet.. tänkte svetsa om kompressorn också för att bulta förgasaren ovanpå. "Insuget" går ju i en sväng neråt, hade ju blivit en återvändsgränd där det bara samlats bensin om jag bara pluggat igen öppningarna. Så planen är väl att kapa bort allt överflödigt. Problemet är väl att det är precis vid dom bakre lagerlägena som jag kommer behöva svetsa.. så kanske blir skevt och skiter sig helt och hållet men men det visar sig, ingen minns en fegis!
|
||
|
Du är inte dum du! Tack för idén.
Det verkar gå ganska bra, blev m3 skruv. Får skaffa 90-böjar och sy ihop flänsarna med. Hoppas m3-skruvarna orkar bära hela förgasarens vikt?
|
||
|
nu tänkte jag iofs att fräsa längs ytterkanten på kompressorhuset så skruven hamnar i kylfläns ytan.. men visst då blir det onödig volym på lådan.. så lager stubbarna sticker ut/ in i insuget ..kan vara smidigt om insugs adaptern är demonterbar så man svetsar den lös. planar av och återmonterar.
plattan kan ju vara heltäckande över gaveln men själva insugsrören fästa i ovankant och över runt lager stubbarna.. om du förstår min dåliga beskrivning... _________________ Michael Thulesius |
||
|
Hehe okej, ja det finns väl många sätt att lösa allt på, men nu blev det så här!
Lite mer svetsat och fräst. Tenderar att bara köra på när jag grejar så dåligt med bilder under arbetets gång, ni får använda fantasin
Kommer sticka upp en liten bit genom huven.
|
||
|
Re:
Ha ha ha... det är nackdelen med byggtrådar! Jag har också den tendensen - gjorde en snabb sökning efter 80-tals Lotus på Blocket efter en uppdatering i en annan byggtråd
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
Re:
Gör det bara
Gjorde ett litet ryck igår. Loppade på en liten klack på fördelaren så jag halverade varvtalsutslaget. Satte den på den sidan så den redan är lite uppvriden, dvs den borde inte röra sig på låga varv. Får se hur det funkar i praktiken
Sen skruvade jag ihop kompressorn, putsade lite på insuget, knackade till lite packningar och monterade allt. Riktigt nöjd med hur det blev! Hade mätt med tejp förut och beställt en rem som var 1200mm, blev helt perfekt lång!
Nu behöver jag bara göra om termostatanslutningen så den går fritt från remmen, och ett fäste för gasvajer/länkage som jag kommer bygga upp ett fäste från ventilkåpan för. |
||
|
Re:
Hur in i helvete håll-käften überhäftigt megafett och old-school-supercoolt är inte det där då?!?! Massiv respekt.
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
|
Re:
Tack för glada tillrop
Ingen dum fråga, korta svaret: jag hade redan den förgasaren, den var gratis! En liggande hade inte varit dumt, men den hade nog behövt vara vinklad åt sidan. |
||
|
Vad kul
vad är planen?
Gjort klart det nya termostathuset, och gjort en utflyttare för kylfläkten
|
||
|
_________________ Daniel Wahlberg Projekt: Mittmotorkoja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1725931 |
||
|
vackert...
Tja jag funderar på om.. jag kan minska ner min skruvkompressor , för att använda på en luftkyld vw motor.. visste att det skulle bli tight. vill helst inte behöva kapa i fläkthuset till motor kylningen. problemet är längden.. försökte dra av remhjulet idag. skall försöka få bort det gamla och göra ett nytt där rem ytan sitter ofsett längre in mot kompressorn.. får se hur frontgaveln ser ut.. i bakkant är det nållager husen som är längd begränsningen. fundering att skruva och epoxi limma en gavel. och sätta insuget på sas ovansidan dvs motsatta sidan mot utblåset. med en hoj horisontel förgasare på ett custom insug typ "Harley davidson". motorn bryr sig inte om vad för förgasare som levererar bränsle blandningen. jag har en "1200 /34 hp" fd industrimotor som endast gått 15 timmar på ett elverk. så funderingen göra lite mer hp. sen är ju frågan hur man vet vilken utväxling man skall bör ha för att köra med ca 0.5 bar.ladd.. har större motorkoncept typ 1300 1500 1600 och 1915.(min dyrmotor) men just 34 hästarn är ju en helfrisk motor.. kanske kan få ut 50 hp i slutet
vet inte till vad men kanske till mitt 356 bygge.. är änså länge bara ett experiment. billigast möjligt.. _________________ Michael Thulesius |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
|
84 besök senaste veckan (43595 totalt) |

