Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBF trackdaylicens.
35 besök senaste veckan (1210 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Trådstartare
SBF trackdaylicens.

Nu blir jag lite fundersam

Såg för ett tag sen att SBF har tagit fram en ny licens för att behålla gräsrotsnivån och kunna nyrekrytera. Visst att det låter bra att det kommer en licens som gäller hela året för att köra trackdays, men få tävla. Men jag blir inte klok på om kravet att vara med i en klubb fortfarande finns för den licensen.

Om det är så att det kravet finns kvar i den licensen, känns inte det som att det är lite utdaterat i en licens som det inte får tävlas med att ha det kravet? För om jag bara är intresserad av trackdays, hur hittar jag ens klubbar att söka medlemskap i?

https://www.sbf.se/nyhetsarkiv/2026-02-09-ny-licens-pa-utbildningsplat . . . .

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016

va är meningen med den licensen

Lund
Här sen Jun 2004

Gör att du kan köra träningar utan att lösa en "hel" licens.

eftersom SBF är RF försvinner ju inte klubb kravet, det som idrottsrörelsen i grunden bygger på. vi glömmer det lätt i motorsporten

tycker det är positivt även om det inte kanske helt ersätter enkelheten som andra konkurenter kanske har.

Citera 4
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016

träning har väl inget med trackday att göra

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Jag håller med dig Johan, jag förstår inte heller riktigt vitsen med en sån licens.

Men kanske är det även ett försök att få fler att bli medlemmar i en bilsportklubb, för att främja även klubbarna. Det är ju inget större problem eller kostnad, jag betalar 200 kr i medlemsavgift, så det är ju inget som påverkar.

Sen har man en försäkring via sin licens, om det gäller även denna licens framgår inte.

Om man kommer som helt ny och vill börja köra bana kan det finnas en vinst i att man går den här digitala utbildningen och får grunderna för bankörning. Antar att det ingår flaggregler mm. Man kan testa på och sen gå vidare med riktig tävlingslicens om man fastnar för det.

Men det där med SBF-sanktionerad trackday låter lite konstigt, där den här licensen ska gälla. Vilka arrangemang skulle det vara?

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Re:

Anders Litto skrev:
Men det där med SBF-sanktionerad trackday låter lite konstigt, där den här licensen ska gälla. Vilka arrangemang skulle det vara?

Alla trackdays (träning) som är kopplade till SBF antar jag? Alla körningar på Sviestad, Bimmers of Sweden, BMW CS, Tracklife, 5100.se(?), Gatebil använde sig av SBF sist jag körde iallafall mm...

Om jag idag ska lösa min nationella racinglicens kostar det 1200:-/år bara för att köra trackdays, men jag tävlar inte så 500:-/år känns mer rimligt med detta nya förslag. Alternativet är att lösa endagslicenser men kör man en handfull per år som är kopplade till SBF sparar man pengar på att lösa den nya typen av licens. Men nu finns det minst 3 olika organ (SBF, SMA och Nitroz) som erbjuder licenser så besparingen, i praktiken, är i princip obefintlig om man inte kör väldigt mycket.

EDIT: Kom på att Gelleråsens egna trackdays använder en annan typ av allriskförsäkring så där är inte nån av ovan nämnda licenser användbara heller.

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Westersund skrev:
Anders Litto skrev:

Alla trackdays (träning) som är kopplade till SBF antar jag? Alla körningar på Sviestad, Bimmers of Sweden, BMW CS, Tracklife, 5100.se(?), Gatebil använde sig av SBF sist jag körde iallafall mm...

Om jag idag ska lösa min nationella racinglicens kostar det 1200:-/år bara för att köra trackdays, men jag tävlar inte så 500:-/år känns mer rimligt med detta nya förslag. Alternativet är att lösa endagslicenser men kör man en handfull per år som är kopplade till SBF sparar man pengar på att lösa den nya typen av licens. Men nu finns det minst 3 olika organ (SBF, SMA och Nitroz) som erbjuder licenser så besparingen, i praktiken, är i princip obefintlig om man inte kör väldigt mycket.

EDIT: Kom på att Gelleråsens egna trackdays använder en annan typ av allriskförsäkring så där är inte nån av ovan nämnda licenser användbara heller.

Tisdags träningar på Sturup är SBF, även Ljungbyhed använder SBF försäkring nu om jag minns rätt senast jag var där

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Slettet

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

I höstas kostade en gång licens 150kr, så det kräver ju att man kör minst 4st SBF trackdays för att det ska löna sig med denna nya licens för 500kr.

+ att klubb licensen inte får vara för dyr.
Finns ju dock vissa ban ägare som ger rabatt på körningen för deras medlemmar.

Men nu när vissa klubbar kör under SMA så blir det ju svårare att kommer upp över 4st SBF körningar i all fall för mig..

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013

Ska man vara petig och följa SBFs reglemente är körning med prova på licens rätt begränsad. Tex är omkörning normalt inte tillåten men kan tillåtas på utpekade delar av banan.

I SBFs värld är Trackday=Träning. Betydligt friare och funkar med både den nya "Trackday"-licensen och en nationel licens.

Rätt många klubbar som kör under SBF. De som ligger mig närmast är Alfa och BMW. Som klubbmedlem får man en bra rabatt på körningen och sparar in medlemsavgiften eller mer på det första tillfället.

Trackday-licensen är en bra grej för oss gräsrötter. Vill man sen börja tävla är steget inte så stort till att ta en nationell licens.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är det någon som vet skillnad på den gamla licensen som heter "Enkel bilsport" och den här nya?

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Enligt vad jag har hört från SBF-håll så ska det vara så att "Enkel Bilsport-licensen" inte längre ska användas inom grenen "racing". Av den anledningen har man tagit fram den här Trackdaylicensen.
Detta kommer vad jag förstår från racingutskottet - exakt var hur och varför man gjort på detta sättet har jag inte koll på.
Om man vill veta hur det ligger till i detalj kan man ju förslagsvis kontakta racingutskottet.

https://www.sbf.se/sportgrenar/racing/kontakter/racingutskottet

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Lars Falk skrev:
Enligt vad jag har hört från SBF-håll så ska det vara så att "Enkel Bilsport-licensen" inte längre ska användas inom grenen "racing". Av den anledningen har man tagit fram den här Trackdaylicensen.
Detta kommer vad jag förstår från racingutskottet - exakt var hur och varför man gjort på detta sättet har jag inte koll på.
Om man vill veta hur det ligger till i detalj kan man ju förslagsvis kontakta racingutskottet.

https://www.sbf.se/sportgrenar/racing/kontakter/racingutskottet

Mailade igår, får se vad jag får för svar

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Citat:
Hej!

Har sökt på websidan men hittar inte vad som skiljer den nya s.k. Trackdaylicensen mot den befintliga licensen Enkel bilsport

Mvh
Magnus Thomé

Citat:
Hej Magnus,

Inga större skillnader på licenserna, Trackdaylicensen är renodlad för träning/trackdays på bana som Racing önskat.

Enkel Bilsportlicensen inkluderar även Konbana, Lådbil och Uthållighet.

Med vänlig hälsning/Best regards

Tomasz Nowakowski
Administratör Licens

Linköping
Här sen Jul 2018

"Enkel Bilsport-licensen" används av t.e.x Race4Fun med instegsklasserna.
Billigare licens, enklare bilsport.

Racing licensen används sedan när man kliver upp.

Här sen Feb 2005

Re:

BFRC.Awatar skrev:
"Enkel Bilsport-licensen" används av t.e.x Race4Fun med instegsklasserna.
Billigare licens, enklare bilsport.

Racing licensen används sedan när man kliver upp.

Vad är det för skillnad på klasserna/arrangemanget som motiverar skillnad i licens?
Vad jag förstod så får man inte tävla med trackdaylicensen?

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Som jag har förstått det är "Enkel Bilsport" en endagslicens för träning, trackdays, konbana, enklare instegstävlingar osv (köpte den i appen ett par gånger förra året). Medan "Trackdaylicensen" är en ny årslicens som kan användas till träning och trackdays, men ej tävling.

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Enkel Bilsport är en vanlig årslicens, och ska inte förväxlas med Prova Bilsport.

SBF har valt att låta Enkel Bilsport vara en helt egen sportgren vilket kanske såg logiskt ut i grunden men också har gjort den svår att praktiskt använda som en riktig instegslicens till snabbare grenar eftersom samarbetet mellan sportgrenar och utskott i SBF hittills inte har fungerat jättebra.

Det har fått till effekt att Enkel Bilsport av vissa har setts som en "konkurrent" till Racing. Vissa arrangörer har haft bättre förutsättningar än andra att få det att fungera.

Det är inte så transparent vilka exakta skillnader som skulle finnas mellan Enkel Bilsport på asfalt och Racing - Enkel Bilsport ska gå långsammare (vilket motiverar enklare licens, enklare säkerhetskrav på bur och personlig utrustning mm) men alla som faktiskt försökt arrangera saker på riktigt racerbana vet att det är svårt att kvantifiera skillnader exakt med varvtider, toppfarter mm. Det blir fort akademiskt på ett sätt som tvingar fram orimliga chikaner och andra lösningar för att begränsa hastigheterna, som snarare riskerar att ge fler olyckor - det är min erfarenhet och åsikt.

That said; Jag tycker det är rimligt att det finns en enklare Trackdaylicens för den som vill köra på bana på Trackdays (utan tävlingsmoment) utan att ha den typer av hastighetsbegränsningar som Enkel Bilsport kan ge.

Citera 3
Allmänt banåkaforum
SBF trackdaylicens.
35 besök senaste veckan (1210 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande