| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
FIAT Panda 4x4
|
30 besök senaste veckan (6251 totalt) |
|
Re:
Då blir det en sväng förbi Bollebygd framöver Tackar i förskott!
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Re:
Nankang FT-9 finns i 14"... Lite högljudda kanske, men terrängförmåga har de! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30
|
||||
|
Re:
Tack för tipset men tyvärr för hög profil. Kommer ta i både här och var. Hjulhusen är riktigt korta tyvärr på Panda. Sitter 185/65 R14 på nu med ca 2 cm marginal till skärmkant fram och bak. Och som du nämner tror jag de blir rätt tröttsamma på asfalt som ändå bilen går på till 90% _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Pirelli Scorpion ATR verkar finnas i 175/70/14 och i 185/65/15. Tror jag satsar på 175/70/14 ev. Ska mäta om 15" får plats.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
|
Tack för tipset. Har precis tackat nej till fler plåtfälgar. Ska dock försöka hinna med att titta på en omgång alu Alfa 33 fälgar. Ska bara hitta lite tid...
||||
|
||||
|
Jag har en likadan Panda 4x4 169. Slängde in en plywood skiva och några plastbackar. Blev en liten micro camper.
https://rejsa.nu/im/user/18888/2025- _________________ Anders Malmqvist |
||||
|
Fick en tvåa på besiktningen för dålig spindelled så dags för Pandan att gå i ide visade det sig. Fick även en kommentar om troligtvis brusten bakfjäder vilket bekräftade det jag själv misstänkt men inte hittat. Och det blev till slut bevisat när jag plockade isär bakvagnen.
Upp i luften inne i ladan. Skönt att ÄNTLIGEN få stå inne och meka. Som vanligt när man mekar med en bil första gången tar allt tre gånger så lång tid när man ska lista ut just denna bilen och konstruktionens egenheter. Lite rostiga skruvar och muttrar men ingen som inte löstes med värme och lååånga spärrskaft. Inga avbrutna skruvar, än. Länkarmen vänster fram var mogen av flera skäl visade det sig. Även gummit var trött. Jag passade på att byta fjädrar och montera ett 2 cm lyftkit när jag ändå höll på. Upptäckte då att någon monterat för korta fjädrar i bilens tidigare liv. Det finns en uppsjö längder på eftermarknaden så det är inte helt enkelt att lista ut vad som är rätt. Vanliga Pandans fjädrar passar ju, men blir fel höjd.
Men bilen står fortfarande upphissad bak. Måste skruva isär mer för att få in de nya fjädrarna. Nackdelen med korta länkarmar och långa fjädrar. Svårt att få in skiten, trots bra fjäderspännare. Det kommer även åka dit en hasplåt (i plåt) för motor och bakdiff som jag köpte i våras. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
En inne. Höger bak kvar att knöla på plats.
Det är inte bara vägdamm i hjulhusen. Det finns rost under bilen också
||||
|
Så där. Andra sidan går alltid mycket snabbare när man lärt sig av misstagen från den första.
Med hela fjädrar i rätt längd och 20 mm höjning blir det helt plötsligt rejält med luft i hjulhusen. Hoppas nästan att det sätter sig en smula när man börjar köra. Man blir lite sugen på lite mer terrängbetonade däck, och spacers. Kan nog vara bra med (anti)stänklappar bak. Det står en rätt bra kaskad bakom bilen vid motorvägskörning. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Rock crawler? Hur var det nu, var det tufft att lyfta på innerhjulet?
Faktum är att den elektroniska "diffbromsen" funkar bra. Den kör fint upp på rätt rejäla hinder även med ett hjul i luften. Den använder ABS systemet och bromsar hjulet som spinner. Så man inte blir stående när den lättare på diagonalen.
||||
![]() |
Andra projekttrådar
FIAT Panda 4x4
|
30 besök senaste veckan (6251 totalt) |