Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S6 -00
<<   1, 2, 3
179 besök idag (4089 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5307



Re: Godtagbart slitage Alusil + kamaxelbanor?

AxelSoederlund skrev:
Hallå igen, bilen har blivit stillastående länge efter en kamikaze-hare och mycket fram och tillbaka med försäkringsbolaget - har äntligen nått en lösning som inte innebär att skicka bilen i pressen..

Fronten demonterad och nya delar ligger och väntar, fick ett tillfälle att byta bakre packboxen mellan vev och block som läckte nåt djävulskt.

Upptäckte en del aluminiumglitter i oljan och ett fåtal magnetiska partiklar efter att ha skurit upp oljefiltret. Började med att ta bort tråget - än mer aluminumglitter men inget magnetiskt. Kollade vevlagren och plockade bort topparna för att hitta orsaken.
Frågan nu är hur allvarligt det är, som tur är har jag en till 4.2 V8 men denna vet jag inte skicket på och är 300hk-versionen från en A6 (Såvitt jag kan förstå är det kamaxlar, ventilfjädrar och lyftare som har andra delnummer)

Bifogar bilder på cylinderlopp, kamaxelöverslag och vevlager. Vevlagren tycker jag för det mesta visar normalt slitage med undantag för den punkt koppar blivit exponerat? Men saknar också erfarenhet av sånt här. Vad säger ni? Kanske hade det varit bäst att bara tuta och köra tills det något mer allvarligt händer men eftersom planen ändå är att åka ner i tyskland tänkte jag att det var dumt att chansa.




Från min bedömning av bilderna helt normalt slitage på en motor som använts. Lite repor i kamaxelöverfall kan bero på att den gått med lite olja eller tillfälligt tryckbortfall någon gång, alternativt partiklar i oljan. Finns bra möjligheter för minst 20 tusen mil till gatkörning med lite bus då och då.

_________________
Roland Johansson
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1956



Du kanske redan löst oljetempfrågan men oavsett ett tips

Jag har en speedster turbo som gillar att bli varm redan som original på väg och med olja enligt spec på 5w-40 är inte banåka så kul när det en sommardag blir 120 grader bara på gata, minst. Är en sån där olje/vatten-värmeväxlare och det sitter en vattentermostat för 82 grader istället för 92 som är original. Ändå varm olja

Jag hittade ett kit som satte en vanlig olje/luft-kylare i serie med original. Kopplas alltså in först när tempen är så oljetermostaten öppnat. Förutom lite fästdetaljer var det bara kylare och två slangar. Jag orkade inte måtta och bygga själv så köpte färdigt. Ena slangen sattes mot utgången på original kylare, den andra från nya kylet och tillbaka till sandwichplattan på motorn. Lika som du visar på bilderna. Gamla slangen (som bitvis är rör på speedstern) fick sitta kvar undanvikt

Ett enkelt sätt att få ned oljetempen billigt

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera 1
Våra race- och banåkarbilar
Audi S6 -00
<<   1, 2, 3
179 besök idag (4089 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande