Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S 2007 - SVKG Sprint #4 + Ring Knutstorp
<<   1, 2
98 besök idag (3533 totalt)
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Det här var nog den mest naturliga utvecklingen i någons bilägande jag har sett. Klart du ska ha en Exige S
Så rätt på så många sätt!

Hur fungerade det med registrering/försäkring på vägen hem? Härligt att kunna köra lite omvägar lagligt och gärna med mer än bara trafikförsäkring.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

På bilden med bilen under skylten ser den verkligen pytteliten ut! Du som, liksom jag, ändå är ganska reslig. Sitter man fortfarande bra i dessa? Jag har liknande önskemål i en bil (inte för stor, lätt, rätt ljud och bra körkänsla/feedback från bilen) och har periodvis starkt övervägt att skaffa något mer "färdigt" istället för att slita i garaget med gammalt "skräp" och då bl a tittat på just Exige S2. Största farhågan jag haft då har varit just om jag får plats

Mats Karlsson skrev:
Grattis till bilen, igen!
Det lockar allt lite med kompressor men inget av kitten till ND:n verkar ha det rätta ylande ljudet.

Vill du ha ylande, titta på en Magnum powers MPX kompressor, förvisso M90 men en för "stor" kompressor fungerar i regel bättre än en som hellre är åt det mindre hållet

https://www.youtube.com/watch?v=52oFUK3htxc

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Grattis till trevlig bil! Gillar dom skarpt... låter som både touring- och sport-paket? Även utan det tidigare är de helt ok på långfärd, om man har hörselskydd...

Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

thumbs up thumbs up
Tack för alla för glada tillrop och kommentarer!
Ja detta kanske inte var det mest otippade steget, men ändå ett för mig vågat steg när jag hade en 'såpass komplett och bra bil' samtidigt som det var en vågad affär med dagens mått mätt...

Skall passa på att svara på några specifika kommentarer och frågor med!

N Wiberg skrev:
Oj vilken härlig läsning! Känslan av att plocka upp en ny bil och samtidigt dessutom befinna sig på så fina platser måste varit oslagbar!
Just Lotus Exige S tilltalar mig verkligen. Nån gång när M3an fått vandra vidare så kanske...

Ja känslan av att plocka upp en ny bil och vara på vackra platser är inte fel, här vill jag verkligen ge ett tips till alla som skall köpa en bil utomlands - gör något skoj av det! Kör inte bara direkt hem utan lägg på några dagar och gör det minnesvärt på riktigt på ett bra sätt! Ha inte minnet av 140 mil sträckkörning bara, utan upplev saker!

En Exige S kanske är komplementet till M3an annars som är så perfekt?

Wärhner skrev:
Grattis! skall bli intressant att höra vad du tycker om bilen efter en säsong i konbanan.
Framförallt intressant att höra hur de är på greppgränsen, har fått känslan av att de kan vara rätt svåra att balansera?

Just denna modellen har varit med på villhöverlistan flera år men tror jag fegat ur pga komforten (bristen) då man blivit bekväm med åldern.

Det har jag redan testat lite, både konbana och bana! Skall uppdatera med det strax.
Spontant kan jag säga att den inte är alls så lynnig som många säger, samtidigt var S1an ett under i balans som gick att vifta på baken med (vilket flera här har provat och kan intyga), så verkligen ingen svårkör bil - men inte frontmotorsnäll!

Jens L skrev:
Snyggt! Grattis.

Och Europa resor med sportbil är något jag står bakom.

Skall bli kul att se hur den känns i konbana. Var den en sån här Falk hade? Den fick jag sitta i en gång. Mycket racerbil är det!

Tack Jens!
Dina resor med 911orna har alltid inspirerat, kul att få testa samma sak!
STämmer bra, detta är en sådan Falk hade fast lite mer civiliserad, Falk hade en Cup med ännu lite mer motorsportgrejer som Accusump etc.

Klingan75 skrev:
Grattis! Detta var precis vad du behövde, att bli ännu snabbare!

Nu har du chansen att bli snabbast i C!

JonasS skrev:
Grattis till en fantastisk bil

Jag har nu haft min i snart 12 år och det är fortfarande den bil jag upplevt mest körglädje i

Tack! En sån kommentar gör mig glad, då har jag nog inte gjort ett så dumt val ändå!

Janne J skrev:
Grattis till en fin bil, ser fram mot att få provköra den!

Nästa gång du ska köpa en bil på kontinenten anmäler jag mig som medryttare, verkar väldigt trevligt

Självklart ska du provköra och utvärdera! Säg till om du är sugen redan innan avställning!
Håller det i huvudet ang medryttare, det är inte fel att åka mer och uppleva massa fina platser och god mat & dryck heller!
Inte så att du behöver en bruksis vi kan hämta på kontinenten?

Daniel Engström skrev:
Vilken bil. Vilken läsning.

Nu får jag återigen ågren för att jag inte köpte den där toxic gröna Exige 190 jag var och provkörde för säkert 25 år sen.

Den känslan är trist... därför jag passade på nu!
En Exige 190 för 25 år sedan, vilket monster det måste ha varit!

Eldh skrev:
Kul läsning, blir ännu roligare att se den lajv!

You bet! Och provköra ska du!

Victor. skrev:

Hur fungerade det med registrering/försäkring på vägen hem? Härligt att kunna köra lite omvägar lagligt och gärna med mer än bara trafikförsäkring.

Jättebra fråga, det var en av mina stora frågor med.
Både IF och LF har försäkringar där man kan välja trafik, halv eller helförsäkring direkt från första stund utomlands och upp till 1 månad. LF kräver att man har hemförsäkringen där, det gör inte IF - så jag tog IF och det var väldigt smidigt.
3000kr tog de för 1 månad helförsäkring för en oreggad bil med värde upp till 1.5 msek, så med det i bakhuvudet var det lätt att njuta av resan! Rekommenderas starkt!

Nästa steg att fundera på är när man är hemma i Sverige!
Importförsäkringen gäller max 30 dagar och när jag hämtade min bil var handläggningstiden för ursprungskontroll ca 6-8 veckor, alltså markant längre! Här skulle bilen varit oförsäkrad i mer än halva tiden vilket jag inte var sugen på, men då fanns en ypperlig lösning via Bilsport & MC där jag kunde garageförsäkra bilen i Sverige (ej giltig under hemresan) så att bilen var försäkrad mot stöld, brand eller skador vid förvaring eller transport (ej körning). Perfekt för att ha den försäkrad ända tills svensk reggning var klar!
Så IF eller LF för hemfärd och sedan Bilsport MC tills reggning. Efter reggning har man alla val, som vanligt thumbs up

Cassius skrev:
På bilden med bilen under skylten ser den verkligen pytteliten ut! Du som, liksom jag, ändå är ganska reslig. Sitter man fortfarande bra i dessa? Jag har liknande önskemål i en bil (inte för stor, lätt, rätt ljud och bra körkänsla/feedback från bilen) och har periodvis starkt övervägt att skaffa något mer "färdigt" istället för att slita i garaget med gammalt "skräp" och då bl a tittat på just Exige S2. Största farhågan jag haft då har varit just om jag får plats

Bra tanke att gå på något färdigt ibland, jag har insett att för mig så är det en väldigt bra kombination av sportbil men ändå användbarhet som gör att jag kör oftast - senast igår till jobbet i novemberregnet (Som Guns n Roses sjöng om).
Jag får plats, även med hjälm! Det som avgör mycket är var du har längden fördelad samt en ren vane-övning om att gå i och ur bilen.
Denna T-shirt finns att köpa av en anledning:

Jag är 1.93 lång, vill du prova så hör av dig så kan vi ta en tur vid passande tillfälle!

Mats Karlsson skrev:
Grattis till bilen, igen!
Det lockar allt lite med kompressor men inget av kitten till ND:n verkar ha det rätta ylande ljudet.

Kompressor....!

Ragnar skrev:
Grattis till trevlig bil! Gillar dom skarpt... låter som både touring- och sport-paket? Även utan det tidigare är de helt ok på långfärd, om man har hörselskydd...

Tack! Stämmer bra det, både Touring och Sportpaket på denna!
Så utökad ljudisolering (mattor under stolar, på brandvägg samt klädd hardtop), AC, dubbla oljekylare, Probax skalstolar med 4p bälten etc.
För mig en väldigt komplett och perfekt bil, bibehållet lastutrymme med när det inte är någon Accusump (men får nog bli ett Morosotråg framöver istället).
Sen 4 kolvsbromsarna som vi pratade om i våras också när detta var aktuellt - tack för bollning och tips under processen Ragnar

Lite aktiv körning har jag också hunnit med, skall skriva ikapp om det så fort som möjligt för att hamna i nutid!

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004

Att ta sig ut ur en Lotus.
Speedstersidan i England hade en köpguide och där nämnde de att om du köpt bilen för att se cool ut och imponera på dina kompisar skall du se till att du aldrig behöver kliva ur den medan de ser på.

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera 1
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Lite sen på bollen... men grattis och vad kul! Den ser bra ut i vitt, den gula Porschen på en av bilderna ser väldigt stor ut i jämförelse fastän den står längst bort i raden av alla Lotusarna. Och tack för den trevliga berättelsen. Det är mycket lampor fram på bilen, lyser det upp bra på natten (vi nördar kör ju gärna även då)?

Stockholm
Här sen Nov 2020

Grattis!!

Saknar min Elise S2 med lagom mods... Ca 185hk och massor med känsla.

Bose QC 35or gjorde underverk för långresor. Satt grymt bra i stolarna, så när man filtrerade bort vägljudet vart det kanon:)

Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

blixten skrev:
Det är mycket lampor fram på bilen, lyser det upp bra på natten (vi nördar kör ju gärna även då)?

Det är det, lite roligt för varje lampa sitter separat. Så Positionsljus, halvljus, helljus, blinkers och extraljus. Voila, 5 per sida!
Det är faktiskt rätt OK ljus, men skall uppgradera till ännu bättre väldigt snart... För som du säger, vi nördar kör gärna även när det är mörkt, regnigt och varför inte kallt med?! thumbs up Bilar är byggda för att användas

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Sprintrace!
En bra sak var att kort inpå hemresan med bilen så var det dags för Sprint #4 med SVKG, en Augustikörning i värmen på Vårgårda! Extra bra var att detta var så pass nära inpå hämtningen av bilen att försäkringen fortfarande var gällande.

Därför blev det riktigt enkelt att välja bil till Sprinten - Jag tog bägge

Gammal vs ny.

Även o Elisen är charmig så syns det här tydlig skillnad både i "stil" och storlek. Inte så stor skillnad egentligen, men visuellt.

Hur var körningen?
Jo innan Sprint #4 så tänkte jag "vad skall jag med Elisen till? Nu har jag väl en perfekt bil?", men då jag skulle få hjälp av Chriss Rice att köra upp den blå så passade jag på att åka och tanka upp den innan. Jag kom nog bara 500 meter innan jag insåg "Det där! Det där är vad som är oslagbart med Elisen! Total glädje redan från låg fart".
Det är spännande hur stor skillnad det gör mellan 750 och 920kg eller vad bilarna väger utan förare. Exigen är lättstyrd, men Elisens nätthet är oslagbar på 50 väg.

Chriss summerade skillnaden (och likheten) mellan Exige och Elise väldigt bra efter att han kört bägge bilarna både på gata och konbana bra: Elise är "less is more", Exige är "more is more".
Säger en del, även om man tänker att grunden 'egentligen är mer eller mindre samma'.

Men nu var det inte 50 väg vi skulle köra!

Flera Lotusar och bilar byggda av Lotus på plats, för att inte tala om alla andra roliga bilar!

Så hur var konbana i Exigen?
Som de säger på julafton strax efter kl 15, vad vore en bal på slottet? Den kan vara dötrist och långtråkig och alldeles, alldeles underbar!
Mest makalösa var kontrollen tillsammans med kraften! Att ha dubbla effekten mot den blå och ändå få ner den (varm asfalt, A052or och ställbar TC, för att inte glömma ABS!) var oväntat - men oväntat kul!
Absolut bäst och roligast var S-partiet mellan landningsbanorna, ett parti där man kommer antingen med höga varv på tvåan och växlar till 3an mitt i S:et eller kör på vrid på 3an och bara matar på och går till varvstopp 3an (alt snabb växling till 4an) genom snabbpartiet ed 3 koner innan det är dags för full broms och 180 vändning.
Det var här det otroliga upplevdes! Att kunna mata på verkligen FULLT genom S:et med grepp, låta bilen sjunga ut till nästan 8000 rpm på 3an innan det var dags för full broms (med 4 kanals motorsportkodad ABS) för att sedan bara vrida på ratten och ge fullt igen på tvåan utan hjulspinn men däremot med vinande kompressor. Dra på trissor, detta är inget jag är van vid - men definitivt kan vänja mig vid
Här åkte Claes Haglund med 2 eller om det var 3 varv och hans skratt och reaktion sa allt "Det där är tusan helt sjukt" vill jag minnas att han sa - jag kan bara hålla med

Bra bromsar med ABS - det gör det lätt att spara lite tid i konbanan!

För att inte förstöra något i toppstriden i Klass A så valde jag att köra utanför tävling för dagen, även under pseudonym för att vara "diskret", här är lite tider att jämföra med toppen i A, min tid med Exigen och sen tiden med min Elise.
Jag tror att jag kan få lite fart på den här bilen med lite träning

Klass A
Daniel Strigård
Caterham CSR (R-däck)  75,96      76,07      76,42      75,69      75,93      75,09                       Snitt 76,39
Per Landfors
Porsche 911 (991)      80,08      78,68      77,46      76,18      77,36                               Snitt 76,77   
Jonathan Nilforsen
Opel Speedster Turbo   81,27      80,18      79,18      79,85      77,91      77,39      77,69      77,86          Snitt 77,54   
The Stig
Lotus Exige S (R-däck)     77,69      76,74      76,29      78,91      76,46      74,89      75,41            Snitt 76,15   
Klass C
Fredrik Boivie
Lotus Elise S1     78,85      77,30      77,40      76,78                                      Snitt: 77,04   

Kanske inte ser ut som så stor skillnad mellan Elise och Exige, men utan rdäckstillägg (som med hög sannolikhet försvinner 2026!) så är det nästan prick 2 sekunder, redan på första körningen!
Det är en makalös bil till att mata på!

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Kan bara hålla med. Elise S1 med öppen bakdiff är oslagbar för känsla i lågfart, speciellt i turn-in. Exige S2 med kompressor och LSD är dock sjukt mycket mer effektiv i medelhög hastighet i konbana - det går att ladda något djävulskt

Älvängen
Här sen Sep 2005

....men utan rdäckstillägg (som med hög sannolikhet försvinner 2026!

Det där har vi väntat på i många år thumbs up
Grattis till riktigt fin och giftig bil

-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Missat helt din tråd. Underbart, jag var med familjen i Dinant i juli.

Ser fram emot att se bilen IRL

Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ragnar skrev:
Kan bara hålla med. Elise S1 med öppen bakdiff är oslagbar för känsla i lågfart, speciellt i turn-in. Exige S2 med kompressor och LSD är dock sjukt mycket mer effektiv i medelhög hastighet i konbana - det går att ladda något djävulskt

+1
Djävulskt är ordet!
Vet inte om min bil har LSD, den borde inte ha men då den är uppgraderad till 240 spec i övrigt så finns det en liten liten möjlighet att så är fallet, för det greppar lite för bra nu för att den inte skulle ha det. Måste mäta lite!

camarogbg skrev:
....men utan rdäckstillägg (som med hög sannolikhet försvinner 2026!

Det där har vi väntat på i många år thumbs up
Grattis till riktigt fin och giftig bil

Tusen tack!

Till slut så blir reglerna bättre även där! (Eller om alla däck har blivit bättre så det spelat ut sin roll mer nu).
Får vi se dig tillbaka 2026 nu då?
RS 1800 skrev:
Missat helt din tråd. Underbart, jag var med familjen i Dinant i juli.

Ser fram emot att se bilen IRL

Självklart ska du både se och provköra den!
Dinant var riktigt fint, körde igenom där! thumbs up

Kul-tur
Kul-tur är också kultur, i alla fall för oss som gillar när det svänger!
När jag ändå hade en nedräkning i antal dagar som jag fick köra bilen i Sverige på gula skyltar så gällde det att passa på, ibland specifika turer eller som här, en taktiskt omväg på väg hem från jobbet! thumbs up

Trevlig standard-omväg på väg från jobbet

Knutstorp

Nu var tiden för bilen att köras lagligt på svenska vägar över för denna gång, så fram med trailern. Ännu en fördel med dessa bilar är vikten, den är låg så även enkelt att traila!

Denna gången gick det ner till Knutstorp för den årliga höst-träffen med SVKG.
(att huven/fronten är lite gul är PPF:en som blivit gammal och gulnat, men den skall bort i vinter)

Som alltid med Glennkorv, track-walk och reflektioner över motorrum kvällen innan körningen.
Som kolla här, en E30 med separata spjällhus, kolfiberbox och massa annat. Tänk att en sån bil bara dyker upp på Sprint #4 och blir taggad och hänger på till Knutstorp, underbart!

På denna träff skulle jag både testa bilen men även hjälpa till med arrangemanget, både generellt men även specifikt som instruktör och coach.
Tror jag körde nästan bort mot 10 bilar under dagen och åkte säkert med i en handfull till - helt klart en av de mest varierade och roliga dagarna på bana på länge!

Variationen är verkligen SVKG's charm, enda saken som inte varierar är glädjen och humöret - den är alltid på topp!
En ny rolig bekantskap var denna bil och dess ägare, en Aston Martin med 15.000 mil på mätaren och fortfarande originaldämpare!

Nästan lika imponerad som att åka med Samson första gången i hans fina lågmilade blev jag denna gång, fast imponerad över hur bra bilen är efter även många mil! Körsättet fick anpassas, mjukare 'ballongspår' köras för att inte bilen skulle bryta ut i power-oversteer så fort man skulle ut ur en kurva, men trots gatdäck och allt original så var 1.10 tider inget problem under coaching. Dessa bilar är bra!
Till er som är rädda att använda era bilar för att milen ökar, släpp den tanken och njut av bilarna istället som denna ägare! Underbart att de används!

Stämningsbilder

Hur gick Exigen? Hur var den att köra?
Nästan samma upplevelse som i konbanan på Vårgårda uppenbarade sig, det är galet vad det knuffar på för att 'bara' vara strax över 200hk med dagens mått mätt, men vad allt lirar och harmoniserar!
Viss försiktighet hade jag denna dag, första gången på bana med fortfarande oreggad bil, ingen idé att pressa helt fullt utan mest känna på bilen i 95-97% tempo (för min del).

Rakan matar på bra! Känslan att snabbväxla vid nästna 8000 varv när kompressorn tjuter och nästa växel bara matar på lika rejält är nytt för mig, eller snarare så är det som när jag hade sjuan - fast nu med en bil runtom!
När rakan tar slut är det ännu en gång skönt med bromsarna, 4 kolvsoken levererar även om de gula EBC som satt på vid köpet nu visade sig gå lite varmare än vanligt, men de funkade bra!
Bromsvätskan hade jag bytt inför denna körning till RBF600 så det var inga problem thumbs up

RBF600 är alltid bra inför körning!

Partiet från ambulansutfarten upp mot NKG är en härlig del av banan med sånt flyt, lätt broms på toppen innan gradvis ökad gas bort till vänstern upp mot Idioten. Här märks det att det finns effekt jämfört med Elisen!

Nä det var helt enkelt lättkört och skoj, denna dag med test slutade för egen del med 1.08:83 som bäst, med teoretiskt bästa på 1.08:66. Körningen är alltså konsekvent, men generellt på samma trygga nivå. Mer tid finns att kapa - men då vill jag vara mer van vid bilen!
Oavsett vilken så var det sjukt kul att köra, det är en helt annan upplevelse än den blå! Nu är bana riktigt roligt igen med

En krigare pustar ut efter dagen, allt bara levererade och fungerade!
Det enda som var lite slitet var däcken, men de var bra nog för att reggas och besiktiga med några veckor senare i alla fall, däremot så tittade besiktningsmannen lite nyfiket på hur de såg ut och jag fick säga "senast bilen kördes var en heldag på Knutstorp, därför de ser ut som det gör" och besiktningsteknikern bara log till svar.

Så på 1 månad från hemkomst så hann jag ändå med några arrangerade Kul-turer, rätt mycket vardagskörning men även både en konbana och en banträff. Vilken början på ägandet!

Edit:
Kul att kolla loggar, här är bästa varv med Exigen jämfört med förra årets bästa varv med Elisen på rdäck (205/245 V70A).
Även om jag inte är snabbast av förare så ser man skillnad i hur det går att köra bilarna 😁 tydligt iaf på loggen för den vita är att jag behöver köra in mig på bilen för att inte få platåer mellan gas och broms

10 blås snabbare mest överallt, även på väg upp mot idioten!

Citera 1
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

En underbar bil! thumbs up

Kan lägga till några kommentarer om bilen efter jag fått prova den lite, även på Knutstorp (tack Fredrik )

Väldigt kul bil att köra, och lättkörd! Man får väldigt bra feedback, samtidigt som det känns utmanande att använda den till max, vilket jag inte klarade Påminner lite om din sista sjua med det att chassiet rör sig, dock bara positivt. Det är inte helstumt, utan den låga vikten gör att chassiet får arbeta. Tunga bilar blir alltid så styva för att kompensera/kontrollera för massa och lastväxlingar. Kommer bli intressant att känna hur den beter sig med nya dämpare! thumbs up

Jag tycker att effekten är lagom, bra balans i förhållande till chassiet. Alla bilar saknar ju alltid 100hk, dock kände jag att Elisen saknade 300 Exigen för mig är det kompletta paketet ur denna serie bilar.

Stort grattis till en fantastisk bil! En riktig sportbil utan kompromisser på bästa sätt. Att en bil kan vara så kul att köra! thumbs up

Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007

Citera 2
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002

Trevlig läsning och grattis till nya bilen! Verkar som den redan levererar körglädje i stora lass. thumbs up

Lotus Exige S 2007 - SVKG Sprint #4 + Ring Knutstorp
<<   1, 2
98 besök idag (3533 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande