| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Opel Ascona 1980
|
67 besök senaste veckan (914 totalt) |
|
Opel Ascona 1980
Cortinan såld till ny entusiastisk ägare sen några månader tillbaka och garaget ekade tomt. Klurade ett tag på lämplig ersättare och bestämde mig för att gå tillbaka till mina rötter, nämligen Opel från 70/80-talet. Efter lite letande blev jag erbjuden en bil som föll mig i smaken och som den här tråden ska handla om. Bilen i fråga är då en 2-dörrars Ascona B från 1980, utrustad med 2-liters CIH-motor med förgasare, ATS-fälgar skodda med knubbiga 205/60R13 däck. Den har gått på Gotland större delen av sitt liv innan jag köpte den av en herre i Vårgårda som tagit över den till fastlandet, aldrig svetsad eller omlackad och relativt orörd överlag. Han köpte den med tanken att bygga rallybil men hade inte hjärta att slakta den och letade rätt på ett lämpligare objekt istället. Mina planer då? Ganska simpelt, fixa det som måste fixas och göra den lite mindre gubbig. Har redan börjat så sakteliga med att demontera dragkroken, montera ratt från GT/E och just nu står den på pallbockar för montering av sänkningsfjädrar och Bilstein
Innan våren så är tanken att jag även ska montera ett 2-tumssystem och en Weber 36/36 DCD som står på hyllan så jag blir av med spektaklet till förgasare som sitter originalmonterat. Egentligen skulle man väl ha blaskat på lite färg på länkarmar och bytt lite bussningar men det kan komma senare tänker jag
_________________ Mikko Isotalo Opel Ascona 1980 |
||
|
Jäklar vad snygg, från en tid då Opel betydde någonting.
Men varför göra den mindre gubbig? Det är ju att beröva den sin Opel-själ!
|
||
|
Väldigt trevlig modell det där. Är hatthyllan hel? 6x9 trevägshögtalare var nästan obligatoriskt back in the days.
Jag började som 18-åring med en Manta A 1.9 SR, inhandlad av en trevlig herre i Borås med lättare alkoholproblematik. Hade inte sagt nej till en Ascona A/B som glassbil idag. Svårt att hitta vettiga numera. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
|
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
|
Tack för den positiva responsen
Angående hatthyllan så är den hel, bara utrustad med ett par högtalare av lådtyp som står där för att kunna lyssna på kassetten med dansbandsmusik som satt i radion när jag köpte bilen
_________________ Mikko Isotalo Opel Ascona 1980 |
||
|
Gjorde klart fjäder- och dämparbytet fram idag, tar bakvagnen imorgon tänker jag.
Viss skillnad på originalfjädern och den nya. Utlovad sänkning var 40mm, resultat i verkligheten 32mm så det tar jag som att allt är rätt och riktigt. Blev i alla fall helt perfekt höjd nu enligt min smak. Slänger in en bild på motorrummet också. Den skarpsynte noterar att jag dekaltrimmat batteriet, gjorde säkert +5hk. _________________ Mikko Isotalo Opel Ascona 1980 |
||
|
|
||
|
Re:
Helt klart vettig, även om det finns lite tråkigheter som tids nog måste åtgärdas. Men man känner sig hemma med en Opel igen. _________________ Mikko Isotalo Opel Ascona 1980 |
||
|
Nya fjädrar och dämpare bak monterat.
Slutresultatet blev ca 30mm lägre bak än innan. Är väldigt nöjd med nya höjden på bilen och glad att jag valde 40mm sänkningsfjädrar och inte 60mm. _________________ Mikko Isotalo Opel Ascona 1980 |
||
![]() |
Andra projekttrådar
Opel Ascona 1980
|
67 besök senaste veckan (914 totalt) |