Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47
224 besök idag (137573 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Ball!

Kort fråga: är Puch Dakotan on-steroids stummonterad?

Hej där,

Ja, motorn är stum-monterad. Det är så den sitter i både MC och snöskoter och det är så man brukar montera den i Super7a med.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Trådstartare
"Är Accusumpen öppen?" Den tanken är ett effektivt sätt att totalt förstöra all koncentration och fokus under ett kval-pass eller ett race-pass.

Ni förstår: Oljesystemet funkar som så att man fyller motorn med 4L + 2L olja. 4L för att det är vad motorn vill ha och 2L extra, för Accusumpen håller 2L extra olja. För att kolla oljenivån i motorn (som på R1an görs i genom att titta efter nivån i ett litet runt fönster) måste man alltså varva upp motorn lite lagom ett par sekunder, så Accusumpen fylls. Då mätaren säger att den är fullt trycksatt stänger man ventilen. Sedan kan man stänga av motorn och kolla oljenivån.

Och oavsett HUR säker man (och som vanligt så menar jag inte "man" utan "Torkel") ÄR på att man (Torkel) ÖPPNADE Accusumpen igen innan start, så kan just den tanken dyka upp i kraniet då man är lite nervös i Line-Up. Lösningen är att utesluta alla tvivel och en form av kontroll från förarplatsen.

Det finns elektroniska ventiler för detta, men jag har haft sönder två stycken och är inte jättesugen på att köpa en tredje. Alltså kombinerades en gammal växelwire med ett överblivet handtag från sonens fyrhjuling till en mekanisk spak som jag kan lägga handen på och konstatera "Jodå, den ÄR öppen".

Kablaget till tändspolarna har snyggats till och en liten hållare svetsats ihop för att hålla dem på plats.

Gaswiren var en slags tillfällig lösning som tydligen fått fortsätta hänga med i mååånga år. Jag byggde en bättre styrning till den och satte dit en ny.

GMAB
Ordsmedjan
Citera 4
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004

Accusumpskontrollen av taktil karaktär var ju genial.
Inte bara se utan känna att allt är OK lugnar ju kroppen.

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47
224 besök idag (137573 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande