| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Audi S6 -00
|
179 besök idag (4089 totalt) |
|
Re: Godtagbart slitage Alusil + kamaxelbanor?
Från min bedömning av bilderna helt normalt slitage på en motor som använts. Lite repor i kamaxelöverfall kan bero på att den gått med lite olja eller tillfälligt tryckbortfall någon gång, alternativt partiklar i oljan. Finns bra möjligheter för minst 20 tusen mil till gatkörning med lite bus då och då. _________________ Roland Johansson |
||
|
Du kanske redan löst oljetempfrågan men oavsett ett tips
Jag har en speedster turbo som gillar att bli varm redan som original på väg och med olja enligt spec på 5w-40 är inte banåka så kul när det en sommardag blir 120 grader bara på gata, minst. Är en sån där olje/vatten-värmeväxlare och det sitter en vattentermostat för 82 grader istället för 92 som är original. Ändå varm olja Jag hittade ett kit som satte en vanlig olje/luft-kylare i serie med original. Kopplas alltså in först när tempen är så oljetermostaten öppnat. Förutom lite fästdetaljer var det bara kylare och två slangar. Jag orkade inte måtta och bygga själv så köpte färdigt. Ena slangen sattes mot utgången på original kylare, den andra från nya kylet och tillbaka till sandwichplattan på motorn. Lika som du visar på bilderna. Gamla slangen (som bitvis är rör på speedstern) fick sitta kvar undanvikt Ett enkelt sätt att få ned oljetempen billigt _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Audi S6 -00
|
179 besök idag (4089 totalt) |