| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Coupé -75
|
1299 besök senaste veckan (11077 totalt) |
|
Kortning av Corvette C4 bakvagn är vanligt på Cobrareplikor. Vi på SFRO gjorde en del research och tester på det för ganska länge sedan. Original drivaxel är härdad efter svetsning, om man bara kapar och svetsar så sjunker hårdheten till ungefär hälften i den ände som man svetsat i.
Själva "bryggan" som klumpen är upphängd i får cirka 60% av hårdheten. Detta är något man kan vara medveten om, det "bästa" sättet att korta är att göra helt nya drivaxlar i stål och göra om infästningen till brygga/klump så man slipper svetsa. Nu rullar det rätt många bilar med dessa ändringar och det är ovanligt med haverier. Om drivaxeln brister så sitter hjulet kvar ändå (de längsgående stagen och toe-staget håller hjälpligt i spindeln) men bilen kommer förstås vilja svänga. Brottgränsen på svetsfogen (med rätt metod och tillsatsmaterial) bör vara runt 120-140 N/mm2. Vi räknade på en motor med runt 460 Nm och fordonsvikt på 1300 kg, då belastar man drivaxeln med runt 36 N/mm2 vid acceleration 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Ett ryck på grund av "tappad koppling" kan ge uppåt 67-70 N/mm2. Det är alltså en bit kvar tills man sliter sönder sakerna på det sättet. Däremot rekommenderar vi att man monterar brygga/klump på ett sätt så att den inte faller ned i backen om fästet går av. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Finns ju även en W8 som kanske kan va kul? Planvev så den kan låta gött
Tänker du C1 eller C2 front? Jag har en fin c1 huv liggande, inga skärmar dock
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Re:
W8 är ju en lite kul konstruktion också. Fast femma alltså...
Inte helt hundra avgjort än angående fronten, men det lutar helt klart åt C2. _________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||
|
C2 är ju klart enklare att hitta delar till. Finns en del på klienanziegen bl a. Kom ihåg å byta sandplåt till rätt modell också bara
är plåten för lyktorna dålig är det kanske lika bra att byta den till "rätt" med? Annars går det få dit allt ändå. Jag har gjort den omvända operationen och de gick då bra
Personligen är jag helt klart mer för C1, åtminstone kofångarna och listerna, men dom kanske du behåller och bara kör uppflyttade blinkers? (Med allt därtill som huv, skärmar, grill) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
|
||
|
Re:
Haha, jo. Som jag skrev på första sidan: Man hade ju kunnat köpa en erkänt bra plattform och uppgraderat med välbeprövade bolt on-grejer och fått en mer potent bil för mindre pengar på mycket kortare tid. Men det är väl ingen sport? För mig är resan målet till stor del.
Nu är det mesta av framvagnen isär och jag ska ägna mig åt att göra grejerna rena och fräscha. Det mesta är i bra mekaniskt skick (utom bussningarna som är torra och trista) men det är så skitigt att jag knappt kan titta på det utan att också bli supersmutsig. Så nu blir det en rejäl omgång med avfettning och skrubba och så småningom glasblästra en del av det. Önskar mig nya bussningar, spindelleder, bromsslangar, belägg och lite annat av hjultomten. Får se när han kan tänkas leverera. Om någon vet var man bäst köper ett Corvette C4 bussningskit från Superpro är jag intresserad.
_________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Coupé -75
|
1299 besök senaste veckan (11077 totalt) |

