Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lacka glasfiber?
2 besök senaste veckan (2450 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lacka glasfiber?

Har en glasfiberhuv som jag tänkt förvandla från gelcoatvit till mattsvart. Hur går man till väga på lämpigast sätt för att det ska bli hyfsat snyggt och rimligt slitstarkt?

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Lacka glasfiber?

Kraniel skrev:
Har en glasfiberhuv som jag tänkt förvandla från gelcoatvit till mattsvart. Hur går man till väga på lämpigast sätt för att det ska bli hyfsat snyggt och rimligt slitstarkt?

Slipa först gelcoaten jämn med bräda. Börja med 120 papper. Finns det porer så spackla dessa med vanlig polyesterbaserad spackel. Slipa ut med ned till 280 papper. Sedan kan du lägga en grund för plast av lämpligt fabrikat. Slipa ut grunden med 600 till 800 papper. Lacka det hela mattsvart. Det finns en firma söder om stan som tankar upp sprayburkar med riktig billack. Burkarna har vridbart munstycke för spridningen av strålen, ganska tjusigt och bra för "tillfälliga lackerare".
Göran Malmberg

Lund
Här sen Feb 2003

samt torka huven med en antistatmatta eller liknande.

Lackeraren gjorde aldrig det på min bakvinge och den har fullt av "pormaskar" nu...
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Eller lägg på mattsvart film istället. Har en kompis som har det på sin impreza och det ser riktigt bra ut.
Att få på det utan bubblor är ju en annan sak. Men det går.

Ume
Här sen Jul 2003

Var noga med underarbetet så är det som att lacka som vanligt!

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Samuel Lindkvist skrev:
Eller lägg på mattsvart film istället. Har en kompis som har det på sin impreza och det ser riktigt bra ut.

Allright! thumbs up Var hittar man sådan?

Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Kraniel skrev:
Samuel Lindkvist skrev:

Allright! thumbs up Var hittar man sådan?

Det borde vilken reklamfirma som helst kunna fixa.

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Lacka glasfiber?

Göran Malmberg skrev:
Kraniel skrev:

Slipa först gelcoaten jämn med bräda. Börja med 120 papper. Finns det porer så spackla dessa med vanlig polyesterbaserad spackel. Slipa ut med ned till 280 papper. Sedan kan du lägga en grund för plast av lämpligt fabrikat. Slipa ut grunden med 600 till 800 papper. Lacka det hela mattsvart. Det finns en firma söder om stan som tankar upp sprayburkar med riktig billack. Burkarna har vridbart munstycke för spridningen av strålen, ganska tjusigt och bra för "tillfälliga lackerare".
Göran Malmberg

Lägg sprutspackel innan grunden. Glasfibergrejor har en förmåga att sjunka olika mot spackel, FRAM FÖR ALLT om det utsätts för värme.
Inte för hög värme i ugnen hos lackeraren, bilvärme är för högt då det gärna slår sig lite av det.

Lacka glasfiber?
2 besök senaste veckan (2450 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande