| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Homegrown Garage -02
|
11 besök idag (2733 totalt) |
|
Homegrown Garage -02
Hängt här sedan 19 Mar 2003så det känns som läge att starta en liten tråd. Intresset för bilar har alltid varit hög prioriterat i mitt liv. Inte tvätta, vaxa, stereo och extraljus, utan mer rensa, lätta, turbomata. För att sedan tävla i slalom. Det började med BMW-02 från körkort 10-15år tills första 911an 2003 efter det så blev Porsche i fokus. Nu på senare år så har även gamla Renaulter blivit kul. Jag är en samlare så de flesta av bilarna jag gillar eller gillat är kvar. Så istället ör att handla på blocket eller dylikt så har jag tittat runt i mina förråd och gömmor för ett snabbygge. En 02a som gått med turbo för tiotalet år sedan blev kandidaten då den har många bra delar redan monterat. Den blev ståendes efter att jag skjutit toppackningen och troligen ett ringland. Plockade in sex M10 motorer som förvarats på pall utomhus under pressening alldeles för många år. In med dem i värmen och utvärdera lämplig kandidat. Alla motorer gick runt men bara en var förgasarmotor med -02 tråg Lite snabbfix med brytartändningen så fanns det gnista några dropppar bensin i fugger så rappade den igång på garagegolvet
En kandidat , hämtar lite provisriskt avgasrör att sticka ut under garagedörren fixar soppadunk, nu går den att provatarta på riktigt och den verkar fungera oroväckande bra 👍
[/img]
_________________ Stefan Söderstedt |
||
|
Alltid bra att kunna hämta på hyllan,
Projektet fortlöper i sakta mak. Lastade Satt ett 3" system på bilen sen turbo versionen samt 5-växlad od låda, så växellåda, avgas grenrör etc plockades bort och ett spagettirör som suttit ihop med resterade avgassystem monterades. Efter lite lirkande med kranen och domkraft så trillade motor och låda ihop
Skruvkit snyggt förpackat sen senast så bara att skruva ihop. Lite pyssel var dwt sedan att få motorfästena på plats men efter lite lirkande ,skruvande och våld så löste sig även det. Hann även montera kylstemet men när det kom till avgassystemet så saknas det typ en halvmeter rör ( kom ihåg när jag låg under bilen att den aldrig mer skulle gå som sugis så hade jag modifierat lite i framkant, ja ja motorn sitter på plats iallafall och går att snurra med startmotorn
||
|
|
||
|
Re:
Kul att du gillar fransosen. Många bilar har fått walk of shame och åka lina efter the Beast. Finns en tråd om värstingen på ett engelskt forum. https://www.renault4.co.uk/forum/thr
||
|
Som vanligt så tar allt längre tid än man fantiserade om.
Hur som haver, var målet att vid denna resa få motorn att starta upp i karossen. Två fräscha batterier och snapsflaskan redo (innehållandes bensin) så gjordes ett antal startförsök ni vet Njujujujujujujuuu, njujujujujuuu ingenting, ingen gnista nu när motorn sitter i kaross. Efter lite felsökande så visar det sig att matningen till tändspolen inte ger en endaste volt.
Resten av kvällen går åt till att försöka få fart på elsystemet i en bil som stått i åratal. Efter några timmars oxidbortagning på säkringar lamper etc etc så funger allt nästan bra. Glödlampa höger bak behöver bytas resten resten hoppade igång, även om det var skalman fart på torkare, ventilation och blinkers till en början. Drar en tjuv till tändspolen med 12V på bruten ström, lite snaps NjunjuBRAAAAAP funkar
Så elsystemets status: - Matning tändspole fungerar ej. - Säkringen till blinkers går när jag blinkar vänster ibland. - Kupefläkten låter krig (som om det ligger någon skruv nertappad där). Monterar kylare och slangar, fyller på vatten. Tar bort tankarmaturen och pumparmaturen och blir väldigt glad att jag inte bara fyllde på bensin och provstarta. Allt gummi som tidigare varit slang mellan pump och sil låg som någon seg stinkande massa i botten på tanken runt/på silen. Saknas ca 50cm avgassystem mellan header och främre dämparen (var bara 2 1/2" efter inspektion). Bränsle pumpen på motorn får suga soppa direkt ifrån dunk, tändspolen fulmatas med bruten 12V. Lite vitala delar i gas reglaget saknas så det blir att reglera direkt på fuggen. NjujujuBRAAAAAbrabraaaaaaaaaaaa, motorn går överaskande fint, fyller kylaren med vatten samtidigt som man justerar fugge och tändning Motorn går fint, kommer upp i temp och håller temp. Trots korsdrag i garaget (gångdörr och garageport i vardera ände) så blev det väl troligen överdos av sjuttiotalsavgaser så lika bra att göra kväller. Tanken får åka med hem för rengöring samt en lång lista på smått och gott som saknas eller behöver TLC.
||
|
Renault fyror har man hört en del lustiga historier om. T ex om en familj med två vuxna, tre barn och en St Bernad som gjorde Europa runt i fyra veckor. Finns nog inte många i den moderna världen som skulle ge sig på något sådant
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
R4-or är riktigt roliga bilar
Sen sist så ha det val kommit en halvmeter snö eller mer så jag har inte ens försökt ta mig till uppställningsgaraget. Senast jag var där var strax före jul. Kom tillbaka med nya krafter, rengjord tank, avgasrördelar i 2.5" (istället för 3" som jag trodde det var), labyrintsvarvade 2.5 avgasskarv (när dessa gjordes fanns inte V-band och jag hade hår), bensin, batterier, bromsvätska, glykol och vatten, ja ni vet vad som behövs för en uppstart. Fortsätter i princip där jag slutade monterar tank, lite nya soppaslangar, fyller upp bromsväskebehållaren dom var helt tom, men kopplingen fungerade ändå. Efter lite fix så fanns det bromsar också, lite väl bra då de var anliggande och behöver lite övertalning av polygrip för att släppa (troligen dåliga bromsslangar). Tänker jag startar upp motorn som lite inspiration innan jag fyller upp tanken och bygger sista avgasrörsbiten, den får suga soppa från dunk i motorrummet, lite snaps direkt i förgasarhalsen BRAPPBrapbrappaa hoppar igång och går fint fan va nice. låter den gå varm och jag kollar all el igen och saker och ting verkar fungera i större utsträckning.
När jag hyffsat nöjd kommer fram till att det nog är dags att fylla soppatanken för en provkörning så droppar det kylarvatten i alldeles för hög takt runt nedre kylarslangen, gamla och hårda slangar så tar bort den och tycker nog att den borde hålla tätt. moterar igen noggrann med slangklammerna men det läcker mera, samma procedur igen och kortar slangen ca 10mm för att få ny tätningsyta det läcker ändå mer. monterar loss alla slangar och plockar ur kylaren och kan konstatera att det läcker mellan nedre kylartank och cell paketet. Blir lite ridå när krafterna sinar så istället för att bygga klart avgassystem, fylla upp tanken och provköra så packade jag verktygen och åkte hem för att leta upp en alternativ kylare. Efter det så blev det en intensiv jobbperiod och en massa snö
Grovstädar med spackelspade innan det blir rengöring med bensin.
Gummit mellan pumpen och silen är det som låg så snyggt och kletigt i tanken, tankmatarens skvalpskyddsrör i aluminium interfererar med folkrace skvalpsskottet i tanken så armaturen får vara lite naken.
"Fräsch" kylare som beslutat sig för att läcka i skarven mellan kylarpaket/tank
Svarvad laburinttätning innan V-band gick att köpa i Sverige _________________ Stefan Söderstedt |
||
|
"Andersk
InläggSkrivet: 19 Jan 2026 11:14 Rubrik: Roliga projekt. Där jag bor just nu, snurrar runt tre R4or i bra skick, lack är billigt. Kul att du gillar mina galenskaper, patina är många års slit från solen som snabbt förstörs av en lack
Som vanligt har det inte varit helt stiltje i garagen, men däremot så har framstegen varit små. Mitt extraktorgrenrör har blivit taget av tidenstand så efter att monterats tre- fyra ggr fram och tillbaka så lossade en avgasfläns pga korrosion, då jag ändå måste göra anslut mellan avgassystem och kollektorn så fick det bli plan B. Blev original grenrör och byxrör som svetsades mot befintligt avgassystem Annan kylare har hittats och monterades, fyller med enbart vatten för att klargöra att den är tät, startar upp den med dunk i motorrummet, på med pluspolen, en fyllning av flottörhuset och vrider på nyckel, Njeenje Wrooomm bilen hoppar igång snällt så det blir till att öppna upp garage dörrarna för att få ut avgaserna. Kylaren är tät även efter varmkörning varför vattnet i kylsystemet byts mot glykolblandning. Fyller på soppa i den nyrengjorda tanken fixar fuel pickup och drar soppaslangar så att originalpumpen drar soppan så som BMW designade det från början, blev även ett slangfilter precis innan pumpen, Låter bilen gå på tomgång under tiden jag plockar ner den från pallbockarna, för nu ska det provköras
Lyckan blev dock kortvarig då tanken läckte i rask takt, under med ett uppsamlingskärl och ner med bakänden också. Jag ska fanimig provköra ändå jag har ju skottat för det.Efter lite lirkande så kom den lite bångstyriga (Kemppi diff (lite finare än Esab)) bilen ut ur garaget, efter en kortare provtur så är bilen körbar med en kraftigt läckande tank och massvis med småfel men nu har den gått säkert en km
Några fel avbockade nya kommer så nu är prio ett en tät tank
Efter en halvtimmes skottande av två dm blötsnö så var garage och ingången tillgängliga.
En liten snutt 2.5" saknas.
Min hemgjorda avgasfläns demonterad, så att ett skarvrör skrunna skruvas dit.
Ridå ena flänsen mot topper gick sönder strax under flänsens svets mot primärröret.
Fick bli nödlösning med original grenrör och stora byxröret som fick mynna i 2.5" röret.
Nice bilen går på tomgång efter att ha backar för egen maskin säkert tre meter.
"Nya" kylaren tät och glykolfylld.
Som jag nämnt så fanns det lite att önska vad gäller täthet på tanken så annan måste letas upp.
Massvis kvar att göra men bilen är provkörd och mycket är på G. _________________ Stefan Söderstedt |
||
![]() |
Andra projekttrådar
Homegrown Garage -02
|
11 besök idag (2733 totalt) |