Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svetshjälm med friskluft
23 besök senaste veckan (519 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Svetshjälm med friskluft

Hej
Behöver lite råd. Ska börja att rostlaga min 911 -69 i år, kommer bli en hel del jobb med svetsen och vinkelslipen... Med tveksam ventilation ska tilläggas.

Innan jag börjar med det tänkte jag uppgradera min vanliga billliga svetshjälm till en med friskluft, alltså ett filter på ryggen.
De är ju till synes ofantligt dyra 10.000+kr jämfört med en vanlig för 1000-1500. Denna 10x faktorn känns smått obefogad för en fläkt med ett filter på.
Men, men....

Kollade på Svetsochtillbehor.se, där har den en ESAB för 11.000 kr och en Pantera för 8000kr. Detta verkar vara det billigaste man hittar utanför Alibaba.

Finns det några erfarenheter där ute?
Är ESAB Sentiel A60 värd 3000 kronor extra mot en Pantera "nånting" (aldrig hört talas om), funkar Alibaba/temu/amazon kinesium nästan lika bra?

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Nu har jag inte använt just ESABs Sentinel, men jag som antagligen har lite halvkass syn tycker att det gör gigantisk skillnad på en dålig och bra svetshjälm. Framför allt när det skall TIGas med bra passform och det inte är helt lätt att se var skarven går. Har testat lite billigare och dyrare hjälmar, och tycker att det är en GIGANTISK skillnad. Faktor av 10, helt klart. Fast viktigast är att köpa ett tiopack med glas till...

Hade alla gånger lagt lite extra pengar på att få en hjälm med bra optik; med det sagt vet jag inte om det i detta fallet skiljer på hjälmarna.

Öland
Här sen Okt 2011

Jobbar som svetsare/grovsmed. Jag tycker att hjälmarna med utsug blir tunga och otympliga. Själv kör jag med Speedglas G5-03e som kostar ca 3000.- och har de nödvändigaste inställningarna och är skön att ha på huvudet. Jag skulle lägga pengarna på ett begagnat utsug/rökätare istället.

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera 1
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015

Jag är också svetsare sedan många år, detta är en bra hemma hjälm!
https://www.svetsochtillbehor.se/svetshjalm-sentinel-a60/?_gl=1*1g5q811*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIy5THiaqpkwMVOguiAx1n9SHyEAAYAyAAEgKS6PD_BwE

Frisklufthjälm hemma i garaget hade jag inte lagt pengar på. Köp istället ett portabelt utsug typ från vevor för runt 1000kr och ventilera garaget.

Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Enkel kastbar covid mask vid slipjobb.utsug och speedglashjälm..använder iofs friskluftmask vid glasfiber jobb med insug till kompressorn ute och kolfiber,

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Alexus skrev:
Jag är också svetsare sedan många år, detta är en bra hemma hjälm!
https://www.svetsochtillbehor.se/svetshjalm-sentinel-a60/?_gl=1*1g5q811*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIy5THiaqpkwMVOguiAx1n9SHyEAAYAyAAEgKS6PD_BwE

Frisklufthjälm hemma i garaget hade jag inte lagt pengar på. Köp istället ett portabelt utsug typ från vevor för runt 1000kr och ventilera garaget.

Det är den jag kollar på, men med friskluft.
Ett utsug hade varit bra, men tyvärr inte möjligt då garaget ligger två våningar under markplan.

elCrillo skrev:

Jag skulle lägga pengarna på ett begagnat utsug/rökätare istället.

Har funderat på att bygga något portabelt som kan filtrera luften.

Porsche 931 -79
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007

Mina erfarenheter.

Riktigt billiga hjälmar har sämre optik.
En bra hjälm har bättre "bild" i dåliga vinklar, och klarar TIG bättre.

Smutsigast är slipning, jag använder en klar mask med fläkt på ryggen.
Skyddar både ögon och lungor.

Skulle dock vara besvärlig att ha om man jobbar under bilen, vilket även gäller Svetshjälm med fläkt.

Svetshjälmarna med fläkt, är så täta att man "måste" använda dem med fläkten, dom är som skrivet innan även tunga.

Sen givetvis, gaserna som uppstår om man svetsar, och kitt eller färg brinner, dom är allra värst.
Så jag säger inte man kan köra utan ventilation då heller.

Hälsan är viktig, man har bara en.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Jag kör sedan några år tillbaka svetshjälm med friskluft. Brukar komma ut begagnade med jämna mellanrum. Kostade typ drygt 3k har jag för mig.
Har en Sentinel 55 som jag är nöjd med, efterföljarna har lite större glas vilket hade varit najs.

Kan starkt rekommenderas. Extremt starkt faktiskt.
Räcker att man plockar ut och kollar pappersfiltret en gång så förstår man.
Drar inte igång fläkten för 5-10 minuter svetsning, men så fort man har ett "större" svetsjobb så är det alltid fläkt på. Då kan man sitta i lugn och ro och jobba. När allt är färdigsvetsat så öppnar man port och dörr och vädrar i några minuter så är allt som vanligt igen.
Väldigt skönt för sinnet och veta att man andas ren luft under själva arbetet - jag har 20m2, så luften blir snabbt dålig. Såklart annan sak att sitta i ena hörnet på 150m2 garage tex.

Är ju alltid lite extra arbete med att skydda sig. Det ska på bälte, batteriet ska vara laddat, hjälmen ska kopplas in.
Definitivt värt det i alla fall, särskilt när man kör TIG och inte kan ha dörren öppen bredvid pga drag eller nåt.

Slipar generellt extremt lite i garaget. Där tycker jag det brukar funka smidigare med andningsskydd bara, eller skyddsmask eftersom jag upplever toningen i svetsglaset som lite begränsande även när den är ställd i slipläge. Vid stora/grisiga jobb så åker den dock på.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Jag tror det får bli en kombination. Ska nog köpa en friskluftsmask och sen hittade jag denna:
https://duab.se/garage-verkstad/varme-kyla-ventilation/luftrenare/hawk . . . .

Den verkar ju vettig bara för att hålla lufter ren i garaget utan att kosta multum.

Porsche 931 -79
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
En bonusfråga när det verkar finnas riktiga svetsare här.

Är det någon som kört lyft-tig på en mma svets? Är det användbart jämfört med en vanlig TIG med hf tändning, eller är det mest en gimmick?

Har nämligen en Kemppi mma svets som man kan göra DC TIG med (råkade köpa den på Tradera.... men den var billig).
Är det värt att skaffa ett TIG handtag till den. Tänkte bra att ha i andra verkstaden (har en Kina AC/DC TIG redan).
Kempis TIG handtag kostar ett par tusenlappar, men Jula hade billigare prylar typ 699 kr....

Porsche 931 -79
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Parwelds slangpaket är bra bang for the buck.

Vi använder dom 40tim/v ute på byggprojekt. Håller ihop riktigt bra.
Går/mailar du till rätt butik så bygger dom om dom oavsett vad du har för svets/elanslutning. (host - Svetsbutiken.com... )

Rekommenderar starkt S-neck på handtaget och Lilla linde med 1.6mm wolfram om du ska köra upp till 100A sporadiskt.
Vill du lyxa till det ytterligare så köper du FUPA gaskåpor, mina anställda gillar 12orna, men jag kör 10 själv dom få gångerna jag svetsar nu för tiden.
JA spännhylsor/gaslins håller i all evighet, när dom blir dåliga vässar man bara kanten.

Prisvärda friskluftsmaskar om man vill ha autolins + slipkåpa är Böhler guardian air.
Jag gillar traditionella 3m masken med vanligt glas, pga vikten och smäckerheten.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Jag var på väg att slå till på en ESAB Sentinel A60 Air igår, men sen följde jag Jeppssons råd och kollade på Blocket.
Där hittade jag en nästan oanvänd A50, 500 meter från där jag bor till rimligt pris, slog till på den idag.

Porsche 931 -79
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007

Kan inte uttala mig om Liftarc.

Har bara TIG svetsat med "riktiga maskiner" om nu en 15år gammal Kines TIG200p kan kallas riktig

Och kemppi maskinerna på jobbet då med..

Citera
Skruva banåkabil
Svetshjälm med friskluft
23 besök senaste veckan (519 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande