| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Coupé -75
|
129 besök idag (11026 totalt) |
|
Kortning av Corvette C4 bakvagn är vanligt på Cobrareplikor. Vi på SFRO gjorde en del research och tester på det för ganska länge sedan. Original drivaxel är härdad efter svetsning, om man bara kapar och svetsar så sjunker hårdheten till ungefär hälften i den ände som man svetsat i.
Själva "bryggan" som klumpen är upphängd i får cirka 60% av hårdheten. Detta är något man kan vara medveten om, det "bästa" sättet att korta är att göra helt nya drivaxlar i stål och göra om infästningen till brygga/klump så man slipper svetsa. Nu rullar det rätt många bilar med dessa ändringar och det är ovanligt med haverier. Om drivaxeln brister så sitter hjulet kvar ändå (de längsgående stagen och toe-staget håller hjälpligt i spindeln) men bilen kommer förstås vilja svänga. Brottgränsen på svetsfogen (med rätt metod och tillsatsmaterial) bör vara runt 120-140 N/mm2. Vi räknade på en motor med runt 460 Nm och fordonsvikt på 1300 kg, då belastar man drivaxeln med runt 36 N/mm2 vid acceleration 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Ett ryck på grund av "tappad koppling" kan ge uppåt 67-70 N/mm2. Det är alltså en bit kvar tills man sliter sönder sakerna på det sättet. Däremot rekommenderar vi att man monterar brygga/klump på ett sätt så att den inte faller ned i backen om fästet går av. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Finns ju även en W8 som kanske kan va kul? Planvev så den kan låta gött
Tänker du C1 eller C2 front? Jag har en fin c1 huv liggande, inga skärmar dock
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Re:
W8 är ju en lite kul konstruktion också. Fast femma alltså...
Inte helt hundra avgjort än angående fronten, men det lutar helt klart åt C2. _________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||
|
C2 är ju klart enklare att hitta delar till. Finns en del på klienanziegen bl a. Kom ihåg å byta sandplåt till rätt modell också bara
är plåten för lyktorna dålig är det kanske lika bra att byta den till "rätt" med? Annars går det få dit allt ändå. Jag har gjort den omvända operationen och de gick då bra
Personligen är jag helt klart mer för C1, åtminstone kofångarna och listerna, men dom kanske du behåller och bara kör uppflyttade blinkers? (Med allt därtill som huv, skärmar, grill) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
|
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Coupé -75
|
129 besök idag (11026 totalt) |

