| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Homegrown Garage -02
|
656 besök senaste veckan (1285 totalt) |
|
Homegrown Garage -02
Hängt här sedan 19 Mar 2003så det känns som läge att starta en liten tråd. Intresset för bilar har alltid varit hög prioriterat i mitt liv. Inte tvätta, vaxa, stereo och extraljus, utan mer rensa, lätta, turbomata. För att sedan tävla i slalom. Det började med BMW-02 från körkort 10-15år tills första 911an 2003 efter det så blev Porsche i fokus. Nu på senare år så har även gamla Renaulter blivit kul. Jag är en samlare så de flesta av bilarna jag gillar eller gillat är kvar. Så istället ör att handla på blocket eller dylikt så har jag tittat runt i mina förråd och gömmor för ett snabbygge. En 02a som gått med turbo för tiotalet år sedan blev kandidaten då den har många bra delar redan monterat. Den blev ståendes efter att jag skjutit toppackningen och troligen ett ringland. Plockade in sex M10 motorer som förvarats på pall utomhus under pressening alldeles för många år. In med dem i värmen och utvärdera lämplig kandidat. Alla motorer gick runt men bara en var förgasarmotor med -02 tråg Lite snabbfix med brytartändningen så fanns det gnista några dropppar bensin i fugger så rappade den igång på garagegolvet
En kandidat , hämtar lite provisriskt avgasrör att sticka ut under garagedörren fixar soppadunk, nu går den att provatarta på riktigt och den verkar fungera oroväckande bra 👍
[/img]
_________________ Stefan Söderstedt |
||
|
Alltid bra att kunna hämta på hyllan,
Projektet fortlöper i sakta mak. Lastade Satt ett 3" system på bilen sen turbo versionen samt 5-växlad od låda, så växellåda, avgas grenrör etc plockades bort och ett spagettirör som suttit ihop med resterade avgassystem monterades. Efter lite lirkande med kranen och domkraft så trillade motor och låda ihop
Skruvkit snyggt förpackat sen senast så bara att skruva ihop. Lite pyssel var dwt sedan att få motorfästena på plats men efter lite lirkande ,skruvande och våld så löste sig även det. Hann även montera kylstemet men när det kom till avgassystemet så saknas det typ en halvmeter rör ( kom ihåg när jag låg under bilen att den aldrig mer skulle gå som sugis så hade jag modifierat lite i framkant, ja ja motorn sitter på plats iallafall och går att snurra med startmotorn
||
|
|
||
|
Re:
Kul att du gillar fransosen. Många bilar har fått walk of shame och åka lina efter the Beast. Finns en tråd om värstingen på ett engelskt forum. https://www.renault4.co.uk/forum/thr
||
![]() |
Andra projekttrådar
Homegrown Garage -02
|
656 besök senaste veckan (1285 totalt) |