Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lacka glasfiber?
25 besök senaste veckan (2951 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lacka glasfiber?

Har en glasfiberhuv som jag tänkt förvandla från gelcoatvit till mattsvart. Hur går man till väga på lämpigast sätt för att det ska bli hyfsat snyggt och rimligt slitstarkt?

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Lacka glasfiber?

Kraniel skrev:
Har en glasfiberhuv som jag tänkt förvandla från gelcoatvit till mattsvart. Hur går man till väga på lämpigast sätt för att det ska bli hyfsat snyggt och rimligt slitstarkt?

Slipa först gelcoaten jämn med bräda. Börja med 120 papper. Finns det porer så spackla dessa med vanlig polyesterbaserad spackel. Slipa ut med ned till 280 papper. Sedan kan du lägga en grund för plast av lämpligt fabrikat. Slipa ut grunden med 600 till 800 papper. Lacka det hela mattsvart. Det finns en firma söder om stan som tankar upp sprayburkar med riktig billack. Burkarna har vridbart munstycke för spridningen av strålen, ganska tjusigt och bra för "tillfälliga lackerare".
Göran Malmberg

Lund
Här sen Feb 2003

samt torka huven med en antistatmatta eller liknande.

Lackeraren gjorde aldrig det på min bakvinge och den har fullt av "pormaskar" nu...
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Eller lägg på mattsvart film istället. Har en kompis som har det på sin impreza och det ser riktigt bra ut.
Att få på det utan bubblor är ju en annan sak. Men det går.

Ume
Här sen Jul 2003

Var noga med underarbetet så är det som att lacka som vanligt!

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Samuel Lindkvist skrev:
Eller lägg på mattsvart film istället. Har en kompis som har det på sin impreza och det ser riktigt bra ut.

Allright! thumbs up Var hittar man sådan?

Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Kraniel skrev:
Samuel Lindkvist skrev:

Allright! thumbs up Var hittar man sådan?

Det borde vilken reklamfirma som helst kunna fixa.

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Lacka glasfiber?

Göran Malmberg skrev:
Kraniel skrev:

Slipa först gelcoaten jämn med bräda. Börja med 120 papper. Finns det porer så spackla dessa med vanlig polyesterbaserad spackel. Slipa ut med ned till 280 papper. Sedan kan du lägga en grund för plast av lämpligt fabrikat. Slipa ut grunden med 600 till 800 papper. Lacka det hela mattsvart. Det finns en firma söder om stan som tankar upp sprayburkar med riktig billack. Burkarna har vridbart munstycke för spridningen av strålen, ganska tjusigt och bra för "tillfälliga lackerare".
Göran Malmberg

Lägg sprutspackel innan grunden. Glasfibergrejor har en förmåga att sjunka olika mot spackel, FRAM FÖR ALLT om det utsätts för värme.
Inte för hög värme i ugnen hos lackeraren, bilvärme är för högt då det gärna slår sig lite av det.

Stockholm
Här sen Sep 2024

Då lyfter jag denna tråd från när jag var sisådär 4 månader gammal

Jag har köpt mig en 968-glasfibervinge som jag skulle vilja måla i Porsches Zermattsilvermetallic, alternativt blanksvart. Problemet är att jag har exakt noll erfarenhet av lackering, och matchande mängd utrustning. Planen var att lämna in den på firma, men samtliga jag har fått tag i har antingen varit ovilliga att jobba med glasfiber eller gett på tok för dyra offerter (nej, jag tänker inte lägga 5000kr på lack på en vinge för 3000kr ). Tyvärr är wrap pga formen inget alternativ.

Till min fråga; hur skulle man idag lättast lacka en vinge? I och med att jag inte har tillgång till lackbox borde det lättaste vara att slipa ner (till typ 800?), göra rent, gå över med antistatduk, klä in päronens extrarum á la Dexter och sedan spraya tills det ser bra nog ut med typ denna? https://www.amazon.se/-/en/Porsche-Zermattsilber-Metallic-Zermatt-Silver/dp/B01EB38WZ6

Eller bör man använda någon typ av spackel/primer?

Tips på firmor i storstockholm som lackar glasfiber till ett vettigt pris hade också uppskattats

Porsche 944 -84
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

MelvinL skrev:

Jag har köpt mig en 968-glasfibervinge som jag skulle vilja måla i Porsches Zermattsilvermetallic, alternativt blanksvart. Problemet är att jag har exakt noll erfarenhet av lackering, och matchande mängd utrustning. Planen var att lämna in den på firma, men samtliga jag har fått tag i har antingen varit ovilliga att jobba med glasfiber eller gett på tok för dyra offerter (nej, jag tänker inte lägga 5000kr på lack på en vinge för 3000kr ). Tyvärr är wrap pga formen inget alternativ.

Till min fråga; hur skulle man idag lättast lacka en vinge? I och med att jag inte har tillgång till lackbox borde det lättaste vara att slipa ner (till typ 800?), göra rent, gå över med antistatduk, klä in päronens extrarum á la Dexter och sedan spraya tills det ser bra nog ut med typ denna? https://www.amazon.se/-/en/Porsche-Zermattsilber-Metallic-Zermatt-Silver/dp/B01EB38WZ6

Tips på firmor i storstockholm som lackar glasfiber till ett vettigt pris hade också uppskattats

Tokan som håller till i Jordbro lackade min Legendsbil förra vintern. 073-6425815

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Re:

Wärhner skrev:
MelvinL skrev:

Tokan som håller till i Jordbro lackade min Legendsbil förra vintern. 073-6425815

Tack Peter thumbs up

Porsche 944 -84
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

MelvinL skrev:

Bara som tips på inköpsställe: https://www.autoexperten.se/hitta-butik-eller-verkstad/butiker/autoexp . . . .
De blandar 1K eller 2K på burk, oftast bäst att ringa och beställa och sen hämta upp några timmar senare (eller ringa på morgonen och hämta på väg hem fån jobbet).
De blandar även till lackstift om man behöver det.

De har grundfärg och allt annat som kan behövas också.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Jag hade gått på "lacka själv spåret" och valt svart färg. Har haft en Porsche i Zermattsilber och det är en svår färg att matcha, minsta nyansskillnad blir väldigt tydlig.

Lack på verkstad är dyr, materialet har dragit iväg och arbetstiden för att lacka en vinge är ganska stor. 5000:- låter inte alls som någon anmärkningsvärd prislapp.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Re:

Janne J skrev:
Jag hade gått på "lacka själv spåret" och valt svart färg. Har haft en Porsche i Zermattsilber och det är en svår färg att matcha, minsta nyansskillnad blir väldigt tydlig.

Lack på verkstad är dyr, materialet har dragit iväg och arbetstiden för att lacka en vinge är ganska stor. 5000:- låter inte alls som någon anmärkningsvärd prislapp.

Ja, det är nog mig det är fel på, inte verkstaden. Är man snål så är man

Helst hade jag hittat en bra och billig lackverkstad, för 968-vingen blir sjukt snygg när den matchar karossen. Lackar jag själv får det nog bli svart dock, känns mer förlåtande. Svart vinge har ju dugit bra i snart 42 år ändå.

Porsche 944 -84
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Det finns bra 2k på sprayburk nu för tiden. Har lackat både glasfiber. Spray Max burkarna har fina munstycken så brukar bli riktigt bra. OM man gjort underarbetet bra, silver är tyvärr inte den roligaste färgen att få bra.

Jag har köpt på https://www.spraydosen-shop.de/

Kolja
08
Här sen Apr 2005

Jag hade byggt ett litet vindskydd utomhus och provat själv en varm sommardag. Använd lack med mjukgörare så minskar risk att det spricker. Bra att lära sig själv. Och håll kravet på " lagom bra".

fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016

Re:

Kolja skrev:
Jag hade byggt ett litet vindskydd utomhus och provat själv en varm sommardag. Använd lack med mjukgörare så minskar risk att det spricker. Bra att lära sig själv. Och håll kravet på " lagom bra".

det med mjukgörare tvister dom lärde om.
min färg leverantör sa när jag skulle lacka min plast kaross att det behövs inte, det bara när det lite mjukare plast
typ mjuk frontspoiler.. men va vet jag, så sa dom till mej.
så jag skippade mjukgöraren

08
Här sen Apr 2005

Re:

fordcapri skrev:
Kolja skrev:

det med mjukgörare tvister dom lärde om.
min färg leverantör sa när jag skulle lacka min plast kaross att det behövs inte, det bara när det lite mjukare plast
typ mjuk frontspoiler.. men va vet jag, så sa dom till mej.
så jag skippade mjukgöraren

Du bor ju i Sydeuropa och har inte upplevt någon riktig vinter.

SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Jag tror att du kommer bli förvånad över hur bra resultat du kan få till själv - det är inte supersvårt!

Köp bra grejer - inte snåla
Sprayburk funkar
Tänk till hur många varv du behöver - och hur många burkar det går åt + 1
Kolla upp noga om och hur hur du ska grunda
Nyans är sekundärt till dåligt underarbete - du kommer störa dig mer på att du slöade med slipandet än att nyansen är aningen fel
Räkna med att det tar tid och var nöjd över att du lägger den tiden det krävs
Hellre rinn än apelsinskal

Worst case....du lär dig hur man inte gör och får lämna bort den för att bli nöjd...men tänk om det blir jävla king och du lär dig hur man gör?

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
Lacka glasfiber?
25 besök senaste veckan (2951 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande